جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


سنت های سال نو در کشورهای دنیا


سنت های سال نو در کشورهای دنیا
● سال نو در کلمبیا
در کشور برزیل مردم روز سال نو برای شانس بهتر و صلح بیشتر در سال لباس های سفید می پوشند. در بعضی از مناطق این کشور پس از نیمه شب مردم به ساحل دریا می روند و از روی موج های دریا هفت بار می پرند و در عین اینکه در دریا گل می اندازند آرزوهای خود را به زبان می آورند. آنها معتقدند که الهه دریا آرزوهای آنان را برآورده می کند. به همین خاطر بعضی از مردم در سواحل دریا می نشینند و شمع روشن می کنند. گفته می شود که برزیلی ها این سنت را از فرهنگ هند و آمریکایی گرفته اند.
در کلمبیا مراسم سال نو با حضور تمام افراد خانواده برگزار می شود. مردم این کشور هر چیزی را که کهنه و قدیمی است و یا از آن خاطره بدی دارند درون شکم عروسک هایی می گذارند و سپس آن را می سوزانند. تمام این اشیا با سال گذشته و خاطرات آن می سوزد. این بدان معناست که آنها تمام خاطرات بد سال گذشته را فراموش می کنند و سال آینده را با خوشحالی آغاز می کنند.
● سال نو در کره
مادربزرگ من همیشه می گوید هیچ گاه شب سال جدید نخواب اگر بخوابی ابروهایت تا صبح سفید می شود. من نمی دانم که مادربزرگ ها این داستان ها را از کجا می آورند. در کشور من کره هنگام سال نو ناقوس های کلسیاها ۳۳ بار به صدا درمی آید. ۳۳ سرباز کره ای سال های گذشته برای حمایت از کشورمان در سال نو کشته شدند. در کشور کره مردم سال نو به سواحل دریا می روند تا طلوع خورشید را تماشا کنند و هنگام طلوع خورشید آرزوهای خود را بر زبان می آورند.
صبح روز سال نو همگی لباس های سنتی کره ای به نام «هان بوک» می پوشند. کوچکترها روز سال نو به بزرگترها تعظیم می کنند و پس از آن از بزرگترها عیدی می گیرند. کره ای ها روز سال نو سوپ مخصوصی که از کیک برنج درست شده می خورند. آنها بازی های مخصوصی را در سال نو انجام می دهند مثلا کایت درست می کنند و به هوا می فرستند.
● سال نو در مکزیک
در کشور مکزیک روز سال نو بسیاری از مردم همه خویشاوندان خود را دور هم جمع می کنند، سپس تلویزیون را روشن می کنند و منتظر می شوند تا زنگ مخصوص سال نو ۱۲ بار به صدا درآید. با هر بار صدای زنگ مکزیکی ها یک انگور می خورند و برای سال آینده خود آرزو می کنند.
سپس یکدیگر را بغل می کنند و برای هم سال خوشی را آرزو می کنند. خانم ها در روز عید لباس قرمز می پوشند که سمبل عشق در سال جدید است. بعضی از مکزیکی ها چمدان به دست از خانه هایشان بیرون می روند و در خیابان ها قدم می زنند به امید آنکه سال جدید به مسافرت بروند. آنها روز سال جدید کیک مخصوصی می خورند که بالای آن سوراخ است و یک اسباب بازی در داخل آن قرار داده شده است.
● سال نو در ژاپن
سال جدید در ژاپن «گن جیت سو» نامیده می شود. قبل از شروع تعطیلات سال جدید تمام اداره ها و مدارس تعطیل می شوند و همه ژاپنی ها درست قبل از فرارسیدن سال نو مثل ایرانی های داخل و خارج خانه های خود را تمیز می کنند. ژاپنی ها روز اول ژانویه سال جدید خود را آغاز می کنند اما شروع فصل جدیدشان از آخرین هفته ماه نوامبر تا اولین هفته ژانویه است. روز ۳۱ دسامبر در هر کلیسای ژاپن زنگ مخصوصی به صدا در می آید.
به صدا درآمدن این زنگ نشان دهنده آن است که در سال جدید تمام گناهان ژاپنی ها بخشوده می شود. صبح روز سال نو همه اعضای خانواده لباس های سنتی و یا همان کیمونوهای خود را می پوشند و غذای مخصوصی به نام سوبا می خورند که از ماکارونی و گندم سیاه درست شده است.
ماکارونی سمبل طولانی بودن عمر و زندگی است به همین خاطر بچه ها سعی می کنند برای شانس در سال جدید حداقل یک ماکارونی را درسته قورت بدهند. البته سوبا تنها غذایی نیست که آنها در سال نو می خورند.
اوسچی که نوعی سوپ است و موچی که کیک برنج است دو نمونه از غذاهای معروف سال نو در ژاپن است. در این کشور رسم بر این است که روز سال نو برای دوستان و آشنایان خود کارت پستال بفرستند. اداره پست نیز ضمانت می کند که همه کارت ها را تا اول ژانویه به دست افراد برساند. البته اداره پست ژاپن برای اینکه کارت ها را به موقع به دست مردم برساند دانش آموزان ژاپنی را به صورت نیمه وقت استخدام می کند به همین دلیل ماه دسامبر اوایل ژانویه برای اداره پست ژاپن بسیار پرکار است.
اگر یکی از اعضای یک خانواده ژاپنی در طول سال فوت کرده باشد، دیگر برای آنها کارت پستال نمی فرستند. بیشتر کارت پستال های سال نو شکل بروج ۱۲ گانه چینی را دارد که هر سال را با شکلی از حیوان های مختلفی چون موش، گاو، ببر، مار و اسب نشان داده است.
کارت های سال نو سال ۲۰۰۶ در این کشور شکل اسنوپی بود. روز سال نو ژاپنی ها هم مثل ایرانی ها، به بچه های کوچک تر عیدی یا پول توجیبی می دهند. آنها عیدی های خود را در پاکت های مخصوصی که نوشیگامی نام دارد دریافت می کنند. پولی که به بچه ها داده می شود به سن آنها بستگی دارد.
پس از اجرای تمام این مراسم آنها به معبد می روند. آنجا به هر فرد خانواده کاغذهای سفیدی داده می شود که روی آن پیش بینی سال آینده نوشته شده است. هر شخص برگه مخصوص خود را به درخت های کوچک بیرون معبد گره می زند.
در معبد ژاپنی ها آتشی وجود دارد که هیچگاه خاموش نمی شود هر خانواده با چوب های مخصوص مقداری از آن آتش می گیرند و اجاق گاز و یا شومینه های خانه خود را روشن می کنند. ژاپنی ها معتقدند که این آتش هرگونه بیماری را در سال جدید از آنها دور می کند.
ترجمه آناهیتا سرمدی
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید