جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


بوشهر سرزمین دریا و نخل


بوشهر سرزمین دریا و نخل
بوشهر سرزمین دریا و نخل-سرزمین دلیران و اجنبی ستیزان جنوب چشم انتظار هموطنان ایرانی است. هرساله در ایام نوروز استان بوشهر میزبان جمعیتی دو برابر جمعیت خود می‌شود و مردم سایر نقاط كشور در ایام نوروز از طبیعت و آب و هوای معتدل و بهاری بوشهر و جاذبه‌های گردشگری این استان بهره مند می‌شوند.
سواحل زیبای بوشهر از نقاط دیدنی و چشم نوازی است كه هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌كند. ساحل ۲۶۵ كیلومتری صخره‌ای و ماسه‌ای، هوای دلپذیر پاییزی و زمستانی، چشمه‌های آب گرم و سرد نخلستان‌های زیبا و بلند جزایر مرجانی و غیره گوشه‌‌ای از این طبیعت زیبای استان بوشهر است.
شهر بوشهر با حدود ۲۰۰هزار نفر جمعیت شامل دو بخش مركزی و خارك است. قدمت بوشهر به عهد ایلام حدود ۲۰۰۰ سال پیش می‌رسد. حفاری‌های اخیر نیز نشان می‌دهد كه بوشهر در دوران ایلامی در حدود ۴۰۰۰ سال پیش آباد بوده است. بافت قدیم بوشهر از آثار تاریخی و دیدنی این شهر است. آثار معماری و بناهای تاریخی در سراسر استان نشان دهنده معماری پیشرفته در منطقه است. بافت قدیم بوشهر یكی از نادر‌ترین و زیباترین انواع معماری ساحلی را در سواحل خلیج فارس به نمایش می‌گذارد.
عمارت‌های بزرگ و چند طبقه در بوشهر قدیم نشانگر جلوهای از هنر و معماری بومیان بوشهر است.
از دیگر نقاط دیدنی استان بوشهر می‌توان به آثار تاریخی شهر ریشهر اشاره كرد. ویرانه‌های ریشهر در فاصله ۱۲ كیلومتری بوشهر قرار گرفته است و از قدیمی‌ترین شهر‌های ایران به شمار می‌رود. عمارتهایی كه در بافت قدیم شهر بوشهر در زمان قدیم ساخته شده بهترین نوع معماری را نشان می‌دهد. عمارتهایی چون حاج رییس-ملك -گلشن-امیریه-كازرونی-دهدشتی و غیره از جمله خانه‌هایی است كه امروز جزو مكان‌های دیدنی بوشهر محسوب می‌شود.
از دیگر نقاط دیدنی بی‌شمار بوشهر می‌توان به آب انبار قوام، گورستان‌های ژنرال‌های انگلیسی، موزه مردم شناسی بوشهر -ساحل بندر گاه و غیره اشاره كرد.
برج قلعه خورموج در شهر خورموج از مهم‌ترین جاذبه‌های سیاحتی شهرستان دشتی است. سبك معماری آن سلجوقی و متاثر از سبك قلعه سازی دوره ساسانی است كه با استفاده از طاق‌نما و گچ بری در آرایش دیوارها و درو‌‌ن اتاقها بنا شده است. كلات مند و قلعه دختر نیز از دیگر آثار باستانی شهرستان دشتی است كه هر ساله میزبان مهمانان زیادی از تمام نقاط ایران است. شاهزاده محمد در روستای شیخان - عمارت شیرینه -قلعه داراب خان نیز از دیگر نقاط دیدنی این منطقه از استان است.
بنای گور دختر در تنگ ارم شهرستان دشتستان از جاذبه‌های مهم شهرستان دشتستان است. این بنا بسیار شبیه به مقبره كورش كبیر در پاسارگاد است و قدمت آن به سده ششم قبل از میلاد بر می‌گردد. گور دختر مكانی است كه هرساله تعداد زیادی از مسافران را به سوی خود می‌كشاند.
بنای كوشك اردشیر نیز از دیگر مناطق دیدنی این منطقه است. این بنا نیز شباهت بسیاری به كاخ اردشیر در فیروز آباد فارس است. زیر بنای كوشك به صورت صلیب و دارای طاق‌های گهواره‌ای شكل است. كاخ هخامنشی بردك سیاهدر ۱۲ كیلومتری برازجان -كاخ هخامنشی چرخاب، غار چهل خانه، نخلستان‌های آبپخش و.. از دیگر نقاط دیدنی شهرستان دشتستان محسوب می‌شود.
خانه و موزه شهید رییسعلی دلواری در شهر دلوار در فاصله ۴۵ كیلومتری بوشهر یكی دیگر از نقاط تاریخی و دیدنی استان بوشهر به شمار می‌رود. مبارزات رییسعلی دلواری برعلیه تجاوز انگلیس در بیش از ۸۰ سال پیش خاطراتی بیاد ماندنی در ذهن مردم استان بوشهر به جای گذاشته است.
در شمال شهر اهرم نیز قلعه‌هایی وجود دارد به نام قلعه كلات كه به زایر خضر خان تنگستانی منصوب است و در زمان حمله انگلستان به ایران مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در منطقه میر احمد تنگستان نیز چشمه آب گرمی وجود دارد كه به‌نام آبگرم میر احمد مشهور است و از لحاظ در مانی دارای اهمیت است. از دیگر مناطق دیدنی تنگستان می‌توان به چشمه آب گرم قوچرك - تفرج گاه خاییز - نوار ساحلی اشاره كرد.
بندر تاریخی سیراف كه با توجه به كشفیات باستان شناسی قدمت آن به دوره ساسانی و اردشیر بابكان میرسد. كشف دخمه‌های ساروجی و استوانه‌های كه در دامنه كوهستانی مشرف به شهر قرار گرفته و راه سنگ فرش ساسانی كه از فیروز آباد تاسیراف ادامه داشته پایه گذاری این بندر تاریخی را رد دوره ساسانی یا پیش از آن به اثبات می‌رساند. اوج ترقی این بندر در قرون اولیه اسلامی بوده است. علاوه بر بندر سیراف-پارك طبیعی نایبند و گرو دخمه از نقاط سیاحتی و دیدنی شهرستان كنگان محسوب می‌شود.
در شهرستان دیر یكی از قدیمی‌ترین مساجد استان به‌نام مسجد بردستان وجود دارد این مسجد از یك عمارت مربع شكل با یك مدخل كوچك و شبستان وسیع تشكیل شده است.
در كنار جاده دیلم و تقریباً خارج از شهر گناوه و در محل تل امام زاده گنبدی بزرگ با سطح پلكانی با كاشی هایی به رنگ آبی تیره قرار دارد كه به گنبد سلیمان بن علی معروف است. از دیگر نقاط دیدنی شهرستان گناوه می‌توان به غار تودیو در نزدیكی روستای قاید حیدر اشاره كرد كه در كنار آتشكده بابا كلو در روستای مال قاید و پناه گاه صخره‌ای مال قاید از مكان‌های دیدنی این شهرستان محسوب می‌شوند.
در حدود ۲۰ كیلومتری جنوب بندر دیلم در حوالی خور امام حسن آثار خرابه‌های بندر سی نیز باقی مانده است . این منطقه تا سال ۳۲۱ه-ق همزمان با آغاز شورش قرمطیان بندری آباد و پررونق به شمار می‌رفت.
روستای حصار كه بعد از روستای امام حسن قرار دارد محل حصار غربی شهر سینیز بوده است كه آثار ویرانه های تاسیسات این شهر هنوز در آنجا باقی است .
قره چناق رشته قناتی است در شهرستان جم كه بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و در كوه حفاری شده است. كوه پدری(پردیس)نیز یكی از قدیمی‌ترین و دیدنی‌ترین نقاط شهرستان جم است و قناتی در آن وجود دارد كه ۲۵۰۰ سال قدمت دارد.
البته نقاط استان بوشهر بیش از آن چیزی است كه گفته شد و هموطنانی كه تا به امروز به بوشهر سفر كرده اند بهترین گواه و شاهد برای قضاوت در خصوص آداب واخلاق و نقاط دیدنی استان بوشهر هستند.
به هر تقدیر مردم بوشهر بی‌صبرانه در انتظار حضور مهمانان و مسافران نوروزی هستند تا بار دیگر عظمت - شكوه- دلیری- مهربانی- خونگرمی- و مهمان نوازی مردمان خود را به همگان نشان دهد.
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید