جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

محبوب عرب


محبوب عرب
سالی كه گذشت، از میان خیل شاهزادگان و سیاستمداران خاورمیانه، شهروندان عرب، چهره ای جدید را به عنوان محبوب ترین برگزیدند.فراگیری محبوبیت این چهره البته به جهان عرب محدود نبود و مسلمانان و آزادیخواهان جهان نیزبه انحای مختلف ارادت خود را به او نمایان ساختند .دوست اگر طالب «یار» باشد، عجب نیست، اما مبالغه نیست اگر گفته شود مخالفان و دشمنان «سید حسن» نیز در مقابل او سر تعظیم فرود آوردند.
در این سال، صدها كودك متولد شده «حسن» نامیده شدند تا نام این چهره جدید یعنی سید حسن نصرالله رهبر قدرتمند حزب الله لبنان در خاطره ها ماندگار شود.
جهان عرب مدت ها است دل در گرو محبت مردی بسته اند كه تنها رهبر عربی است كه توانست با اسرائیل بجنگد و پیروز شود.سید حسن و نیروهایش در تابستان امسال، ۳۳ روز با ارتش مخوف اسرائیل جنگیدند.
در طول جنگ ۳۳ روزه، هنگامی كه در پی روزها بمباران سنگین منطقه حارت حریك، اسرائیل از كشته شدن «نصرالله» خبر می داد، او با حضور در تلویزیون با آرامشی عجیب به تشریح نقشه جنگ و بیان عملكرد نیروهای خودی و دشمن می پرداخت.
در این میان، مردم لبنان اگرچه با كارشكنی های متعدد دولت سنیوره در طول جنگ مواجه بودند، اما آرامش سید حسن همچون آبی بود كه بر آتش نگرانی ها ریخته می شد. او از یك سو اعتماد به نفس را به چریك های حزب الله هدیه می داد و در سوی دیگر، رعب و وحشت به جان دشمن می انداخت. مردم جهان در طول جنگ ۳۳ روزه درحالی شاهد آرامش و وعده پیروزی از سوی سید حسن بودند كه در جانب دیگر میدان، اولمرت و یارانش هرچه از جنگ می گذشت، علی رغم برتری تسلیحاتی فوق العاده اسرائیل، نا امیدتر از پیش می شدند.
تردیدی نیست كه یكی از مهمترین فاكتورهای موفقیت حزب الله در طول جنگ، افزایش توان چریكی این تشكیلات مردمی، پس از خروج اسرائیل از جنوب لبنان بود.در همین راستا، علاوه بر تدوین جدیدترین سبك های جنگ چریكی در معاونت عملیات حزب الله (این سبك ها هم اكنون از سوی كارشناسان پنتاگون تحت بررسی است)، حزب الله لبنان برای بالا بردن ضریب آمادگی جنگی خود در مصاف با اسرائیل، از جدیدترین وسایل و سلاح های جنگ انفرادی استفاده كرد.
بر خلاف دیگر سازمان های چریكی دنیا، مبارزان حزب الله را افرادی حرفه ای و كاركشته تشكیل می دهند و رهبری این جنبش اكنون صاحب یك ارتش حرفه ای است. این امر به دست نیامد، مگر با سالیان دراز تلاش برای افزایش توان رزمی.
در مورد توان رزمی حزب الله، شاید همین مثال بس باشد كه در منطقه حساس مرجعیون ۴۰ چریك حزب الله چندین تیپ كماندویی اسرائیل را زمینگیر كرده بودند و در همین منطقه، دهها تانك فوق پیشرفته مركاوا (تا پیش از جنگ، اسرائیل این تانك را افتخار ارتش خود می دانست) را منهدم كردند. افزایش تلفات اسرائیل و رسوایی بزرگ ارتش این رژیم در مرجعیون تا جایی پیش رفت كه اولمرت، دستور فوری عقب نشینی از منطقه فوق را صادر كرد.
اكنون اقتدار نظامی حزب الله تبدیل به پشتوانه محكم و باثباتی برای حاكمیت ملی لبنان تبدیل شده است و این امر حاصل نگردید، مگر با استراتژی موفقی كه رهبری این جنبش پس از جنگ طراحی كرد.
سید حسن متعلق به همه لبنانی هاست و این را تمام گروه های لبنانی می دانند. حتی سرسخت ترین مخالفانش كه اینك در طیف ۱۴ مارس جای گرفته اند نیز بدان معترفند. منافع و مصالح لبنان برای سید حسن حرف اول و آخر است.
سید حسن نصرالله از هیچ دانشگاه عربی و اروپایی فارغ التحصیل نشده است، اما اكنون الگوی اندیشمندان و فرهیختگان بسیاری است. ثبات شخصیت از مهم ترین ویژگی های سید حسن است. یحیی ابوزكریا از روزنامه نگاران معروف لبنانی در این باره می گوید: «روزی كه ایشان را در قلب بخش جنوبی بیروت، در میدانی نزدیك ساختمان تلویزیون المنار در مراسم گرامیداشت فرزندش «سید محمدهادی» استوار و آرام دیدم، هنوز به یاددارم. او را كه حسرت واندوه به دل راه نمی داد و شهادت سیدهادی را افتخار آفرین می دانست. او از فرزند دوم خود «سید محمود جواد» خواست كه تفنگ برادر شهیدش را تحویل بگیرد و خود را برای پیوستن به همرزمان او در محور جبل الصافی در ارتفاعات جبل عامل در جنوب لبنان آماده كنند.»
روش های فرماندهی سید حسن در عرصه جنگ نیز گفتنی های بسیار دارد. نصرالله پس از به اسارت گرفتن دو سرباز اسرائیلی و پس از آغاز جنگ، طی یك سخنرانی خطاب به مردم اسرائیل (ونه سران تل آویو) گفت: «شما در نظر سنجی ها مطرح كرده اید كه مرا بیش از رهبران خود قبول دارید؛ تا امروز ما صبر پیشه كردیم اما امروز دیگر نمی گوییم اگر بیروت را بزنید، حیفا را می زنیم؛ شما خواستید این معادله را به هم بریزید. شما جنگی تمام عیار خواستید پس ما هم وارد جنگی تمام عیار می شویم و آماده آن هستیم. سالهای (تسلط اسرائیل برلبنان) پیش از ۱۹۸۲ و پیش از ۲۰۰۰ اینك پایان یافته اند. من به شما قول می دهم آن زمان سپری شده و شما باید عواقب اقدامات حكومت خود را تحمل كنید. شما نمی دانید امروز با چه كسی می جنگید. شما با فرزندان محمد(ص)، علی(ع)، حسن (ع) و حسین(ع) وارد جنگ شده اید.»
سید حسن نصرالله، سپس مخالف خوانی های مقام های ریاض و قاهره كه حزب الله را به ماجرا جویی متهم كرده بودند این گونه پاسخ داد: «به شما توصیه می كنم بر عقل و خرد خود تكیه كنید و ما نیز روی ماجراجویی خود حساب خواهیم كرد؛ ما حتی یك روز هم به شما تكیه نكردیم و تكیه گاهمان همیشه پروردگار، ملت و بازوان فرزندان خویش بوده است.»
سپهبد مصطفی طلاس وزیر دفاع پیشین سوریه سید حسن نصرالله را این گونه توصیف می كند: «سید حسن نصرالله رهبری است كه مسئولانه سخن می گوید و به سخن خود همیشه جامه عمل می پوشاند. وقتی كه با قامتی سربلند و استوار و صدایی رسا و قاطع پشت تریبون قرار می گیرد و به ایراد سخن می پردازد سراپا گوش می شوم و به او مباهات می كنم. اراده او به حدی پولادین است كه سازش و انعطاف در آن راهی ندارد.»
سلیم الحص، نخست وزیر پیشین لبنان، سبك رهبری سید حسن نصرالله را این گونه توصیف می كند: «حزب الله مسئولانه عمل می كند و رهبری آن بسیار هوشمندانه و متعهد است. در سایه وجود این رهبری و اعتمادی كه به آن داریم، همكاری دولت لبنان با حزب الله نامحدود است.»
سازمان های اطلاعاتی و امنیتی غرب و اسرائیل بویژه سیا و موساد تلاش فراوانی كردند تا چهره ای همراه با خشونت از حزب الله ارائه كنند.
در این مدت، حجم انبوهی از اخبار كذب در سطح سایت ها و روزنامه ها منتشر شد تا این جنبش برخاسته از مردم لبنان را كه هدفی جز مقابله با اسرائیل ندارد در سطح سازمانهای به اصطلاح تروریستی قرار دهند. اشكال عمده نگرش هایی كه در بررسی حزب الله و رهبری آن به خطا رفتند این است كه به این جنبش، نگاه امنیتی- نظامی دارند در حالی كه این جنبش، بیشتر، یك پدیده خود جوش اجتماعی است.
لذا این نگاه، سبب غفلت آنان از دیگر وجوه وجودی حزب الله مانند برنامه های سیاسی، فرهنگی و خدمات اجتماعی شده است. حزب الله لبنان امروز با رهبری سید حسن نصرالله در تمام عرصه های باز سازی، فرهنگی، اجتماعی و... لبنان حضور دارد.
در هر حال، حزب الله امروز به یك مكتب تبدیل شده است مكتبی كه تنها راه حل باقی مانده در برابر تجاوزات قدرت های زورگو است.
حزب الله در طول جنگ ۳۳ روزه، پیام مهمی را به مبارزان و گروه های فلسطینی مخابره كرد كه نه تنها می توان اراضی لبنان را آزاد كرد و پس گرفت بلكه می توان اراضی اشغالی فلسطین را نیز آزاد كرد.
نتیجه همه نظرسنجی ها در سال ۸۵ در قلمرو عربی و اسلامی به این نتیجه واحد ختم شد كه حزب الله لبنان امروز قوی ترین تشكیلات نظامی و سیاسی اعراب در برابر اسرائیل است و سید حسن نصرالله نیز محبوبترین رهبر دنیای عرب.
احسان تقدسی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید