پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اثر داروی حصا آ بر بیماران مبتلا به ایدز


اثر داروی حصا آ بر بیماران مبتلا به ایدز
پژوهشگران و استادان و دانشجویان رشته علوم پزشكی دانشگاه شاهد، آذرماه سال جاری در سالن اجتماعات دانشكده پزشكی این دانشگاه، شاهد معرفی داروی جدید حصاـ آ بر شمارش CD۳ و CD۴ در بیماران مبتلا به ایدز بودند. این مراسم كه با حضور دكتر مهدوی معاون پژوهشی دانشگاه شاهد، معاون پژوهشی دانشگاه شاهد؛ دكتر ابوبكر بدوی، محقق كنیایی؛ دكتر محسن ناصری معاون پژوهشی گروه طب سنتی؛ دكتر فلاح ریاست گروه علوم پزشكی دانشگاه شاهد و دكتر امراله احمدی محقق و پژوهشگری كه موفق به ساخت این دارو شده، روز یك شنبه در محل یاد شده برگزار شد. در این نشست علاوه بر معرفی داروی جدید حصاـ آ برای درمان بیماران مبتلا به ایدز اثرات این دارو بر شمارش CD۳،CD۴ این بیماران نیز بررسی شد كه حاصل تحقیقات و آزمایشات ۵/۱ ساله دكتر احمدی و دانشگاه كنیاتای كنیا بر روی بیماران مبتلا به ایدز در این كشور بوده است.
دكتر ابوبكر بدوی محقق كنیایی كه به نمایندگی تیم پزشكی تحقیقاتی دانشگاه كنیاتا در این نشست حضور داشت، ضمن ارائه گزارشی از اثرات داروی حصاآ بعد از ۲ ماه مصرف در بیماران كنیایی گفت: این تحقیق حاصل تلاش گروهی با همكاری صمیمانه پروفسور عبدالله از بیمارستان آقاخان، دكتر احمدی، دكتر محمد كرم از موسسه تحقیقاتی پزشكی كنیاتا و بنده بوده كه به روی گروهی شامل ۴۳ بیمار مبتلا به HIV مثبت و در سنین ۱۸ تا ۶۵ سال انجام شده است. این گروه از بیماران به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شده‌اند و اثرات داروی حصا در آنها مورد بررسی قرارگرفته ‌و نتایج بدست آمده رضایت بخش بوده است.
دكتر احمدی محقق و پژوهشگر، ضمن ارائه گزارشی در مورد مراحل تحقیق ـ پژوهش و ساخت و چگونگی ثبت این دارو در مورد تاثیر داروی حصا بر روی سیستم ایمنی بدن گفت: اثرات این دارو به روی بافت‌ها و سلول‌های درگیر بیش از ۱۵۰ هزار بار، به روی حیوانات بررسی شده است. این دارو كورتون نیست اما مدیلیتور و آنتی كنسر خوبی است. این دارو از غشای سلولی وارد سلول شده و بی‌نظمی‌های داخل سلول را تشخیص می‌دهد اگر سلول، سلول نرمالی باشد، هیچ اما اگر سلول غیرطبیعی باشد آن را از درون تخریب كرده و از رده خارج می‌كند.
دكتر مهدوی معاون پژوهشی دانشگاه شاهد، ضمن تقدیر از خدمات ارزنده دكتر احمدی در ساخت و تهیه این دارو گفت: دكتر احمدی سال‌هاست فرمول این دارو را ارائه كرده‌اند، ایشان با بهره‌مندی از دانش و تجربه چندین‌ساله خود توانستند این دارو را به مرحله تولید برسانند. این دارو جزو معدود داروهایی است كه مراحل تخصصی خود را طی كرده و به این مرحله رسیده است.
وی ضمن اشاره به انتصاب دكتر احمدی به عنوان مشاور دانشگاه شاهد در بیماری‌های صعب‌العلاج، اضافه كرد: دكتر احمدی از معدود افرادی است كه با همت بلند، پایمردی و مقاومت، تحقیقات و پژوهش‌های بسیاری به منظور یافتن روش‌های درمانی برای بیماری‌های صعب‌العلاج مثل MS، انواع سرطان‌ها و هپاتیت در دو دهه اخیر انجام داده‌اند.
در خاتمه این نشست دكتر ناصری رئیس گروه طب سنتی دانشگاه شاهد گفت: مرحله بعدی تحقیقات و بررسی اثرات این دارو بر بیماران مبتلا به ایدز با همكاری معاونت پژوهشی دانشگاه شاهد و مركز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه شهید بهشتی به روی ۱۰۰ بیمار و در ۴ گروه خواهد بود.
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی درمانگر


همچنین مشاهده کنید