پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

جنگ نمی شود


جنگ نمی شود
▪ جنگ
نگاه به مقوله جنگ در هیچ کشور و در هیچ نگاه انسانی مثبت نیست. با توجه به اینکه کشور ما هم خواسته یا ناخواسته در ایام تثبیت انقلاب با یک جنگ خانمانسوز مواجه شد و با تحمیل جنگ هشت ساله تجربه تلخی را از ایام شکوفایی انقلاب خود پشت سر گذاشت ، علی الاصول هیچ فرآیند مثبت و مفیدی را نمی شود از واقعیت ها و پیامد های جنگ به دست آورد. شرایط و واقعیت های امروز شاید این احتمال را به وجود بیاورد که جنگی رخ دهد.
▪ مرز اقتدار ملی و تدبیر کجاست؟
نباید برنامه ریزی ها و اقدامات پیش دستانه دکترین دفاعی را که تاکنون در عرصه های مختلف انجام شده نادیده گرفت. ضمن اینکه روابط سنتی و موضوعی برخوردهای سیاسی یک شبه حل نمی شود و تمام دولت های پیشین چه دولت ایام جنگ و چه دولت آقای خاتمی که نظریه گفت وگوی تمدن ها را طرح ریزی کردند در اصل با نگاه اقتدارمنشانه در جهت کنترل روابط و سیاست خارجی و بر اساس کنترل روابط منطقی با سایر دول حرکت می کردند.
از طرف دیگر با توجه به اینکه رفتارهای ما بر اساس ضوابط بین المللی و قانون اساسی، احترام متقابل، به هم نزدیک کردن روابط و دور شدن از استعمار ستیزی است قطع یقین این گونه است که از موضع اقتدار ملی با تدبیر عمل می کنیم.
ما به جهت مدیریت رفتارمنش در داخل کشور باید برای مردم به اثبات برسانیم که اگر ما بر اساس چارچوب حقوق بین المللی و حقوق شرعی و قانونمند تمایل به دستیابی به حق خود داریم در واقع به روش اقتدار استحکامات زیربنایی کشور را محکم می کنیم. این اقتدار الان محل منازعه است و برخی کشورها می گویند ایران می خواهد به تکنولوژی دست یابد و دنبال اقتدار است. در حالی که تمام ظرفیت های بالقوه موجود در کشور و وجود ذخایر اورانیوم و زیربنای استفاده از تکنولوژی هسته یی از سال های ۱۹۷۰ به ما این امکان را می دهد که با مدیریت عالیه نظام و تدبیر دولتمردان به اقتداری در چارچوب سیاست ها و اعتقادات و قوانین جمهوری اسلامی برسیم.
جنگ رخ می دهد؛ می گوییم نه. با توجه به موقعیت ژئوپولتیک ایران و موقعیت اقتصادی که در حال حاضر بسیاری از کشورهای مهم دنیا با ایران دارند و با توجه به نقش مهم ایران در تنگه هرمز بسیار بعید است که جنگ اتفاق بیفتد.ایران نقش مهمی در منطقه دارد. اگر بحث انرژی در خلیج فارس محل منازعه می شود قدرت های برتر از ایران دعوت می کنند که با حضورش مساله را منطقی حل کند. از طرفی با رای متفاوت مشاوران سیاست امریکا که اکنون بر بالا بردن ظرفیت مذاکره تاکید دارند، اقدام نظامی بسیار بعید است.
اما این به این معنا نیست که فراموش کنیم شش ماه یا یک سال پیش گزینه نظامی علیه ایران مطرح بود. از طرف دیگر اینکه مطرح می شود امریکا قصد بمباران نیروگاه های اتمی ایران را دارد بسیار بعید است چون این نیروگاه ها طرف قرارداد با کشورهایی مثل چین هستند یا در آنها نیروگاه هایی مشغول به کارند و از سوی دیگر ایران این پیام را دارد که اگر امریکا قصد حمله کوتاه مدت به نیروگاه ها را داشته باشد با ایران هم مقابله به مثل می کند.
▪ شرایط امروز
قرار نیست با هم درگیر شویم. قرار نیست حرفمان همه جا به کرسی نشسته شود. در روابط دیپلماتیک این گونه فرض گرفته می شود که دو نقطه استراتژیک الف و ب داریم و طرفین سعی می کنند اقداماتی انجام دهند که هرچه بیشتر این دو نقطه به هم نزدیک شوند. برخورد دیپلماتیک رنگ زرد را بی رنگ و رنگ سیاه را خاکستری می کند. برخورد دیپلماتیک برخورد لطیف و حساس و کمتر شفاف است و نهایتاً به جایی می رسد که هم ضارب از موضع برخورد بیرون می آید و هم مضروب.
محمدحسین شاه ویسی
عضو شورای مرکزی جمعیت آبادگران ایران اسلامی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید