جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

فشارخون بالا


فشارخون بالا
آیا شما دچار فشار خون بالا هستید؟ نادیده گرفتن آن اشتباه بزرگی است. راه های زیر را دنبال کنید تا فشار خون شما به حالت عادی برگردد.
وقتی که اغلب مردم می گویند فشار خون بالایی دارند این حرف به سرعت باعث شوک و ناراحتی می شود. بیشتر افراد تشخیص داده شده بین ۲۵ تا ۴۵ سال هستند و این تبدیل به یک نگرانی بزرگ برای فرد و خانواده اش می شود. مشکل این است که این بیماری نشانه و علائم اولیه یی ندارد.
اگر شما فرد خوش شانسی باشید، علائم و اخطارهایی را دریافت خواهید کرد. بعضی افراد ممکن است دچار سرگیجه باشند در صورتی که در افرادی دیگر این اخطارها به صورت یک حمله قلبی ملایم بروز کند. اگر شما یکی از این افراد خوش شانس هستید که اخطارها و علائمی در شما به وجود می آید، به راحتی از آن نگذرید.
بیماری فشار خون قسمتی از بیماری Cardiovascular است که شامل فشار خون بالا، کلسترول بالا، سکته قلبی و حمله قلبی است. در دنیای غرب در سال ۲۰۰۲ این بیماری تنها در امریکا باعث کشته شدن ۶۹۶۹۴۷ نفر شده است.
هنگامی که فشار خون را اندازه گیری می کنید دو عدد دارید؛ شماره بالایی (سیستولیک) و شماره پایینی (دیاستولیک). اغلب عدد پایینی استفاده می شود. اگر این عدد بین ۸۰ تا ۹۰ باشد به معنی «قبل از فشار خون بالا» است یعنی شما فعلاً در خطر نیستید اما خوب است که شروع به تغییر روش زندگی خود کنید، اگر دیاستولیک فشار خون شما بالای ۹۰ است شما فشار خون بالایی دارید و باید توصیه های پزشکی مربوطه را اجرا کنید.رعایت به موقع شما می تواند همه چیز را تغییر دهد.
۱) به طور منظم توسط پزشک چک شوید. به خصوص اگر سن شما بالای ۴۰ سال است، اضافه وزن دارید و سیگار می کشید.
۲) یک برنامه ورزشی را شروع کنید.
۳) برنامه ورزشی شما باید تدریجی، منظم و به صورت حرکات ایروبیک در طبیعت باشد. (قدم زدن و دوچرخه سواری)با ۵ روز در هفته شروع کنید، روزی ۱۰ تا ۲۰ دقیقه.
انجام بعضی کارهای خیلی ساده مثل ۱۰ دقیقه قدم زدن در روز می تواند باعث کاهش فشار خون شما شود تا جایی که احتیاج به مصرف دارو نداشته باشید.
۴) سیگار را ترک کنید (یا آن را به حداقل برسانید).ترک سیگار بزرگترین عامل در بهبود سریع شما است.
۵) حذف نمک از رژیم غذایی.
۶) اجتناب از ورزش های تکنیکی (ورزش هایی که نیاز به اعمال قدرت زیاد در ماهیچه ها در برابر یکدیگر یا در برابر شیئی ثابت دارد). مثلاً تلاش برای بلند کردن جسمی سنگین. شما در حقیقت نفس تان را موقع انجام این کار در سینه حبس می کنید تا زمانی که کارتان تمام شود و بعد از آن مثل یک موشک هوایی آن را بیرون می دهید.
۷) اجتناب از تغییرات ناگهانی در دما که می تواند به سرعت باعث افزایش فشار خون و باعث فشار زیادی بر قلب بیمار شما شود.
۸) هرگز وسیله یی را بالای سر خود نگه ندارید، مهم نیست که آن یک وزنه سنگین است یا یک قوطی لوبیا، راستش کسی را می شناسم که مجبور است برای شستن سر خود در کف حمام بنشیند زیرا هنگامی که دست هایش را بالا می گیرد فشار خونش بالا می رود.
۹) بر نفس کشیدن خود تمرکز کنید. هر کشیده دار کردن و بلند نفس کشیدن بعد از نگه داشتن آن در سینه می تواند باعث افزایش فشار خون شود.
۱۰) از میزان ضربان نبض خود به عنوان راهی مستقیم برای اندازه گیری شدت ورزشی که انجام می دهید استفاده نکنید، زیرا اگر داروهای مربوط به فشار خون را مصرف می کنید می تواند به میزان زیادی روی تعداد زدن نبض شما تاثیر گذاشته و آن را کم کند.
فشار خون بالا حتماً نباید منجر به مرگ افرادی شود تا شما آن را جدی بگیرید. بهتر است اصول لازم را برای سلامتی بهتر رعایت کنید.
ترجمه: مریم حاجی رحیمی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید