پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


نوروز در هرمزگان و ایلام


نوروز در هرمزگان و ایلام
● سنت‌های مرسوم نوروز در هرمزگان
بیشتر آیین‌ها و سنت‌های هرمزگان در نوروز متعلق به دوران گذشته بوده و برخی از آن‌ها نیز همانند سایر نقاط كشور اجرا می‌شود.
مردم هرمزگان به ویژه شهر بندر عباس از اول اسفند با خانه‌ تكانی و پاكسازی منازل گرد و غبار را از چهره زندگی خود زوده و خود را برای سال جدید آماده می‌كنند.
مردم این شهر در چهارشنبه آخر سال برای شنا به دریا و چشمه‌های آب گرم اطراف شهر می‌روند و براساس سنتی دیرینه بدی و نحسی را از خود دور می‌كنند.
پس از تحویل سال بیشتر مردم به زیارت اهل قبور به ویژه شهدا، اموات و نزدیكان می‌روند و با روشن كردن عود، شمع، عنبر و پخش شیرینی و قرائت فاتحه و قرآن، یاد و خاطره عزیزان از دست رفته را گرامی می‌دارند.
در بعضی از مناطق صبحانه روز عید معمولاً رشته فرنگی (بلالوت) است كه با شكر و روغن پخته ‌شده و با تخم مرغ پخته و بدون نمك خورده می‌شود.
طبق رسوم، اعضای خانواده‌ها در صبح عید برای عید دیدنی به نزد بزرگان و ریش سفیدان می‌روند و ناهار را كه در این روز ماهی سنگسر است با هم می‌خورند.
گاهی دیده می‌شود در این روز تمامی اعضای یك فامیل كه شاید به ۱۰۰ نفر هم برسند در یك جا جمع می‌شوند و افرادی كه بعضاً در طول سال با هم قهر بوده‌اند‌، در این روز كدورت‌ها را كنار گذشته و بر سر یك سفره غذا می‌خورند.
در گذشته اعلام فرا رسیدن سال نو از طریق شیپور و طبل به مردم اطلاع داده می‌شد و سر سفره هفت سین كاهو، كنار (نوعی میوه درخت سدر) و قرآن می‌گذاشتند و معتقد بودند كه این‌ها نشانه سبزی و سلامتی است.
همچنین در گذشته روستائیان هرمزگان در روز تحویل سال به پیشانی گاو، گوسفند، شتر و اسب خود رنگ قرمز می‌زدند و پشم و موی حیوانات خود را می‌چیدند.
● سنت‌های مرسوم نوروز در ایلام
عید باستانی نوروز در ایلام هم‌زمان با سراسر كشور با آیین و سنت‌های خاص خود برگزار می‌شود.
مردم ایلام از اواخر اسفند به استقبال عید نوروز رفته و با انجام خانه تكانی خود را برای سالی پر خیر و بركت آماده می‌كنند.
ایلامی‌ها در آیین خانه تكانی، قالی و فرش‌های منزل را شسته و وسایل اضافه و مستهلك خود دور می‌ریزند و به جای آن‌ها وسایل نو خریداری می‌كنند.
این سنت قدیمی یكی از آیین‌های مرسوم مردم استان در آستانه سال جدید بوده و تا قبل از سال تحویل انجام می‌شود.
مهم‌ترین و زیباترین سنتی كه در بین مردم استان رواج دارد، رفع كینه و كدورت‌ها در استقبال از سال جدید است كه این كار را با سر زدن و رفتن به خانه‌های یكدیگر انجام می‌دهند.
در آخرین چهار‌شنبه سال نیز آیین معروف چهار‌شنبه‌سوری را اجرا كرده و با روشن كردن آتشی بزرگ فامیل و اقوام دور آن جمع شده و با پریدن از روی آتش و خواندن شعر معروف «گرمای تو از من، زردی من از تو»، این آیین قدیمی را برگزار می‌كنند.
در آخرین جمعه سال نیز دیدار و قرائت فاتحه از اهل قبور یكی از سنت‌های دیرینه مردم این سامان بوده كه خالی از لطف نیست.
زمان تحویل سال نیز مردم ایلام با جمع شدن در منزل بزرگ فامیل منتظر تحویل شدن سال شده و این سنت از گذشته‌های دور در استان رواج دارد.
در این روز اهل فامیل با پوشیدن لباس‌های نو و تمیز سر سفره هفت سین نشسته و با خواندن دعا و قرآن منتظر تحویل سال می‌شوند.
همچنین بزرگ‌ترهای فامیل با گذاشتن مقداری اسكناس لای قرآن و دادن عیدی به كوچك‌تر‌ها صفای بیشتری به این سنت دیرینه می‌دهد. پس از تحویل سال نیز ایلامی‌ها از اقوام و فامیل دید و بازدید می‌كنند كه اقوام عزیز از دست داده در اولویت قرار دارند.
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید