پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

دمی با سیاستمدار پیر و کار کشته آمریکا


دمی با سیاستمدار پیر و کار کشته آمریکا
هنری كیسینجر سیاستمدار كار كشته آمریكا،تئوریسین سیاست‌های خارجی ایالات متحده هنوز پس از گذشت سالهای طولانی نظراتش تاثیرگذار در معادلات بین‌المللی است.
او در خانواده‌ای یهودی در آلمان نازی به دنیا آمد؛مشاور امنیت ملی و سپس وزیر امور خارجه دولت نیكسون شد؛در كابینه جرالد فورد هم حضور داشت.
كیسینجر از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۷میلادی به عنوان یك عامل محوری در سیاست خارجی آمریكا به اجرای سیاست تشنج زدایی پرداخت. وی مدافع حكومت‌های ضد كمونیسم در آمریكای لاتین بود و با دخالت در براندازی سالوادور آلنده رئیس جمهور منتخب مردم شیلی موافق بود و البته همین كار را هم كرد.
خانواده كیسینجر با قدرت گرفتن هیلتر در سال ۱۹۳۸ میلادی در هنگامه جنگ جهانی دوم از آلمان فرار كرد و به نیویورك رفت؛كیسینجر نیز در نیویورك درس خواند.
اما هم اكنون این پیر كاركشته سیاست خارجی آمریكا دیدگاه‌ها و نظرات تندی درباره ایران دارد. به خصوص درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران.
وی در دهه ۱۹۷۰ میلادی سند همكاری‌های اتمی ایران و آمریكا را امضا كرد؛كیسینجر در سال ۱۹۷۰ در نامه‌ای تحت عنوان یادداشت غیر رسمی امنیت ملی،بر ارتقاء سطح همكاری‌های هسته‌ای ایران و آمریكا تاكید كرد.
این روند حمایت آمیز دولتمردان حاكم آمریكا كه البته از سوی افرادی همچون كیسینجر طرح ریزی می‌شد،تا پیش از انقلاب اسلامی ادامه داشت،اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این روند تغییر فاحشی یافت و مخالفت‌های شدید آنها آشكار شد.
كیسنجر كه تاثیرگذاری نظراتش در سیاست‌های خارجی آمریكا بر كسی پوشیده نیست،دیدگاه‌هایش در مقاطع گوناگون درباره فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران جالب توجه است.
وی كه پس از انقلاب و در زمان حكومت محمد رضا پهلوی از داشتن انرژی هسته‌ای برای ایران حمایت می‌كرد،به یكباره به سر سخت‌ترین مخالف فعالیت‌های هسته‌ای ایران مبدل شد.
۳۰ سال پیش از این،هنگامی كه هنری كیسینجر منشی ویژه دولت جرالد فورد رئیس جمهور وقت آمریكا بود،تاكید داشت: تولید قدرت هسته‌ای دو امكان برای ایران فراهم می‌سازد؛ هم نیازهای رشد اقتصادی ایران را تامین می‌كند و هم نفت ایران برای صادرات بیشتر و یا برای تبدیل به پتروشیمی باقی می‌ماند.
دولت جرالد فورد در سال ۱۹۷۶ میلادی به طرحهای ایران در ایجاد صنعت كلان انرژی هسته‌ای صحه گذاشت. همچنین سخت برای كامل كردن قرارداد مولتی میلیارد دلاری كه تهران كنترل مقادیر زیادی از پلوتونیوم و اورانیوم غنی شده «دو معبر به بمب هسته‌ای» را در دست بگیرد، كار می‌كرد. طراحان ارشد دولت بوش كه اكنون علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران هستند، آن زمان در پست‌های كلیدی امنیت ملی بودند؛ دیك چنی، دونالد رامسفلد و پاول و ولفوویتز.
این چرخش ۱۸۰ درجه‌ای سیاستمداران آمریكا كه پیش از این موافق داشتن فناوری هسته‌ای برای ایران بودند،اما اكنون مخالف سر سخت آن هستند، تنها به خاطر متحد نبودن ایران با آمریكاست.ایران در زمان شاه متحد درجه اول به ویژه در منطقه خاورمیانه بود.
وجود ابرقدرتی با طول و عرض گسترده مانند شوروی سابق در شمال ایران هم اجرای تصمیم آمریكا را مصمم‌تر می‌كرد.
در این حال مخالفت‌های كیسینجر به ویژه در چند روز اخیر با سیاست‌های هسته‌ای ایران قابل تامل و تعمق است.
وی با نوشتن مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست تاكید كرده است:نباید گذاشت رویای امپراتوری ایران تحقق یابد.
وی در این مقاله كه با عنوان «گامهای بعدی در قبال ایران» به چاپ رسانده اذعان داشته است:نمی‌توان به ایران اجازه داد رویای حكومت امپراتوری به منطقه‌ای را تحقق بخشد كه برای سایر مردم دنیا بسیار اهمیت دارد.
این سیاستمدار پیر و كار كشته سیاست خارجی آمریكا، در این جمله به زیركی نكاتی را بیان كرده است كه باید مورد بررسی و تجزیه و تحلیل كارشناسان سیاست خارجی قرار گیرد.
وی به امپراتوری بزرگ ایرانیان در چند هزار سال پیش از این اشاره كرده است. امپراتوری در آن دوره از تاریخ، چهره‌ای از ایران باستان را به عنوان كشوری پیشرفته، هوشیار و قدرتمند ارائه می‌كند و او از ایجاد مجدد این امپراتوری (به تعبیر خودش) واهمه دارد،كه ما از آن با عنوان بیداری اسلامی یاد می‌كنیم.
اما در جای دیگر سخن خود از مردم دنیا یاد می‌كند، نه سردمداران حكومتهای استعماری، جایگاه سران كشورهایی كه در پی منفعت استعماری خود هستند،در این جمله نكته‌ای است كه به عمد به مردم دنیا تعبیر شده تا نشان داده شود كه مردم دنیا در این بین نقش دارند نه حكومتها!
كیسینجر معتقد است؛ اقدام نظامی علیه ایران را نباید از نظر دور داشت و تاكید دارد كه من كوشش اسرائیل را برای دستیابی به سلاحهای اتمی درك می‌كنم.
این اعتقاد و سیاست كیسینجر نشان می‌دهد كه آمریكا حتی حاضر است دنیا را به نابودی بكشد،اما گزندی به رژیم اسراییل وارد نشود.حمایت‌های بی‌دریغ و گسترده آمریكا از رژیم صهیونیستی به ویژه در مناقشه تازه منطقه و جنگ علیه مردم لبنان این امر را اثبات می‌كند.
وزیر امور خارجه اسبق آمریكا در مقاله خود در روزنامه واشنگتن پست دوباره تاكید می‌كند: نمی‌توان مسئله اتمی را از مناسبات ایران با غرب مجزا دانست.
طراح كودتا علیه آلنده می‌گوید: نباید اجازه داد حكومت ایران بر خاورمیانه مسلط شود،آمریكا باید هر گزینه شرافتمندانه‌ای را بكاود.
قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه ایران متاثر از همین دیدگاه‌ها صادر شده است.گزینه تحریم نیز نخستین اقدام خواهد بود،كه البته از هم اكنون با مخالفت كشورها روبرو شده است.اولین مخالف آن استرالیا بود.این روند قطعاً ادامه خواهد داشت.
نویسنده:محمد صفری
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید