پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

قولنج کودکان


قولنج کودکان
گاهی هر روز بعداز ظهر كودك شما برای چندین ساعت متوالی در یك زمان گریه می كند و گریه های مكررش شما را نگران كرده است.
فكر می كنید چه چیزی می تواند باعث این آشفتگی و گریه های طولانی او باشد؟ درست است كه همه نوزادان گریه می كنند و اغلب اوقات نق می زنند، اما وقتی كودك برای مدت زمانی بیشتر از سه ساعت در روز گریه كند، این حالت را باید به حساب قولنج گذاشت، حالتی كاملاً طبیعی كه به تدریج بهبود می یابد.
به طور تخمینی حدود ۲۵ درصد از نوزادان دچار قولنج می شوند و این مسأله معمولاً در فاصله زمانی بین هفته سوم تا هفته ششم بعد از تولد شروع می شود و اغلب تا سه ماهگی نوزاد ادامه می یابد. البته چنانچه گریه های كودك بعد ا ز این مدت هم ادامه یابد، ممكن است مشكلی در رابطه با سلامتی او وجود داشته باشد. در این جا برخی نكات كلیدی را در مورد قولنج ذكر می كنیم.
▪ كودكانی كه به قولنج دچار می شوند، بازتاب شیری سالمی دارند (شیر را خوب پس می آورند) و دارای اشتهای خوب و رشد مناسبی هستند.
▪ كودكان بیمار نیز ممكن است دچار قولنج شوند، آنها به خوبی تغذیه نمی شوند و مانند كودكان سالم بازتاب شیری قوی نخواهند داشت.
▪ كودكان مبتلا به قولنج ممكن است هر از چندگاهی استفراغ كنند، اما اگر كودك شما واقعاً استفراغ می كند و همین باعث كاهش وزن او شده، حتماً او را به پزشك متخصص اطفال نشان دهید.
▪ این كودكان دوست دارند آنها را در آغوش گرفته و نوازش كنید، اما كودكان بیمار به هنگام لمس و نوازش دچار پریشانی شده و از خود ناراحتی نشان می دهند.
▪ كودكان همچنین ادرار و مدفوع كاملاً طبیعی دارند، بنابراین اگر كودك شما به هنگام نوازش بیقراری می كند یا اسهال شده و در ادرار او خون دیده می شود، حتماً او را نزد یك پزشك متخصص ببرید.
● عامل بروز قولنج چیست؟
پزشكان هنوز مطمئن نیستند چه چیزی باعث بروز قولنج در نوزادان می شود. زمانی، حساسیت نسبت به شیرمادر به عنوان یك عامل احتمالی در بروز قولنج تلقی می شد، اما امروزه پزشكان معتقدند كه قولنج به ندرت به علت چنین عاملی به وجود می آید. اگرچه كودكانی كه از شیر مادر تغذیه می كنند هم دچار قولنج می شوند و در این مورد، تغییرات رژیم غذایی مادر به بهبود قولنج كودك كمك خواهد كرد.
امروزه همچنین اعتقاد بر این است كه گاز یا بخار معده عامل ایجاد قولنج نیست. تحقیقات نشان می دهد كه مقدار گاز یا بخار معده در كودكان مبتلا به قولنج با مقدار هوای زیادی كه به هنگام گریه كردن وارد بدن آنها می شود، افزایش می یابد.
تحقیقات دیگری نشان می دهد كه قولنج به هنگام حركت سریع یا آهسته غذا از دستگاه گوارشی بدن كودك به وجود می آید و نظرات دیگر بر این ایده است كه قولنج به دلیل فطرت و سرشت وجودی خود كودك است كه بروز می كند، زیرا بعضی از كودكان زمان بیشتری نیاز دارند تا خود را با دنیای جدید و چرخه شبانه روزی محیط تازه ای كه به آن پا نهاده اند، وفق دهند.
بسیاری از پدر و مادرها نگران این هستندكه شاید بعضی از عواملی كه به آنها مربوط می شود، باعث ایجاد قولنج در كودك شده و این امر تقصیر آنهاست، اما هیچ مدرك و تأییدی مبنی بر اینكه اضطراب و رفتارهای شخصیتی والدین در بروز قولنج تأثیر دارد، وجود ندارد.
● درمان قولنج
تاكنون هیچ داروی تجویزی خاصی برای درمان و از بین بردن قولنج كشف نشده است، اما راههایی وجود دارد كه از طریق آنها می توانید زندگی را هم برای خود و هم برای كودكانتان آسانتر نمایید.
▪ نكته اول اینكه، اگر كودك شما سیر شده، سعی نكنید به شیردادن ادامه دهید و در عوض او را در آغوش گرفته و نوازش كنید و این نكته را به یاد داشته باشید كه كودك شما هرگز با نوازش و توجه شما لوس نمی شود، پس كاملاً مراقبش بوده و به او توجه كنید.
▪ كودكتان را راه ببرید یا با او در یك صندلی گهواره ای بنشینید و در وضعیتهای مختلف تاب بخورید.
▪ حواستان به آروغ زدنهای كودك به هنگام شیرخوردن باشد.
▪ كودك را در آغوش گرفته او را به شكم بخوابانید و پشت او را ماساژ دهید.
▪ كودك را در یك تاب یا گهواره متحرك قرار دهید. حركت، تأثیر آرام بخشی بر روی كودك دارد.
▪ به هنگام رانندگی، كودك را در صندلی مخصوص نوزادان در قسمت عقب ماشین قرار دهید. لرزش و حركت ماشین اغلب برای كودك آرامش بخش است.
▪ موزیكهای آرام پخش كنید، زیرا بسیاری از كودكان علاوه بر حركت، نسبت به صدا نیز از خود واكنش نشان می دهند.
▪ مراقبت از یك نوزاد مبتلا به قولنج می تواند بسیار خسته كننده باشد، بنابراین در این مواقع به فكر مراقبت از خودتان نیز باشید.
▪ هرگز خودتان یا كودك را به خاطر گریه های مكرر او ملامت و سرزنش نكنید، زیرا مبتلا شدن كودك به قولنج تقصیر هیچ كس نیست.
▪ سعی كنید آرام باشید و به خاطر داشته باشید كه سرانجام كودك شما حالش خوب خواهد شد و با گذراندن همین دوره هاست كه كودك رشد می كند و بزرگ می شود.
▪ در این حین، اگر از گریه كودك خود خسته شده اید و نیاز به استراحت دارید، حتماً این كار را انجام دهید.
▪ هنگامی كه نیاز به استراحت و زمانی برای خود دارید، دوستان و خویشاوندان نزدیك اغلب خوشحال می شوند كودك شما را نگه دارند، پس گاهی این كار را به عهده آنان بگذارید، اما اگر كسی نبود كه نگهداشتن كودك را به او محول كنید، خوب است او را در یك تختخواب راحت قرارداده و مقداری به استراحت بپردازید تا برای مراقبت و نگهداری مجدد از او آمادگی و انرژی كافی داشته باشید.
در پایان، اگر مطمئن نبودید كه آیا گریه های طولانی كودكتان به خاطر قولنج است یا نشانه یك بیماری دیگر، حتماً او را نزد یك پزشك متخصص اطفال ببرید.
منبع: com .Kidshealth.www
ترجمه: ملیحه تراب پور
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید