شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نگرشی نو بر تخم مرغ و تولید آنتی بادی توسط آن


نگرشی نو بر تخم مرغ و تولید آنتی بادی توسط آن
اسیدهای چرب غیر اشباع با زنجیره بلند ( LCP ) كه در رژیم غذایی انسانی بسیار حائز اهمیت هستند در تخم مرغ به وفور وجود دارد .
آقای دكتر فابین دیمستر از شركت Belovo كه یك واحد بازرگانی در بلژیك می باشد در نشریه WPSA۲ اظهار داشته است كه تا چه میزان LCP ها دارای اهمیت هستند .
LCP ها در فسفولیپید زرده تخم مرغ ( EYPL ) یافت می شوند .
ساختار شیمیایی EYPL به گونه ای است كه آن را به یك منبع ایده آل LCP برای تغذیه انسانی بدل نموده ، شباهت ساختاری اسیدهای چرب آن با سلول های انسانی و با الكترواستاتیك خنثی آن سبب افزایش سطح HDL سرم خون می گردد و از اكسیداسیون اسیدهای چرب ضروری در دیواره سلولی پیشگیری می كند .
فسفولیپید زرده تخم مرغ ماده ای است كه كولین را تولید می كند و اسیدهای چرب ضروری آراشیدونیك اسید ( AA ) و دگزاهكسانوئیك اسید موجود با تغییر جیره غذایی مرغان تعدیل می شود
● سفیده و تركیبات آن
با نگرش جدید به آلبومین ، دكتر جیلز لاگارد مروری به ساخت و تركیبات پروتئین تخم مرغ به ویژه كاربردهای لیزوزیوم ، آویدین و اوترانسفرین نموده است .
لیزوزیوم به دلیل خواص خود با تخریب لایه خارجی باكتری ها خصوصاً باكتری های گرم + و قارچ ها در سلول ، رشد و دفاع آن دخالت می كند .
لیزوزیوم در ساختار داروهای آنتی باكتریایی كاربرد دارد .
تحقیقات اخیر نشان می دهد لیزوزیوم احتمالاً میزان فعالیت HIV را كاهش می دهد ، از سوی دیگر به طور گسترده به عنوان یك نگهدارنده غذایی برای میوه های تازه ، سبزیجات و غذاهای دریایی به كار می رود .
به هر حال مهمترین كاربرد آن در صنایع پنیرسازی است كه این مساله به فعالیت ویژه لیزوزیوم علیه باكتری های كلسترودیوم تیروبوتیریكم بستگی دارد كه سبب آلودگی شیر شده و از تبدیل آن به پنیر جلوگیری می كند .آویدین یك باند بسیار قوی با ویتامین بیوتین ایجاد می كند ، اما منبعی مناسب برای مصارف داروسازی است .
اگرچه خواص ضد میكروبی اوترانسفرین شناخته شده اما كاربرد زیادی در مصرفی ضد میكروبی ندارد . مطالعات اخیر نشان می دهد كه مصرف این ماده در پیشگیری از بروز بیماری HIV و عفونت های مختلف بلامانع است .
● عملكرد سفیده تخم مرغ
سفیده به دلیل خاصیت انعقاد و ژلاتینی آن در غذاهای مختلف كاربرد گسترده ای دارد .دكتر یوشیناری ماین ، رییس بخش دانشگاه گوئلف كانادا و ریاست سازمان تحقیقات ژاپن در یك سمپوزیوم اشاره كرد كه مقاومت ژله ای تحت شرایط ویژه ای چون دما و PH افزایش می یابد .
بنابراین بسته به شرایط ، ژله ها در PH حدود ۵/۹ دارای مقاومت ژله ای ، انعطاف پذیری و ظرفیت نگهداری آب بیشتری نسبت به PH های پایین تر هستند .
● ایمنوگولبولین زرده تخم مرغ
در ابتدای دهه ۱۹۹۰ گروه های مختلف تحقیقاتی دریافتند كه با قرار دادن آنتی بادی در بدن مرغان می توان مقادیر زیادی از آن در زرده تخم مرغ تولید نمود و با استحصال از آن به عنوان منبع آنتی بادی های انسانی و حیوانی بهره جست .
دكتر جیونگ سیم ، متخصص واحد غذایی و كشاورزی دانشگاه آلبرتا در خصوص تولید Igy به ویژه مقاوم سازی در برابر سالمونلا اینتریدیس ، سالمونلا تیفیموریوم و اشرشیاكلی تحقیقات زیادی كرده است .
گرچه هنوز موضوع مصارف انسانی آن در دست آزمایش است اما وی عقیده دارد كه تهیه آنتی بادی ها توسط تخم مرغ برای مصارف انسانی در آینده به یك تجارت بزرگ بدل خواهد شد .
منبع : دامینه


همچنین مشاهده کنید