جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

رادیولوژی فک و دهان وصورت


رادیولوژی فک و دهان وصورت
رادیولوژی فك و دهان وصورت - تخصصی از دندانپزشكی است كه با تهیه و تفسیر تصاویر واطلاعات بااستفاده ازاشعه های تابان به تشخیص و كنترل بیماریها و ناهنجاریهای فك و دهان و صورت می پردازد.
● اشعه X
▪ مزایای یك معاینه رادیوگرافیك دندانپزشكی (با اشعه X) چیست؟
بسیاری از بیماریهای دندانها و بافتهای احاطه كننده آنها هنگام معاینه معمول دندانپزشكی دیده نمی شوند. از جمله مواردی كه یك معاینه رادیوگرافیك آنها را آشكار می كند عبارتند از: نواحی كوچك پوسیدگی بین دندانها، عفونت استخوان آبسه یا كیست، آبنورمالیتی های تكاملی، بعضی انواع تومورها. كشف و درمان زود هنگام مشكلات دندانی از هدر رفتن پول و زمان جلوگیری كرده و باعث ممانعت از بروز ناراحتی های غیر ضروری می گردد. معاینه رادیوگرافیك، مشكلاتی از ساختار دهان را كه در طی معاینه معمولی دیده نمی شود، آشكار می سازد. اگر شما تومور پنهانی داشته باشید، رادیوگرافی ها ممكن است به شما كمك كند كه زودتر آن را كشف و درمان كنید.
▪ میزان اشعهX در رادیوگرافی دندانپزشكی
ما هرروز از طرق مختلف در معرض تشعشع اشعه X می باشیم مثل لایه خارجی جو، مواد معدنی خاك، وسایل موجود در خانه(مثل مانیتور كامپیوتر و صفحات تلویزیونی)
▪ منبع /میزان اشعه تخمینی (MSV)
۱) رادیوگرافی دندانپزشكی
ـبایت وینگ(۴ فیلم) / ۰.۰۳۸
ـ سری كامل دهان(حدود ۱۹ فیلم)/ ۰.۱۵۰
۲) رادیوگرافی پزشكی
ـسری دستگاه گوارش تحتانی/ ۴.۰۶۰
ـسری دستگاه گوارش فوقانی/ ۲.۴۴۰
ـ میزان متوسط تشعشع از لایه خارجی فضا در سال / ۰.۵۱۰
MSV میلی سیورت واحد اندازه گیری است كه به ما اجازه می دهد میزان تشعشع اشعه X منابع مختلف را كه كل بدن را متأثر می سازند(مثل تشعشع طبیعی زمینه) یا آنهایی كه فقط بخشی از بدن را تحت تأثیر قرار می دهند(مثل رادیوگرافی ها) مقایسه نمائیم.
▪ نحوهٔ عمل اشعه X
وقتی اشعه X در یك معاینه دندانپزشكی از دهان شما می گذرد، قبل از رسیدن به فیلم، بخش عمده ای از آن توسط قسمتهای متراكم تر (مثل دندانها و استخوان) و مقدار كمتری توسط بافتهای نرم ( مثل گونه ها و لثه ها) جذب می شود. حاصل این كار، ایجاد تصویری روی رادیوگراف است. دندانها روشن تر بنظر می رسند. زیرا اشعه x كمتری از دندان عبور كرده و به فیلم می رسد. حفرات پوسیدگی و نواحی بیماری لثه تیره تر می باشند، زیرا اشعه ایكس بیشتری نفوذ كرده است. تفسیر این گرافی ها به دندانپزشك اجازه می دهد تا با اطمینان و صحت كامل مشكلات پنهان را كشف كند.
● فواصل زمانی در رادیوگرافی
دفعات و فواصل زمانی تهیه رادیوگرافی در هر بیمار، بستگی به نیازهای شخصی وی دارد. از آنجائیكه وضعیت هر بیماری متفاوت از دیگری است. برنامه معاینات رادیوگرافیك باید برای هر بیمار بطور جداگانه طرح ریزی شود. دندانپزشك، تاریخچه شما را مرور می كند. دهان شما را معاینه می كند و سپس تصمیم می گیرد كه آیا شما به رادیوگرافی احتیاج دارید یا نه، و اگر احتیاج دارید چه نوعی برای شما مناسب است؟
اگر شما یك بیمار جدید باشید، دندانپزشك ممكن است رادیوگرافیهایی توصیه كند تا وضعیت كنونی پنهان دهان شما را مشخص كند و بتواند تغییرات آتی را آنالیز نماید. برنامه رادیوگرافی های لازم در مراجعات پیگیری بر حسب سن شما، احتمال بروز بیماری و علائم و نشانه های آن متفاوت است. ممكن است فیلمهای جدید لازم باشد تا پوسیدگیهای جدید كشف شود یا وضعیت بیماری لثه مشخص شود یا وضعیت رشد و تكامل ارزیابی گردد. كودكان ممكن است رادیوگرافیهای بیشتری نسبت به بزركسالان احتیاج داشته باشند. این امر بدین دلیل است كه دندانها و فك آنها در حال تكامل است و دندانهایشان بیشتر از بزرگسالان در معرض پوسیدگی است.
منبع : اداره سلامت دهان و دندان


همچنین مشاهده کنید