پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

مغزتان را کمی بیشتر ورزش دهید


مغزتان را کمی بیشتر ورزش دهید
تحقیقاتی كه روی درجه IQ افراد مشغول به كار انجام شده، نشان می‌دهد كه میزان این درجه، بنا به شرایط موجود در طول روز كم و زیاد می‌شود. اگر می‌خواهید در بالاترین درجه هوش و حواس‌جمعی خود كار كنید به این روش‌ها توجه كنید.
● برده تكنولوژی نباشید
گلن ویلسون روانپزشك، در بیش از ۸۰ آزمایش كلینیكی متوجه شد شاغلینی كه مدام حواسشان پرت تلفن، ایمیل و پیام‌های روی موبایل است، دچار چنان كاهش IQ می‌شوند كه بسیار بیشتر از كسی است كه موادمخدر ماری‌جوانا مصرف كرده باشد. میزان IQ این افراد حدود ۱۰ امتیاز كاهش می‌یابد كه برابر با كاهش IQ پس از یك شب بی‌خوابی و بیش از دو برابر مقداری است كه پس از تدخین ماری‌جوانا حاصل می‌شود. این كاهش IQ در مردان بیشتر است. برای هوشیار باقی‌ماندن، باید بر وسوسه چك‌كردن مداوم پیام‌های خود غلبه كنید. به‌جای این كار زمان خاصی در روز را برای چك‌كردن و پاسخ‌دادن به آنها در نظر بگیرید.
● ۸ ساعت خواب را از دست ندهید
كمبود خواب هم در كاهش خلاقیت و هوشمندی بسیار موثر است و میزان اشتباهات را افزایش می‌دهد. آمار نشان می‌دهد كه خواب، با بازده كاری افراد نسبت مستقیم دارد و حدود ۲۰ درصد از این اشخاص بر تاثیر آن در تكرار اشتباهات و تعدد آنها تاكید كرده‌اند. گاهی این اشتباهات بسیار فاجعه‌بار است. تحقیقات دولتی در زمینه اشتباهات انسانی در فاجعه انفجار شاتل فضایی چلنجر و حادثه نفتكش ـ ریزش نفت در دریا ـ نشان داد كه كمبود خواب، دلیل اصلی بروز این فجایع بوده است. مغز به‌طور دقیق می‌داند كه به چه مقدار خواب نیاز دارد. ما در طول روز به ازای هر دو ساعت بیداری به یك ساعت خواب نیاز داریم و اگر هر روز یك ساعت كمتر بخوابیم، دچار كسر خواب خواهیم شد. هر كسی باید ۸ساعت خواب خود را تامین كند، خوابیدن را به چشم قراری ببینید كه قادر به برهم‌زدن آن نیستید.
● غذای مغز خود را فراهم كنید
تحقیقات، بر تاثیر مثبت و شناخته شده رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اكسیدان‌ها (ویتامین C، E و بتاكاروتن و ویتامین‌های B) روی حافظه صحه گذاشته‌اند اما اگر یك جلسه مهم صبحگاهی دارید، یك صبحانه پر پروتئین میل كنید تا میزان سروتونین در بدنتان بالا رود. این ماده، هورمون‌هایی را می‌سازد كه شما را هوشیار نگه‌می‌دارند. اگر در بین روز احساس كسالت می‌كنید، میزان سروتونین بدنتان را با كمی كربوهیدرات، مانند كمی میوه یا یك قطعه شكلات انرژی‌زا، افزایش دهید. همچنین مقدار زیادی آب بنوشید. گاهی میل زیاد به مواد قندی، نشانه كمبود آب است.
● ورزش كنید
ورزش موجب سرعت‌گرفتن جریان خون و غذا‌رسانی به مغز می‌شود. مواد شیمیایی كه در این هنگام به مغز می‌رسند، خلاقیت، سرعت عكس‌العمل و حافظه شما را تقویت می‌كنند. تحقیقات نشان داده است كه افراد مختلف پس از انجام ۲۵ دقیقه حركات ایروبیك، در آزمایش خلاقیت امتیاز بیشتری كسب می‌كنند و به‌همین ترتیب، افراد بی‌تحرك و سست، پس از مدتی پیاده‌روی توانستند با افزایش ۱۵ درصد حافظه، چند كار مختلف را در یك زمان به‌خوبی انجام دهند.
● كمی ورزش مغزی انجام دهید
ورزش‌دادن به مغز بسیار مفید است. مغز خود را برای آموختن یك زبان جدید، یادگیری فوت و فن‌های یك سرگرمی تازه و یا بحث‌های دوستانه، به كار بیندازید. این كار سیستم جریان خون را تحریك كرده و اتصالات سلول‌های عصبی در مغز را تقویت می‌كند. استفاده از روش‌های مختلف یاد‌سپاری هم، مغز را به فعالیت منظم وادار كرده و از كم‌شدن حافظه به‌دلیل كهولت، جلوگیری می‌كند.
رابرت گلدمن، نویسنده كتاب «Brain Fitness»، مطالعه كتب مشكل و چالش‌انگیز، حل‌كردن جدول و حتی شانه‌كردن مو و مسواك‌زدن به‌طور همزمان را تمرین‌هایی عالی برای مغز می‌داند.
● مثبت‌اندیش باشید
بالاخره یك دهه تحقیق در زمینه تصورات كاربردی و رفتارهای مغز، ثابت كرد كه انتخاب افكار و احساسات خاص، می‌تواند به‌طور دائم شیوه كاركرد مغز را تغییر دهد. زمانی كه شركت‌كنندگان در این تحقیق، به عشق و محبت فكر می‌كردند، مغزشان به شكل مداری سالم و سریع به كار می‌افتاد.
بنابر این تحقیق، احساسات نقش بزرگی در كارایی ذهن دارند و تنها ده دقیقه احساس عشق و محبت موجب می‌شود كه شخص باهوش تر و شادتر باشد.
منبع: CNN
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید