پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

عادات غذایی مناسب در بچه ها


عادات غذایی مناسب در بچه ها
والدین نقش مهمی در آموزش عادات غذایی خوب به بچه ها دارند. انتخاب مناسب غذا برای صبحانه، (میان وعده) و غذای کاملی که همه با هم در اطراف میز می خورند بنیان گذار عادت غذایی مناسب در بزرگسالی است.
محققان در اوهایو معتقدند که والدین سال تحصیلی جدید را با دقت و وسواس فوق العاده ای نسبت به تغذیه بچه ها آغاز می کنند ولی پس از گذشت چند ماه، دقت نظر کامل را ندارند و نسبت به این مسئله کمی بی اهمیت می شوند. چاقی مشکل شایع در بین کودکان و نوجوانان است.
باید به این نکته توجه کرد که اگر بچه ها در سن ۶ سالگی اضافه وزن داشته باشند احتمال چاقی مفرط آنها در بزرگسالی تا ۵۰ درصد بالا می رود و اگر نوجوانان چاق باشند شانس ابتلا به چاقی در آنان ۷۰ درصد می شود. از آن گذشته کمبود کلسیم در رژیم غذایی بچه ها نیز باعث نگرانی فراوانی است.
بچه ها به اندازه کافی شیر نمی نوشند و از هر ۱۰ دختر ۶ نفر و از هر ۱۰ پسر ۷ نفر کلسیم مورد نیاز روزانه را دریافت نمی کنند. بین سنین ۹ تا ۱۸ سالگی بچه ها نیاز دارند روزانه چهار بار محصولات لبنی را مصرف کنند؛ هر بار ۳۰۰ میلی گرم.
والدین باید به برچسب های روی قوطی های لبنیات توجه کنند تا میزان کلسیم را دریابند. نتایج تحقیق از مدرسه بچه ها در حال ناهار خوردن نشان می دهد که اگر شیر در پاکت های پلاستیکی به جای پاکت های مقوایی هنگام ناهار در دسترس بچه ها قرار گیرد آنها با میل و رغبت بیشتری به سمت شیر گرایش پیدا می کنند و به این ترتیب نیاز بچه ها به شیر برطرف می شود.
سعی کنید در غذای بچه ها حداقل سه گروه از پنج گروه غذایی وجود داشته باشد. منابع پروتئینی مثل گوشت یا کره بادام زمینی، منابع لبنی مثل شیر و ماست، منابع غلات مانند نان و گروه میوه ها مانند سیب یا موز و سبزی هایی مانند هویج. مواظب باشید بچه ها صبح را حتما با خوردن صبحانه آغاز کنند زیرا سطح انرژی آنها را از همان آغاز صبح بالا می برد. رفتن به مدرسه بدون خوردن صبحانه درست مثل مدرسه رفتن بدون کتاب است. حتما لازم نیست صبحانه سنتی خورده شود و می توان برای صبحانه از یک تکه پیتزای باقیمانده از شب قبل یا نشاسته و فرنی هم استفاده کرد.
بعد از مدرسه نیز بچه ها گرسنه به خانه برمی گردند و چیزی می خورند و برخی دیگر نیز بعد از مدرسه کلاس هایی مانند موسیقی، ورزش و... دارند که این گروه غالبا با کمبود مواد غذایی در بدنشان مواجه می شوند. بهتر است بچه ها از خانه غذاهای سالم را با خود به مدرسه ببرند مثلا مخلوط نشاسته با انواع آجیل ها مثل فندق، بادام و...، میوه های خشک یا حتی چند دانه آب نبات.
پس از ورزش نیز می توان از این میان وعده ها یا برش هایی از پرتقال برای جوانان استفاده کرد. سعی کنید روزانه حداقل برای صرف یک وعده غذایی همه افراد خانواده در کنار یکدیگر جمع شوند. این عمل در بهبود روابط خانواده تاثیر فوق العاده ای دارد. در کنار آموزش عادات غذایی مناسب به فرزندان مان بهتر است آنها را تشویق کنیم تا حداقل روزانه یک ساعت به تمرینات ورزشی بپردازند.
زمان تماشای تلویزیون برای بچه ها بسیار مهم است. بهتر است بچه های ۲ سال به بالا حداکثر ۲ ساعت به تماشای برنامه های مورد علاقه خود بپردازند. تماشای تلویزیون برای بچه های زیر دو سال توصیه نمی شود.
بیایید با رعایت رژیم غذایی مناسب، انجام تمرینات ورزشی روزانه و ایجاد روابط صلح آمیز با خانواده، زندگی پر از سلامتی، شادی و نشاط به فرزندان مان هدیه دهیم.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید