شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


فرجام نامشخص تابلو غیررسمی بورس


فرجام نامشخص تابلو غیررسمی بورس
هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۲۷/۶/۸۵ آیین‌نامه معاملات شركت‌های تابلوی چهارم را تصویب كرد و معاملات این شركت‌ها در تابلوی غیررسمی در تاریخ ۱۱/۷/۸۵ آغاز كرد.
براساس این آیین‌نامه ابتدا ۴۲شركت و پس از آن ۴۷ شركت دیگر به تابلوی غیررسمی بورس منتقل شدند.
به این ترتیب ۸۹ شركت معادل یك‌پنجم شركت‌های بورسی به دلیل عدم اطلاع‌رسانی شفاف یا مشكلات مالی و زیان‌دهی به تابلوی چهارم فرستاده شدند.
همچنین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار پس از تصویب آیین‌نامه معاملات شركت‌های تابلوی چهارم، مهلت شركت‌های مشمول این آیین‌نامه را برای تطبیق خود با آیین‌نامه‌های «سازمان»، فرار از اخراج و بازگشت به تابلوی معاملات، پایان سال ۸۵ عنوان كرد.
به نظر می‌رسد «سازمان» با ایجاد این تابلو سه هدف را دنبال می‌كرد.
اول اینكه سهامداران خرد شركت‌هایی كه نماد آنها به دلایل مختلف برای مدت طولانی بسته بوده است، بتوانند نسبت به فروش سهام خود اقدام كنند.
دوم اینكه شركت‌های مشمول این آیین‌نامه را به تبعیت از آیین‌نامه‌های «سازمان» وادار كند و شركت‌هایی كه هنوز به این تابلو منتقل نشده‌اند و در برخی موارد آیین‌نامه‌های «سازمان» را رعایت نمی‌كنند، نسبت به تبعیت از «سازمان» مجبور شوند.
دلیل آخر نیز اخراج شركت‌هایی است كه نماد آنها برای مدت طولانی بسته است و در عمل تنها به عنوان مانعی از حركت واقعی شاخص‌های بورس جلوگیری می‌كردند.
اما هدف نخست به دلیل اینكه «سازمان» معاملات هریك از شركت‌ها را به یك جلسه معاملاتی در هفته كرده بود و سلب امكان فروش از خریداران سهام شركت‌های تابلوی غیررسمی به نتیجه نرسید.
هدف دوم نیز به علت اینكه عمده شركت‌های انتقالی به تابلوی غیررسمی، دارای سهامداران عمده حقیقی هستند كه در‌حال‌حاضر انگیزه‌ای برای بقا در بورس ندارند، نیز با شكست مواجه شد.
در حال حاضر مزیت‌های پذیرفته شدن شركت‌ها در بورس، معافیت مالیاتی به میزان ۵/۲درصد و امكان انتشار اوراق قرضه توسط این شركت‌ها است كه احراز معافیت مالیاتی نیازمند تاییدیه سازمان بورس و اوراق بهادار است و «سازمان» در سال گذشته در ارائه این تاییدیه به شركت‌هایی كه آیین‌نامه‌های «سازمان» را اجرا نكردند، محدودیت‌هایی را ایجاد كرد.
از طرف دیگر به نظر می‌رسد «سازمان» در گزینش شركت‌ها، جانب عدالت را رعایت نكرده است، به نحوی كه شركت‌هایی كه به لحاظ ساختار مالی،‌ با مشكلاتی روبه‌رو بوده‌اند، اما سهامداران عمده آنها شركت‌های دولتی و نیمه‌دولتی هستند، به تابلوی غیررسمی منتقل نشده‌اند، در حالی كه برخی شركت‌های دیگر به تابلوی چهارم فرستاده شده‌اند.
به نظر می‌رسد «سازمان» در تدوین این آیین‌نامه بسیار عجولانه عمل كرده است و پس از گذشت۲۰ روز از آغاز سال جدید، فرجام شركت‌های ارسالی به تابلوی غیررسمی مشخص نشده است.
همچنین در این شرایط مسوولان «سازمان» باید از یكسو، با ارائه گزارشی تكلیف ۸۹ شركت تابلوی چهارم را مشخص كنند و از سوی دیگر، نسبت به تداوم فعالیت این تابلو در سال‌جاری و ورود شركت‌های دیگر نیز اظهارنظر كنند.
اما در شرایطی كه سهامداران عمده برخی از شركت‌هایی كه در‌حال‌حاضر به لحاظ اطلاع‌رسانی و مالی مشكلی ندارند، به دنبال خروج شركت‌ متبوع خود از لیست شركت‌های بورسی هستند، ایجاد این تابلو با هدف الزام به شركت‌ها به اطلاع‌رسانی شفاف و اصلاح ساختار مالی،‌ نمی‌تواند توفیق چندانی را برای «سازمان» به ارمغان آورد.
خوانندگان می توانند نظرات و دیدگاههای خود را در تماس با تلفن ۸۸۹۸۰۴۶۸و ۸۸۹۸۰۴۵۲ ارایه كنند.
علیرضا كدیور
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید