جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

باز هم صدا نقاشی می کند


باز هم صدا نقاشی می کند
روش ارزیابی جدید ‏CNS‏ به وسیله مافوق صوت سه بعدی از ترانس واژینال ‏‏ مافوق صوت سه بعدی پیشرفته نه تنها در زمینه یك سطح صاف، بلكه در آنالیزهای چند سطحی ساختمان‌های داخلی بدن نیز به طور چشمگیری پیشرفت كرده است. اسكن خودكار به منظور تهیه اطلاعات بدون انتقال و ارسال به چند ثانیه زمان نیاز دارد.‏
برش‌های موازی و چرخش سطوح اسكن‌ها پس از كسب اطلاعات خودكار می‌تواند به منظور مشاهده اشكال داخلی مورد استفاده قرار گیرد. به نظر می‌رسد تركیب دو روش مافوق صوت سه بعدی و وصول به مغز جنین از طریق ترانس واژینال، مشكلات مافوق صوت دو بعدی را حل نماید.
قبل از كسب حجم اطلاعات، مغز جنین در قسمت‌های سر و پا قطاعی از جمجمه در تصاویر دو بعدی از طریق درز جمجمه یا ملاج به منظور تعیین محل آن، منطقه مورد علاقه جهت كسب حجم در قسمتی است كه ساختمان مغز را احاطه كرده است:
پس از نصب وارسان در وسط موضع مغز نوزاد، تهیه حجم مغز به طور خودكار امكان‌پذیر است. این فن‌آوری، اطلاعات حجم تمام ساختمان مغز را بدون انتقال یا تغییر زاویه وارسان فراهم می‌نماید.‏
پس از اسكن مغز، نشان دادن قسمت‌های جمجمه و قطاعی از جمجمه و همچنین قسمت‌های محوری مغز امكان‌پذیر است. اینگونه موارد، در سونوگرافی ترانس واژینال با روش متعارف دوبعدی از دیواره‌های مستقیم قابل مشاهده نیست.
● امتیازات روش مافوق صوت سه بعدی ترانس واژینال
سونوگرافی سه‌بعدی ترانس واژینال مغز جنین، نه تنها ما را قادر می‌سازد تا اطلاعات تمام مغز را با وجود دوران كوتاه آن به دست آوریم، بلكه ساختار چندوجهی مغز را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. چرخش اطلاعات حجم در زمینه تشریح مغز به ما كمك می‌كند.‏
تجزیه و تحلیل تصویر چند وجهی به ما اجازه می‌دهد كه شبیه روش ‏MRI‏ به طور همزمان به قسمت‌های جمجمه‌ای (تصویر از روبه‌رو)، قطاعی از جمجمه (تصویر جنبی) و محوری (تصویر از بالا) نگاه كنیم.
در ۲۰ هفته اول حاملگی، سر جنین به دلیل اندازه جنین و فعالیت حركتی آن در یك حالت مناسب قرار ندارد تا ارزیابی مغز از طریق دیواره مستقیم آن امكان‌پذیر باشد.
حتی هنگامی كه تنها سطح محوری تصویر دو بعدی از طریق ترانس واژینال بتواند دیده شود، به سبب موقعیت سر جنین، بر اثر چرخش مغز جهت تهیه تصاویر سه بعدی، تصاویر جانبی و رو به رو نیز ارائه می‌شوند. علاوه بر آن تصویر یك مغز غیرعادی می‌تواند با تصویر یك مغز معمولی درست در همان قسمت مقایسه گردد.
آزمایش آویخته به وسیله بزرگ كردن تصویر مغز، تصاویر مشابه آنچه كه از طریق سونوگرافی ‏Transfontanclle‏ در ‏meonates‏ را نشان می‌دهد. هنگام اسكن كردن ساختارهای مغز بدون اینكه میل جراحی ترانس واژینال تغییر محل دهد، می‌توان سریال قسمت‌های مورب را مشاهده نمود.
بنابراین، اسكن روش جدید، با وجود زمان كوتاه اسكن كردن، اطلاعات روشن و واضحی را فراهم می‌نماید. در حالی كه تكنیك پیچیده‌ای نداشته و ناراحتی كمتری را برای مادر ایجاد می‌نماید. علاوه بر آن، جمع‌آوری و استخراج اطلاعات حجم سریع و آسان است.
بنابراین مشورت با متخصصان این فن ازطریق اطلاعات حجم تهیه شده سه بعدی در مقایسه با تصاویر متعارف دوبعدی بسیار مورد توجه است.
● ارزیابی دورانی مغز توسط مافوق صوت سه بعدی ترانس واژینال ‏
مطالعات داخل جمجمه‌ای داپلر از جنین انسان، اساساً توسط مشاهده شریان‌های میانی مغز كه به سادگی از قسمت‌های محوری قابل تشریح هست، شكل گرفته است. اگرچه برطبق موقعیت آناتومی جمجمه مغز، دایره ویلیز ‏willis‏ منبع شریان‌های مغزی و سینوس متقاطع و مورب، می‌تواند در قسمت‌ محوری مشاهده گردد. بنابراین وصول به مغز جنین از طریق ترانس واژینال نیز نقش مهمی را در ارزیابی دورانی مغز ایفا می‌نماید.
تركیب دو روش وصول به مغز جنین از طریق ترانس واژینال و فن‌آوری داپلر رنگی روی سیستم دورانی داخل جمجمه‌ای، اطلاعاتی را فراهم می‌كند كه از طریق وصول به ‏meonatal‏ مغز در ‏Transfontanel‏ به دست می‌آید.
آنژیوگرافی دوبعدی ترانس واژینال دورانی مغز، حضور و وجود قسمت‌های داخلی مغز را به ما اطلاع می‌دهد. در این حال نشان دادن ساختار پیچیده‌ سه بعدی قسمت‌های مختلف مغز روی یك تصویر صاف دو بعدی مشكل است. به عنوان نمونه، جریان اصلی و شاخه‌های میانی شریان مغزی در مسیرهای مختلف قرار دارند و هم خط اصلی و هم شاخه‌های آن نمی‌تواند همزمان در قسمت تصویر از رو به روی جمجمه آشكار گردد.‏
مافوق صوت سه بعدی با داپلر رنگی، اخیراً به عنوان تشخیص طبی پیش از تولد شناخته شده است.
تصاویر دورانی مغز نوزاد همچنین توسط تصاویر سه بعدی داپلر از طریق ‏Trans fontanelle‏ قابل توضیح است.‏
تركیب هر دو روش داپلر و مافوق صوت سه بعدی، ممكن است ارزیابی دورانی مغز جنین را تسهیل نماید.
روش تهیه اطلاعات حجم دورانی مغز تقریباً شبیه روش تهیه حجم از طریق طبقه‌بندی خاكستری (سیاه وسفید) است. تهیه اطلاعات خودكار سه‌بعدی داپلر رنگی از طریق نگهداشتن ورا رسان در ترانس واژینال در وسط سر جنین حاصل می‌گردد.‏
زمان تهیه اطلاعات در این روش از ۱۰ الی ۱۵ ثانیه و بسیار طولانی‌تر از روش اسكن حجمی است. بنابراین حركت اتفاقی سر جنین مانعی جهت اسكن صاف و روشن اطلاعات حجم در روش داپلر محسوب می‌شود. پس از تهیه اطلاعات حجم آوندی، رگ‌های مغز می‌تواند توسط تصاویر چند وجهی از ساختار مغز در روش طبقه‌بندی خاكستری (سیاه و سفید) شناخته شود و تصاویر بهینه‌سازی شده سه بعدی از روش رنگی/ قدرتی (اطلاعات حجم، شریان‌های مغزی سه‌بعدی كاملاً شفافی را نشان دهند. (شكل ۱۲)
تا زمانی كه تصویر آوندی می‌تواند در هر جهتی چرخش نماید، رگ‌ها می‌تواند از جلو، از عقب سر، از پهلو، به طور مورب، به صورت دیواره‌ای از مغز مشاهده شود.
● نتیجه
سونوگرافی سه بعدی ترانس واژینال یك روش آسان، بدون تهاجم و قابل تجدید بوده و به تكنیك كمتری نیاز داشته و دارای زمان اسكن كوتاهی است و اطلاعات جامع و جالبی را فراهم می‌نماید. این روش نشان داده مغز جنین روی پرده كاملاً مناسب است.
جمع‌آوری اطلاعات حجمی طولی در فارمولوژی مغز جنین به ما كمك خواهد كرد تا از طریق ‏Vivo‏ تاریخ طبیعی بی‌قاعدگی‌های مادرزادی و صدمه مغز در زمینه نورولوژی جنین، مورد بررسی كامل قرار گیرد.
نویسنده: رضا مصباحی
منبع : مجله مهندسی پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی


همچنین مشاهده کنید