جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

زندگی آبتنی کردن در حوضچه اکنون است


زندگی آبتنی کردن در حوضچه اکنون است
شاید برای شما هم شنا كردن در هوای گرم تابستان لذت بخش تر از هر چیزی باشد، اما قبلش مطالب زیر را بخوانید:
۱) این روزهای گرمی كه آدم را بی طاقت می كند، این روزهای اول تابستان كه دست روزهای آخرش را از پشت بسته است، با این هرم گرمایش آدم را یاد خاطرات بچگی می اندازد. یاد آن وقتها كه چهار وجب بیشتر قدمان نبود و از در و دیوار خانه بالا می رفتیم. می دانید كدام روزهایش را می گویم؟ روزهای چله تابستان كه حوض وسط حیاط را پر آب می كردیم و می پریدیم توش. چه كیفی داشت غوطه خوردن توی حوض كوچكی كه تا دور خودمان می گشتیم سرمان می خورد به دیوارش. شاید خانه بچگی شما از این حوضهای قدیمی نداشت، نه اینكه من از عهد قاجار باشم، ولی خوشبختانه توی حیاط كوچك كودكی من یك حوض كوچك نقلی، به اندازه ای كه یك بچه توی آن جا بشود، وجود داشت كه سهم زیادی از اوقات فراغت تابستانهایمان را به خودش اختصاص می داد. حتی اگر حیاط بچگی تان حوض هم نداشته، حتماً لذت غوطه خوردن توی تشت آب یا چیزی شبیه آنرا چشیده اید. پس می دانید كه شنا كردن در هوای گرم تابستان چقدر می چسبد.
۲) می دانم كه امتحانهای خیلی ها تمام شده و به عبارت دیگر سه ماه تعطیلی شروع شده است. رفتن به استخرهای شنا یكی از گزینه هایی است كه در این ایام بخصوص وقتی كه گرمای هوا به بالاترین حد خود می رسد به ذهنتان می آید. حتماً شما هم مثل خیلی ها عقیده دارید كه شنا یكی از بهترین ورزشهاست و علاوه بر سلامتی جسم، بر سلامت روح هم تأثیرگذار است. فكر خوبی است، البته به شرط اینكه همه موارد ایمنی و بهداشتی آن را در نظر بگیرید. ولی خب اگر می خواهید اطلاعاتتان را راجع به این رشته ورزشی لذت بخش و جوان پسند زیاد كنید، ادامه مطلب را بخوانید.
۳) دلایل بسیاری وجود دارد كه شما را به سمت استخر بكشاند.اول اینكه این ورزشی است كه برای قلب بسیار مفید می باشد. اگر شدت حركاتتان زیاد باشد، كاملاً می توانید آن را با دویدن مقایسه كنید. اما از آنجا كه در این حركات هم قسمتهای بالایی و هم قسمتهای پایینی بدنتان در آب حركت می كنند، می توان گفت كه ماهیچه ها حتی بیشتر از دویدن كار می كنند و شما كالری بیشتری خواهید سوزاند. به علاوه شنا قدرت بدنی شما را هم بالا خواهد برد. ممكن است فردای اولین روز شنا كردنتان كمی در بدنتان احساس كوفتگی كنید. به این دلیل كه از ماهیچه هایتان طوری كار كشـیـده اید كه تـا بـه حال كار نكشیده اید و به همین دلیل باعث قوی تـر كردن شانه ها و همین طور ماهیچه های پشتتان می شود.
۴) مسأله دیگر در رابطه با شنا این است كه ورزشی كاملاً كم خرج است و اسباب و لوازم آن تقریباً دیر از بین می رود. برای این ورزش شما به یك مایو احتیاج خواهید داشت. ممكن است بخواهید یك عینك شنا هم خریداری كنید تا بتوانید زیر آب را به خوبی ببینید. و اگر آب رفتن توی گوشهایتان اذیتتان می كند، باید یك گوش گیر هم داشته باشید. برای آنها كه می خواهند سرعت شنا كردنشان بالاتر رود، كلاه شنا كمك زیادی خواهد كرد. چون به شما كمك می كند كه سریعتر داخل آب حركت كنید.
۵) با اینكه شنا كردن فواید مختلفی در سلامتی بدن دارد، اما این همه ماجرا نیست. بسیاری از متخصصان معتقدند در صورت رعایت نكردن نكات بهداشتی، شنا می تواند مضر هم باشد. در واقع مسائل فراوان دیگری هم وجود دارند كه ممكن است كمی شما را بترسانند. موارد زیر تنها گوشه ای از آنهاست:
آبهای آلوده بعضی از استخرها ناقل قارچهای كچلی هستند. از علایم این بیماری بوجود آمدن حلقه های بزرگ با پوسته هایی روی بدن است . این قارچها از طریق پوست بیمار در آب رها می شود و سایر استفاده كنندگان را آلوده می كند.نوعی قارچ دیگر كه جزو شایع ترین بیماری های مخصوص استخر است، قارچی است كه در نواحی خاصی از بدن مثل لای انگشتان دست و پا، كشاله ران و زیر بغل رشد می كند.
خارش و پوسته پوسته شدن محل ضایعه هم جزو علایم آن است. اما بیماری ها و مشكلات ناشی از شنا در آب آلوده فقط به ضایعات پوستی خلاصه نمی شود.
"كونژكتیویت" یا التهاب ملتحمه چشم نیز عفونتی است كه از طریق تماس چشم با آب آلوده بوجود می آید و با سوزش، قرمزی، اشك ریزی و ترشحات چسبناك و چركی چشمها همراه است . این بیماری ویروسی چشم گاه با تب، استفراغ و تورم غدد لنفاوی نیز همراه می شود در این موارد به شناگر توصیه می شود تا بهبود كامل به استخر نرود.
گوشها نیز از این وضعیت در امان نیستند. افرادی كه مجرای گوششان مدام با آبهای آلوده در تماس باشد به "اوتیت " خارجی یا التهاب بخش خارجی گوش دچار می شوند كه علایمی مانند سوزش، خارش، درد و ترشح در مجرای خارجی گوش دارد.توصیه پزشكان برای درمان این عارضه آن است كه مجرای گوشها را تا حد امكان خشك نگه دارید حتی بعد از حمام.
به جز عفونتها، بیماری های غیرعفونی نیز مانند حساسیت پوست به كلر آب استخر و ریزش مو بخصوص موهای رنگ شده و آفتاب سوختگی از عوارض شنا كردن محسوب می شوند.با استفاده از كلاه شنا و استحمام بلافاصله بعداز خروج از استخر و همچنین كاربرد كرمهای ضد آفتاب در خارج از استخر یا هنگام شنا در دریا یا رودخانه می توان تا حدی از آنها پیشگیری كرد.
۶) برای شنا كردن بی دردسر در آب استخرها رعایت چند دستورالعمل بهداشتی الزامی است. پزشكان به شناگران و دوستداران شیرجه در آب در گرمای سوزان تابستان توصیه می كنند كه حتماً از مایو و حوله خود استفاده كنند و همیشه آنها را همراه داشته باشند چون مایو و حوله های اجاره ای احتمال ابتلا به عفونتهای قارچی را افزایش می دهند و اینكه بعد از شنا مایو و حوله خود را بسرعت بشویند و برای چند ساعت در معرض نور مستقیم آفتاب خشك كنند، برای پیشگیری از بیماریهای چشمی از عینكهای مخصوص شنا كه آب به داخل آن نفود نمی كند، استفاده كنند و بعد از اتمام شنا هم مجدداً استحمام كنند تا بقایای كلر از روی پوست پاك شود. در ضمن یادتان باشد كه اطراف استخرها معمولاً آلوده است از نشستن و دراز كشیدن روی صندلی ها و سكوهای سیمانی كناره های استخر پرهیز كنید.
۷) شنا برای خیلی از ماها یك ورزش نیست. چیزی است كه فقط تابستانها یادش می افتیم، یاد آبتنی كردن. استخر رو ها خیلی بیشتر از كسانی اند كه شنا كردن بلدند، ولی همین هم غنیمت است. هر چه باشد یكی از ورزشهایی است كه پیامبرمان نسبت به یادگیری آن سفارش كرده اند.
الهه نیك نژاد
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید