سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

کودکم به موقع نمی خوابد


کودکم به موقع نمی خوابد
بی تردید رشد سالم كودك در گرو یك خواب كافی و لازم است.بسیاری از كودكان برای به خواب رفتن مشكل دارند و به موقع نمی خوابند؛ در كودكان معمولاً بی خوابی اوایل شب اتفاق می افتد و به اصطلاح به آن «بی خوابی شبانه» گفته می شود.
نیاز به خواب درانسان ها در سنین مختلف، متفاوت است. برای مثال یك كودك دوازده ساله به نه ساعت خواب و یا یك كودك چهار ساله به یازده ساعت و نیم خواب نیاز دارد. كودكی كه شب ها با آرامش و به حد كافی خوابیده، روز بعد به موقع از خواب بیدار می شود در غیر این صورت صبح روز بعد بهانه گیر و كج رفتار می شود و به نظر می رسد انرژی كمتری نیز دارد. این مساله در بچه های بزرگ تر به دلیل نداشتن خواب كافی، آنها را كند و حساس می كند و نمی توانند بر روی درس تمركز كنند. پدر و مادر در خواباندن كودك نقش مهمی دارند. برخی از كودكان تا یكی از والدین در كنارشان نباشد به خواب فرو نمی روند. چنانچه شما هم كودكی دارید كه از«بی خوابی شبانه» رنج می برد بهتر است به موارد زیر توجه كنید:
۱) آیا ساعتی مشخص و منظم برای خوابیدن كودك وجود دارد؟
۲) آیا تعداد بچه هایی كه در یك اتاق می خوابند مانع از خواب كودك می شود؟
۳) آیا مهمان آمده و كودك به دلیل هیجان و یا سر و صدا قادر به خوابیدن نیست؟
۴) محیط خواب كودك چگونه است؟ خیلی روشن یا تاریك نیست؟ زیاد گرم یا سرد نیست؟ آیا تخت او مناسب خوابیدن است؟ آیا از احساس ترس او خبر دارید؟
۵) آیا كودكتان طی روز مسایلی داشته كه فكرش را به طور مداوم مشغول می كند و یا تا دیر وقت پا به پای شما به تماشای تلویزیون نشسته است؟
در مجموع گاه دلایل متفاوتی سبب بی خوابی شبانه كودكان می شود. برای داشتن خوابی راحت وكافی تنها یك روش وجود ندارد. در زیر خلاصه ای ازتوصیه های گوناگون یادشده است:
۱) نخست: برای كودكتان با مشورت خودش زمان خواب مشخص كنید و هنگام فرا رسیدن ساعت خواب، رفتن به رختخواب را یادآوری نمایید. آنها به برخورد قاطع شما و یك قرار ثابت برای خواب احتیاج دارند.
۲) دوم: بكوشید از عمل خوابیدن یك فعالیت تنبیهی نسازید. می توانید به كودك بگویید«لازم نیست الان بخوابی بلكه بهتر است در رختخواب استراحت كنی»، وقتی جنبه اجبار برای خواب از بین برود احساس آرامش و خواب خود به خود به وجود می آید.
۳) سوم: برای هر بار خوب و به موقع خوابیدن او را تشویق كنید. این جایزه می تواند یك لیوان شیر و یا یك خوراكی دلخواه كودكتان باشد.
۴) چهارم: می توانید قبل از خواب با یك عمل خوشایند نظیر قصه گفتن و یا خواندن لالایی روز كودك را به پایان برسانید. همچنین حمام كردن و ماساژ دادن قبل از خواب و یا تكان دادن كودكان كوچك تر به آرامی و مهربانی بسیار مفید خواهد بود.
۵) پنجم: لباس كودك باید هنگام خوابیدن كاملاً آزاد و راحت باشد. گاه چیدمان لوازم اتاق كودك مانع از به خواب رفتن اوست.
۶) ششم: بهتر است فعالیت های بدنی كودك را در طول روز افزایش دهید، اما به هنگام غروب فعالیت هایی نظیر مطالعه كردن، قصه شنیدن و یا دیدن یك فیلم غیر مهیج را جایگزین جنب و جوش روزانه كنید. بازی های كامپیوتری و یاتماشای فیلم های هیجان انگیز، خواب را از چشمان كودكتان دور می سازد.
۷) هفتم: چنانچه كودكتان به هنگام شب به سختی به خواب می رود به او اجازه خوابیدن در طول روز را ندهید.
۸) هشتم: فراموش نكنید كه مصرف شبانه برخی از مواد غذایی نظیر چای یا نوشابه، خواب كودك را به تاخیر می اندازد.
۹) نهم: هیچ گاه از ترس های او غافل نشوید. از طریق حرف زدن با او در كنار رختخوابش، تخیلات ترس آور را از ذهنشان بیرون كنید.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید