پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


خانم های شاغل و مشکلات کاری آنها


خانم های شاغل و مشکلات کاری آنها
خانم ها در اغلب اوقات دوست دارند کوتاه ترین و مستقیم ترین راه را برای رسیدن به هدفشان انتخاب کنند، اما هنگامی که در طول مسیر خود با یک رفتار عجیب و غریب روبه رو می شوند دوست دارند تا آن عامل را به سرعت از سر راه خود حذف کنند.
این مسائل در محیط کاری خانم ها بسیار زیاد اتفاق می افتد. اگر شما خانم شاغلی هستید و با مشکلات این چنینی در محیط کار خود روبه رو هستید می توانید به توصیه های زیر عمل کنید.
عامل سرزنش را حذف کنید اگر با همکار خود مشکل دارید هیچ گاه او را مستقیما سرزنش نکنید. بعضی وقت ها زبان غیر مستقیم بیشتر از مستقیم تاثیر می گذارد. مثلا به جای اینکه به او بگویید گزارش ها را باید به من تحویل بدهی روی به یکی دیگر از همکاران خود بکنید و بگویید خانم X گزارش ها را تکمیل می کند. به این ترتیب او را مستقیما متهم نکرده اید.
بگذارید همکارتان اثر اعمال خودش را ببیند، اگر یکی از همکاران شما کار اشتباهی کرد، بگذارید اثرش را ببیند. مثلا به او بگویید اگر گزارش ها را به من تحویل ندهی، قطعا نمی توانی زودتر به خانه برگردی. پس اول از همه ضرر این مسئله به تو می رسد نه من.
هرگاه خواستید به همکار خود در ارتباط با کار اشتباهش تذکر دهید ترجیحا او را از جمع حاضر کنار بکشید و در حضور جمع با او صحبت نکنید، اگر امکانش را نداشتید با تلفن تذکرهای لازم را به او بدهید.
همیشه سعی کنید در مورد مشکلات بسیار مختصر با او صحبت کنید، مختصر کردن صحبت شرایط استرس را برای هر دوی شما از بین می برد.
هنگام صحبت کردن به خاطر داشته باشید که نه سوال هایی از او بپرسید که جوابش یک کلمه ای باشد و نه پرسش هایی که معلوم نیست ته جوابش کجاست. سعی کنید از واژه هایی چون متاسفانه، دوست ندارم ناراحت شوی و... هنگام صحبت کردن با او استفاده کنید.
هرگاه می خواهید پیش رئیس خود بروید و از دست یکی از همکاران خود به او شکایت کنید فهرستی از تمام کم کاری های او تهیه کرده و با دلیل و منطق و مدرک با وی صحبت کنید. البته باید تا جایی که امکان دارد از همکار خود به دیگران شکایت نکنید چون اوضاع جوی محل کارتان را به هم می زند.
خشم و عصبانیت خود را خالی کنید، اما نه بر سر همکاری که با او مشکل دارید. هرگاه ناراحت هستید دست به قلم ببرید و همه چیزهایی را که شما را عذاب می دهد روی یک کاغذ بنویسد و آن را در گوشه خانه بگذارید. پس از گذشت چند روز دوباره آن را بخوانید آنگاه خواهید دید که احساساتتان چطور تغییر کرده است. فراموش نکنید که شکایت از کار، شکایت از خود انسان نیست، بنابراین خودتان را به علت مشکلات کاری سرزنش نکنید.
هرگاه خواستید در مورد مشکلاتی که یک همکار برایتان به وجود آورده است به خود او تذکر دهید، مطالب مهم آن را روی یک کاغذ بنویسید و آنها را همراه خود داشته باشید، هنگام صحبت کردن به کاغذ خود نگاهی بیندازید، این مسئله به شما کمک می کند که از گفتن حرف های بد و زشت یا بی ربط خودداری کنید و مستقیما سر اصل مطلب بروید. به همکار خود بگویید که من دوست دارم شما طوری صحبت کنید که بفهمم چه می خواهی یا من منظورت را متوجه نمی شوم فقط می دانم که من و شما هر دو دوست داریم در همه جا بهترین و کارکشته ترین باشیم. مواظب باشید وضعیت را با تعریف و تمجید کردن از دیگر همکار خود در مقابل او بدتر نکنید چون به این ترتیب او صبر خود را از دست می دهد و به شما بی احترامی می کند.
هرگاه صبح سر کار می روید اول با خود فکر کنید که انتظار دارید همکارتان سرکار چگونه باشد، البته این اهداف و انتظارات باید مشخص باشد.
سعی کنید تا جایی که می توانید از غیبت دوری کنید چون غیبت کنندگان فقط دوست دارند وضعیت را از اینی که هست بدتر کنند، مثلا اگر کسی از همکاری که با او مشکلی دارید به شما غیبت کرد در جوابش بگویید «آه واقعا» و بلافاصله سر کار خود برگردید مطمئن باشید که غیبت کنندگان برای ادامه مکالمات خود نیاز به توجه دارند، اما هنگامی که بی توجهی شما را ببینند قطعا صحبت خود را قطع می کنند.
همیشه بدون اینکه خیلی به همکاران خود نزدیک شوید با همه دوستانه رفتار کنید، چون حتما نیازی نیست با همه همکاران خود دوست صمیمی باشید.
چون خانم ها همیشه نیاز دارند در کنار کار خود روابط احساسی نیز با افراد داشته باشند. به این ترتیب با برقراری رابطه ای دوستانه نیازهای عاطفی شان برطرف می شود. برای خلع سلاح کردن پرسش هایی از این قبیل از همکار خود بپرسید؛ موسیقی مورد علاقه ات چیست؟ چه فیلمی دوست داری؟ بگذارید او با شما احساس راحتی کند. اگر دیدید پرسیدن چنین سوال هایی به شما کمک نکرد، مجله ای را بیاورید و به او بگویید؛ این مقاله را راجع به هنرپیشه مورد علاقه ات خوانده ای؟ یا من یک رستوران سنتی خیلی خوب پیدا کردم و می دانم که تو خیلی غذاهای سنتی دوست داری، نظرت راجع به اینکه بعد از ساعت کاری سری به آن بزنیم چیست؟
هیچ وقت تن صدای خود را هنگام صحبت کردن با همکارتان بالا نبرید، حتی سعی کنید از همیشه تن صدایتان پایین تر باشد، چون صدای آرام نه تنها احساسات و طرف را متعادل نگه می دارد بلکه باعث می شود همکارتان با دقت به شما گوش دهد.
اغلب اوقات ما انسان ها همیشه به کارهای اشتباه دیگران توجه می کنیم، تلاش کنید کارهایی را که او درست انجام می دهد در کنار نقطه ضعف هایش ببینید. با این کار همکارتان احساس می کند تحت فشار کمتری قرار دارد. وقتی کسی از شما انتقاد می کند، آن را مثل یک فرصت غنیمت بشمارید و تصمیم بگیرید نقاط ضعف خود را برطرف کنید. فراموش کنید که شخص منتقدکننده با شما خصومت شخصی داشته است، تنها به جنبه مثبت انتقاد او فکر کنید.
آزاده هاشمی
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید