پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

خواص دارویی کاهو


خواص دارویی کاهو
كاهو یكی از قدیمی ترین سبزیجات دنیا به شمار می رود كه منشأ آن در هندوستان و آسیای مركزی است. كاهو طبق مداركی كه به دست آمده از ۶ قرن قبل از میلاد در ایران مصرف می شده است و یك قرن قبل از میلاد به روم راه یافته و غذای مهمی برای رومیان بوده است.
كریستف كلمب تخم كاهو را به دنیای جدید برد، به طوری كه از اوایل قرن پانزدهم میلادی كاهو در هائیتی و باهاما كشت شد. كاهو گیاهی است یكساله كه دارای برگ های پهن و دراز و سبز با طعم كمی شیرین است.
انواع مختلف كاهو كه در حال حاضر در آمریكا كشت می شود، حدود ۱۶ نوع است و در تمام طول سال وجود دارد.
كاهوی پرورشی و اهلی در سالاد استفاده می شود و كاهوی گرد (Head Lettuce) و كاهوی ایرانی (Romano Lettuce) از انواع مهم آن است.
كاهوی ایرانی از نظر موادغذایی از كاهوی گرد بهتر است. كاهوی گرد ارزش غذایی چندانی ندارد، زیرا دارای مقدار زیادی الیاف است كه تولید گاز و نفخ در معده می كند.
● تركیبات شیمیایی
كاهوی ایرانی دارای ۹۴ گرم آب، ۱۸ كالری انرژی، ۲‎/۱ گرم پروتئین۱‎/۰، گرم مواد نشاسته ای، ۶۵ میلی گرم كلسیم، ۲۵ میلی گرم فسفر، ۵‎/۱ میلی گرم آهن و ۲‎/۰ گرم چربی است.
این سبزی همچنین دارای ۱۸ میلی گرم كلسیم، ۱۰ میلی گرم سدیم، ۲۵۰ میلی گرم پتاسیم، ۵۰۰ واحد ویتامین آ، ۵‎/۰ میلی گرم ویتامین ب ۱ ، ۰‎/۸ میلی گرم ویتامین ب۲ ، ۴‎/۰ میلی گرم ویتامین ب ۳ ، ۱۰ میلی گرم ویتامین ث، ۰‎/۲ میلی گرم ارسنیك و ۳‎/۰ ۰۰ میلی گرم اسید آگرالیك است.
كاهو از مواد معدنی مانند نیكل، كبالت، سولفور و مس نیز برخوردار است.مواد شیمیایی كاهو عبارتند از: لاكتوكاروم (Lactucarum) (كه ماده ای است مخدر) موم، رزین، مالیك اسید و سوكسی نیك اسید. لاكتو كاروم خواب آور و مسكن است.از لاكتو كاروم به عنوان داروی خواب آور و مسكن و نیز در چشم پزشكی برای گشادكردن مردمك چشم استفاده می شود.
از كاهو همچنین ماده ای به نام تریداس (Thridace) گرفته می شود كه مسكن و ضددرد است. برای تهیه تریداس ساقه كاهو رسیده را تكه تكه كرده، شیره آن را با فشار خارج می سازند. این شیره را سپس حرارت می دهند تا در اثر حرارت مواد آلومینی آن منعقد شود. در نتیجه، مایعی صاف به دست می آید. این مایع را تحت درجه حرارت كم و در خلأ حرارت می دهند تا تریداس به دست آید. این مایع را می توان خشك كرد و به صورت پودر درآورد.
● خواص دارویی
▪ كاهو از نظر طب قدیم ایران سرد و مرطوب است.
▪ كاهو تمیز كننده خون، خونساز و ضد تورم، خواب آور و آرام بخش است. این سبزی برای ضعف اعصاب مفید و ملین و ادرارآور است.
▪ خوردن كاهو برای مالیخولیا نیز مفید است.
▪ كاهو زخم های مجاری ادرار و مثانه را درمان می كند.
▪ اگر كاهو را با سكنجبین یا سركه بخورند، اشتهاآور می شود. ضمن آن كه اثر ضدتشنج هم دارد.
▪ كاهو درد معده را تسكین داده، قوای جنسی را هم تقویت می كند.
▪ توصیه شده برای برطرف كردن درد سینه، كاهو به صورت پخته مصرف شود.
▪ زنان شیرده هم برای زیادشدن شیرشان می توانند كاهوی پخته بخورند.
▪ كاهو ورم غدد لنفاوی را نیز برطرف می كند.
● خواص تخم كاهو
▪ تخم كاهو از نظر طب قدیم ایران سرد و خشك است.
▪ تخم كاهو خواب آور است و خوردن تخم آن زكام را برطرف می كند و برای درد سینه نیز مفید است.
▪ خوردن تخم كاهو برای دستگاه ادراری نافع است و آنها یی كه قطره قطره ادرار می كنند، باید تخم كاهو بخورند (در حدود ۱۰ گرم روزانه) تا این مرض برطرف شود.
● مضرات
▪ اگر در خوردن كاهو افراط نشود، این گیاه به هیچ وجه مضر نیست. زیاده روی در خوردن كاهو باعث كم شدن قدرت جنسی، فراموشی و كم شدن حافظه، ضعف دید چشم و نفخ شكم می شود.
برای برطرف كردن این عوارض می توان كاهو را با نعناع، كرفس و زیره خورد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید