جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


چک لیست روشهای کار برای مدیران منابع انسانی در محل کار برای ارزیابی تواناییهای جسمی کارگران


چک لیست روشهای کار برای مدیران منابع انسانی در محل کار برای ارزیابی تواناییهای جسمی کارگران
یکی از مهمترین نیروهای کاربردی در هر بنگاه یا سازمان مدیران منابع انسانی هستند و این مهم با بهره گیری از یک سری چک لیستها که امر رسیدگی را آسان می نمایند صورت می گیرد.
در این مقاله که طی تحقیقات پیمایشی یا زمینه یابی انجام گرفته را برایتان آورده ایم البته این چک لیستها بیشتر در بخش صنعت کاراترند.
● چک لیست برای تواناییهای جسمی:
۱) آیا کار و حرفه مورد بررسی شامل محدوده ی بارهای سنگین است؟ اگر هست محدوده بار برای کارگران چقدر است ؟
۲) آیا بار اضافی بر دوش کارگران می افتد ؟
۳) آیا مقدار و جابجایی بار توسط کارگران توسط روشهای متداول و اصولی انجام می گیرد ؟
۴) تا چه حدی مقدار بار مجاز است ؟
۵) آیا استانداردهای بار رعایت می شوند ؟
۶) آیا میزان استراحت کارمندان با کار انجام شده توسط آنها توازن دارد؟
۷) آیا معیارهای اقتصادی برای جابجایی کالا و بار رعایت می شوند ؟
۸) آیا باز خورد استفاده از اصول محل بار را می توانید تشخیص دهید ؟
۹) آیا باز خور حاصل از رعایت اصول و موازین شرایط کاری قابل قبول است ؟
۱۰) آیا کارها براساس تواناییهای جسمی کارگران تفویض شده اند؟
● تواناییهای ذهنی:
۱) آیا توازن بین هدایت و کنترل وجود دارد ؟ اگر هست چگونه و اگر نیست چرا ؟
۲) آیا کنترل و معیارها و ضوابط آن به آسانی قابل درک و اندازه گیری اند ؟
۳) آیا کنترل و نتیجه عملکردها قابل ثبت و ارزیابی هستند ؟
۴) آیا مسیر کنترل صحیح است ؟
۵) آیا کارگران و کارمندان اطلاعات صحیح را برای اجرای کارها دریافت می کنند ؟
۶) آیا اطلاعات و داده ها قبل از انجام کار توسط کارگران در اختیار کارگران وکارمندان داده می شود ؟
۷) آیا اطلاعات و داده ها قابل حدس هستند ؟
۸) آیا استانداردها قابل دسترسی و ارزیابی اند؟
۹) آیا قطعات درست نصب و راه اندازی می شوند ؟
۱۰) آیا همه سیگنالهای کاری اهمیت یکسانی را دارند ؟
۱۱) آیا کارها با تواناییهای افراد میان سال یا پیر سازگاری دارند ؟
۱۲) آیا میزان استراحت کافی در بین فصول کاری رعایت می شود ؟
● توانایی های عمومی:
۱) آیا اطلاعات کافی برای اجرای کار وجود دارد ؟
۲) آیا میزان اطلاعات در دسترس مرتبط و مربوط به کار است یاخیر؟
۳) آیا هیچ ارتباط شنیداری ، گفتاری و لامسه ای برای ارزیابی کار وجود دارد ؟
۴) آیا نظارت کافی برای سلامت کارگران و کارمندان وجود دارد ؟
۵) آیا اطلاعات کاری یک جانبه است یا چند جانبه ؟
۶) آیا اطلاعات لازم جدید برای ادامه کار جدید، فورا" تامین می گردد؟
۷ ) آیا سیگنالها به آسانی قابل تشخیص هستند ؟
۸) آیا سیگنالهای هشداردهنده متناوبا" اعلام می شوند یا خیر ؟
۹) آیا تمام و اکثر فاکتورها برای شروع ، اجرا ، ادامه کار فراهم است یا خیر؟
۱۰) آیا زمان کافی برای مشورت و اجرا وجود دارد یا خیر؟
۱۱) سرعت باز خورد در محیط کار چقدر است ؟
● نتیجه گیری:
در استفاده از این اصول شما باید کمال دقت را نموده و از هر گونه مسامحه خودداری نمائید.
محمدرضا نوروزی
منابع و ماخذ:
۱. Start your business, David & straw, ۲۰۰۶.
۲. Accel team.۲۰۰۷ group work about work space.


همچنین مشاهده کنید