شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


سردرگمی ‌بد دردیست؟


سردرگمی ‌بد دردیست؟
احساس سردرگمی، بی‌حوصلگی و كلافگی دارید؟! عصبی و تحت فشار هستید؟!.آیا تا به حال كسی شما را نصیحت كرده است كه چگونه جسم و روح خود را از فشار رها كنید؟ اگر راه‌های مقابله با‌این مشكل را بدانید نصف مبارزه را برده‌اید. پس‌این مقاله را بخوانید تا فردا آرام‌تر، خونسردتر و به عبارتی جوان‌تر از امروز و دیروز باشید.
۱‌) سعی كنید بدنتان همواره در حال جنبش و حركت باشد
اشتباه نكن، تنبلی كافی است، منظور ‌این نیست كه از روی صندلی‌ات بلند شوی و به طرف مبل راحتی رفته، ‌این‌بار در آنجا لم دهی و بقیه فیلم را دنبال كنی، ‌این كار اصلاً فعالیت بدنی محسوب نمی‌شود. فعالیت بدنی مهم‌ترین راه جلوگیری از تنش و آرام كننده جسم و روح است و باعث می‌شود سطح endorphin كه ماده شیمیایی طبیعی بدن است و حس خوشی و سرحالی را به وجود می‌آورد بالا رود. مهم نیست چه نوع فعالیتی می‌كنید، هر كاری دوست دارید انجام دهید، فوتبال، تنیس یا پیاده‌روی با اعضای خانواده، مهم‌این است كه از جا بلند شوید، از خانه خارج شوید و شروع به حركت كنید!
۲‌) سوختگیری را فراموش نكنید
روز خود را با خوردن صبحانه آغاز كنید، بعد از یك شب طولانی بدون غذا، صبحانه شكم خالیتان را پر می‌كند و به شما كمك می‌كند در طی روز عملكرد بهتری داشته باشید. همچنین خوردن غذا در تمام وعده‌های غذایی به حد نیاز و با آرامش (نه در خیابان، داخل اتوبوس و پشت فرمان اتومبیل) باعث می‌شود احساس خوشایند و انرژی بخشی داشته باشید. سعی كنید در وعده صبحانه از تمام نیازهای غذایی میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین، هیدرات‌كربن و... استفاده كنید (از كره بادام‌زمینی هم غافل نشوید) در ضمن خودتان را با خوردن هله‌هوله‌های شیرین گول نزنید. انرژی حاصل از آنها كوتاه مدت است كه وقتی تمام می‌شود خستگی و سستی‌ایجاد شده بسیار بدتر است.
۳) داروی خنده
بعضی‌ها اعتقاد دارند خنده بهترین داروست. بله در موارد زیادی چنین است. آیا می‌دانید ۱۵ ماهیچه صورت ما درگیر هستند تا ما بخندیم؟! خنده، احساس خوشی و آرامش به ما می‌دهد (و شاید به همین خاطر است كه بسیاری از افرادی كه در درون خود دردهای بزرگ و پنهانی دارند، زیاد می‌خندند!) احساسی كه پس از پایان موضوع خنده‌آور باقی می‌ماند. پس سعی كنید شرایط خندیدن را برای خود فراهم كنید فیلمی‌ خنده‌دار یا كارتون ببینید، كتاب جك و لطیفه بخوانید و...‌این احساس خوب ناشی از خندیدن باعث می‌شود از شما انسانی نو به وجود‌ آید. (انسانی كه جوان است و جوانی می‌كند) تمام ما در شرایط خاص از زندگی كارهایی می‌كنیم كه به نظر احمقانه می‌آید، به عوض عصبانی شدن و جنگیدن با خود را فراموش نكن كه هیچ‌كس كامل نیست، پس به كار احمقانه‌ات با صدای بلند بخند تا با اعصابی راحت‌تر مانع بروز حوادث احمقانه بعدی شوی.
۴‌) با دوستانت باش، در كنارشان شادی كن و لذت ببر تا جوان بمانی
گذراندن ‌ایام با افرادی كه دوستشان داریم راه مناسبی است برای كم كردن فشارها و استرس‌های زندگی. پس با دوستانت به سینما برو. به فعالیتی كه علاقه‌مند هستی بپرداز و حتی در كنارشان مثل یك بچه شاد و سرخوش بازی كن. در بسیاری از شرایط دوست خوب كمك می‌كند تا قسمت روشن زندگی را ببینی (البته پیدا كردن دوست خوب خود داستانی است!)
۵) با كسی كه به او اعتماد داری صحبت و درددل كن
به عوض حبس كردن احساسات آزاردهنده در درون خود، با كسی كه به او اعتماد داری صحبت كن و از آنچه مزاحم فكر و ذهنت شده است حرف بزن. نگاه كردن به مشكلات از دیدگاه فردی دیگر می‌تواند راه‌های جدیدتری برای حل آن مشكل ‌ایجاد كند. پس برای حل مشكلات تنهایی وارد معركه نشو!
۶‌) زمانی را به آرامش جسم و روحت اختصاص بده
قرار نیست تمام روز در حال فعالیت باشی. برای چند دقیقه هم كه شده روی مبل یا حتی گوشه‌ای از زمین بنشین و سعی كن به هیچ موضوع آزار دهنده‌ای فكر نكنی. در رویاها و افكار شیرین غرق شو، جدول حل كن، موسیقی گوش كن، كتاب بخوان و خلاصه كاری انجام بده كه جسم و روحت را آرام كند (این به روحیات تو برمی‌گردد كه چه كنی.) حالا چند نفس عمیق بكش، خواهی دید زندگی شكل جدیدی دارد.
۷) با خواب شوخی نكن
خستگی و كوفتگی بهترین یار و همراه، استرس و فشارهای جسمی‌ و روحی است. وقتی به اندازه كافی نمی‌خوابی، كنار آمدن با مشكلات سخت‌تر می‌شود، بدخو و بداخلاق می‌شوی و در امور تحصیلی و ورزشی به خوبی عمل نمی‌كنی و یا حتی ممكن است بر سر مساله‌ای بسیار ساده با دوستانت جر و بحث كنی.
خواب یك نیاز بزرگ است، داشتن میزان كافی خواب بسیار مهم است چرا كه جسم و روح شما در اثر خوب خوابیدن آرامش پیدا می‌كند و سلامتی خود را باز می‌یابد.
۸) با ثبت و ضبط كارها چطوری؟
یك دفتر وقایع روزانه یا همان خاطرات یا سررسید یا... تهیه كن. اگر امروز یكی از روزهای بدی است كه هیچ كاری خوب پیش نمی‌رود. مسائل را داخل آن یادداشت كن تا كارهای انجام نشده را در شرایط بهتر و مناسب‌تر انجام دهی و وقتی خارج از شرایط بد و استرس‌ها تنوانستی كاری را انجام دهی تجربه ۲ حالت را مقایسه كن، درخواهی یافت كه رمز موفقیت چیست.
۹) برنامه‌ریزی مناسب داشته باشید
كلی كار داری اما وقت كم است. كاش روزها به جای ۲۴ ساعت ۴۸ ساعت بود. ذهنت درهم و آشفته است و برای كارهای مورد نظر آمادگی نداری. انجام دادن مقدار زیادی كار با یكدیگر مشكل است پس برای مقدار مناسب و در حد توانت برنامه‌ریزی كن و همان میزان را با سازماندهی و كیفیت خوب انجام بده تا به خاطر به هم خوردن برنامه‌ها دچار استرس و نگرانی نشوی.
۱۰) در كارهای دیگران به آنها كمك كن
نگو «خودم كم كار دارم كه كار بقیه را هم انجام دهم»؟!!
درگیر شدن در فعالیتی كه باعث كمك به سایرین است استرس و فشار موجود در تو را كم می‌كند، در ضمن ‌اینكه روشی است برای شناخت خود و قابلیت‌های موجود. قابلیت‌هایی كه پیش از آن با آنها آشنا نبوده‌ای. شروع ‌این همكاری به سادگی یك سلام گرم است. احساس ناشی از كمك صادقانه به دیگران آن‌قدر جذاب و انرژی‌زا است كه تصورش باور نكردنی است.
و نكته‌ای مهم‌تر از همه‌اینكه:
تنها شما نیستید كه در زندگی استرس و فشار دارید، همه روزهای خوب و بدی را تجربه می‌كنند تفاوت در نحوه رفتار شما با زندگی و مسائل آن است. فراموش نكنید كه فقط یك‌بار زندگی می‌كنیم و دیروز هرگز بر نمی‌گردد!!
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید