پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تحریم تا تعلیق توپ گرد


تحریم تا تعلیق توپ گرد
در سال ۱۳۸۵ نام ایران با توجه به حضور در مسابقات بزرگ جهانی در عرصه ورزش، به شدت مورد توجه رسانه های خارجی قرار گرفت. شركت در جام جهانی ۲۰۰۶ ، بازی های آسیایی دوحه و بحث تعلیق فوتبال ایران، نگاه تمامی رسانه های جهان را به خود معطوف ساخت اگرچه رفتار مغرضانه دست اندركاران رسانه ای غرب به خوبی در جریان سازی شان محسوس بود. البته عده ای از چهره های سیاسی با تلفیق ورزش و سیاست گرایش های خاصی را در ایران پیگیری كردند.
● جنگ رسانه ای پیش از سفر به جام جهانی
باتوجه به حضور ایران در جام جهانی ،۲۰۰۶ تعدادی از رسانه ها با حمایت سیاستمداران غربی به ویژه با كمك های مالی صهیونیست ها جنگ های روانی گسترده ای را به جامعه ورزش ایران تزریق كردند.
روزنامه «تاگس اشپیگل» در آستانه سفر تیم ملی به سرزمین ژرمن ها، با چاپ كاریكاتوری توهین آمیز بازیكنان آریایی را به تروریست تشبیه كرد و به نوعی با مدیریت صهیونیست ها، روزنامه آلمانی برای فریب افكار عمومی جهان، بازیكنان ایران را به افرادی جنگ طلب نسبت دادند.
رایس، وزیر امور خارجه آمریكا زمانی كه اذهان مردم دنیا را در مستطیل سبز و توپ گرد دید، به یك باره از حوزه فعالیتش جدا شد و راجع به تیم ملی فوتبال ایران چنین اظهار داشت: ورزش به ویژه فوتبال از جمله تفریحات پرطرفدار مردم ایران است بنابراین در شرایط فعلی می بایستی تحریم ورزشی بیش از تحریم اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد.
توجه عمیق تعدادی از رسانه های غربی به مقوله حذف ایران از جام جهانی به شدت مورد توجه آنها بود چرا كه محدودیت و محرومیت ورزشی را گزینه مناسب برای تحمیل فشارهای سیاسی یافته بودند.
«آنگلا مركل» صدراعظم آلمان در این زمینه تصریح كرد: به دلیل اظهارات محمود احمدی نژاد مبنی بر حذف نام رژیم صهیونیستی از نقشه كره زمین باید ایران را از شركت در جام جهانی محروم كرد.
جك استراو، وزیر امور خارجه انگلیس نیز از حذف ایران استقبال كرد و با انجام مصاحبه های گوناگون با شبكه های BBC و رویترز برای محرومیت مردان آریایی چراغ سبز نشان داد اگرچه چهره سیاسی نامبرده با ارائه این راهكارهای غیر ورزشی در عرصه سیاست خود را مقابل مردم ایران قرار داد. افراد سیاسی غرب در حالی گام به حیطه ورزشی گذاشتند كه شعار اول فدراسیون بین المللی فوتبال (FIFA) ورزش را كاملاً از سیاست جدا دانسته و حضور سیاسیون در این حوزه را كاملاً نفی كرده است.
آندریاس هون، سخنگوی فیفا در مقابل جریان سازی های گسترده سیاستمداران غربی علیه ایران گفت: فوتبال یك سازمان ورزشی است و سیاست جایی در این مقوله ندارد بنابراین طبق قانون نمی توان ایران را از حضور در جام جهانی محروم كرد. در مقابل اعمال مغرضانه غربی ها، سیاستمداران داخلی خط مشی مناسبی را مقابل آنها اتخاذ كردند.
احمدی نژاد با حضور در یكی از جلسه های تمرینی تیم ملی فوتبال ایران خطاب به بازیكنان گفت: در آلمان به دور از مسائل حاشیه ای فرهنگ غنی ایران را به نمایش بگذارید و ثابت كنید كه ایران كشور صلح طلبی است كه همواره از جنگ و خونریزی بیزار بوده است.
رئیس جمهوری از جام جهانی ۲۰۰۶ به عنوان میدانی بزرگ برای هنرنمایی فرزندان ایران زمین یاد كرد و افزود: ما به دوستی ملت ها معتقدیم و در شرایط كنونی ورزش عنصر مناسبی برای ایجاد تفاهم و دوستی ملل های مختلف جهان است.
● تعلیق فوتبال ایران و بازتاب گسترده در رسانه ها
پس از اتمام جام جهانی ۲۰۰۶ نگاه فدراسیون بین المللی فوتبال به سیستم مدیریتی فوتبال ایران تغییر كرد. فیفا تنها پس از گذشت چند ماه و در آستانه سفر كاروان اعزامی ورزشكاران ایرانی به پانزدهمین دوره بازی های آسیایی دوحه خبر از تعلیق فوتبال ایران داد.
مسئولین فیفا مدعی شدند كه فدراسیون فوتبال ایران در قرق سیاسیون قرار دارد و به دلیل سیستم مدیریتی سیاسی باید اساسنامه و ساختار این فدراسیون تغییر كند در غیر این صورت فوتبال ایران باید تعلیق شود.
مدیریت سیاسی و مدیریت ورزشی دو مقوله كاملاً مجزا هستند و حضور سیاسیون در عرصه فوتبال مقایر با قوانین فیفا است. در این راستا تعدادی از رسانه های خارجی اخبار و گزارش هایی معنی دار و مغرضانه ای را منتشر كردند و به نوعی با بال و پر دادن به بحث تعلیق ایران، مسأله ورزشی كشور را به سمت و سوی خاصی سوق دادند.
«گاردین» با نگاهی موشكافانه درباره تعلیق چنین نوشت: فیفا انتخابات در فوتبال ایران را نمی پذیرد، زیرا سیاسیون با نفوذ به رده های بالای ورزشی چهره این رشته را از حالت عادی خارج كرده اند.
«رویترز» اختلاف مسئولین سازمان تربیت بدنی و رؤسای فدراسیون فوتبال ایران را سیاسی دانست و با انتشار مطلبی تأكید كرد: محمد دادكان (رئیس سابق فدراسیون فوتبال) رئیس واقعی است و بركناری وی از سمت ریاست از سوی رئیس سازمان تربیت بدنی كاملاً با قوانین فیفا مغایرت دارد. فیفا و بسیاری از رسانه های غرب درحالی فوتبال ایران را به سیاسی كاری محكوم كردند كه در قاره ها و كشورهای مختلف جهان اشخاص سیاسی فوتبال كشورشان را اداره می كنند.
ایتالیا، یونان، لهستان و بسیاری از كشورهای عربی، آمریكای جنوبی و آفریقا مدیران فوتبال آنها چهره هایی كاملاً سیاسی هستند.
فیفا برای رعایت عدالت باید با سایر كشورها رفتار مشابهی را اتخاذ می كرد و این دوگانگی برای ورزش دوستان سؤال برانگیز بود.
سپ بلاتر، رئیس فیفا درباره حكم تعلیق چنین عنوان كرد: مسئولین فوتبال ایران باید از حضور افراد سیاسی در فوتبال خودداری كنند.
سرانجام فیفا با وساطت سران ورزش با صدور حكمی تا اطلاع ثانوی فوتبال ایران را از تعلیق رهایی بخشید و در آخرین لحظه، بازیكنان امید بلیت سفر به دوحه را دریافت كردند.
● واكنش به ورزش ایران در بازی های آسیایی دوحه
با توجه به رفع تعلیق موقتی فوتبال ایران، تیم امید در آخرین لحظه به كاروان ورزشی ایران ملحق شد، اگرچه چند رسانه عربی شیطینت های زیادی برای توقف ورزشكاران ایرانی انجام دادند.
رسانه های عربی با شروع مسابقات رفتار مغرضانه ای را علیه كاروان ایران داشتند و در تمامی رقابت ها هر جا كه نام ایران به چشم می خورد، جریان سازی های منفی را آغاز كردند.
در این جریان ورزشی، برخی از رسانه ها به طور كامل از حالت ورزشی خارج شده و رنگ و بویی دیپلماتیك به مطالبشان دادند.
در روز افتتاحیه پانزدهمین دوره بازی های آسیایی، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در مراسم حاضر شد و در ادامه بسیاری از رسانه ها در این زمینه گزارش های متفاوتی را منتشر كردند. در دوحه جنگ رسانه ای و تبلیغات نادرست علیه ورزش ایران در حیطه گسترده ای به مخاطبان القا شد.
چند رسانه غربی و عربی و حتی برخی از سران برگزار كننده مسابقات به طور مستقیم جنگ های روانی را علیه ورزشكاران ایرانی آغاز كردند.
شیخ احمد آل صبا، رئیس شورای كمیته المپیك آسیا و مدافع حقوق كشورهای عربی در جریان برگزاری رقابت ها با اظهاراتی مغرضانه ورزشكاران آریایی را تهدید كرد. وی مدعی شد كه هیچ ورزشكار ایرانی نمی تواند از نام ائمه روی لباس هایشان استفاده كند، و در صورت عدم توجه، ضمن جریمه مالی، از گردونه مسابقات نیز كنار خواهد رفت.
اظهارات ضد ارزشی رئیس كمیته المپیك آسیا بازتاب های زیادی را در رسانه های منطقه داشت.
چند روزنامه لبنانی و سوری ضمن ابراز تأسف از صحبت های آل صبا، در گزارش هایی متفاوت خطاب به رئیس كمیته این چنین نوشتند: ایرانی ها علاقه ویژه ای به ائمه دارند و در واقع با ذكر اسامی امامان توان روحی خود را افزایش می دهند، بنابراین، این اظهارات مشكلات دینی و مذهبی را میان شیعیان و اهل تسنن در پی خواهد داشت.
در سالی كه گذشت، بسیاری از رسانه های خارجی اعم از ورزشی و غیر ورزشی، مقوله «ورزش» را میدان مناسبی برای حل معادلات سیاسی انتخاب كردند. چهره سیاسی ورزش را سیبل مناسبی یافتند و با زبان ورزش، ایده های سیاسی را به كالبد افكار عموم جهان تزریق كردند، چرا كه ورزش بهترین وسیله است كه در كم ترین زمان خواسته های سیاسی اشخاص سیاسی را برآورده می كند.
علیرضا خلیفه
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید