جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


مهار تورم در نوروز و ماه رمضان


مهار تورم در نوروز و ماه رمضان
یكی از مشكلات و معضلاتی كه دولت هر ساله با آن مواجه است ، افزایش بی رویه قیمتها در ایام ماه مبارك رمضان و نزدیكی به نوروز است و علیرغم برنامه ریزی هایی كه هر ساله انجام می شود، هنوز تورم روزهای منتهی به ماه مبارك همچنان لاینحل باقی مانده است.
در این چند ساله دولت برای تنظیم بازار مبادرت به افزایش عرضه كرده است مثلا در نزدیكی ماه مبارك رمضان اقدام به فروش مرغ و گوشت در میادین اصلی می نماید و یا در نزدیكی نوروز، با كمك اصناف نمایشگاههای بهاری راه می اندازد و با قیمتهای كنترل شده، مایحتاج عمومی را عرضه می كند .
در این سالها تمام راههایی كه دولت جهت كنترل تورم شب عید و ماه مبارك اعمال می كرده، اهتمام به طرف عرضه اقتصاد بوده است. شاید تاكنون به طرف تقاضا اقتصاد در این ایام توجه خاصی نشده است.
یكی از اقداماتی كه بیشتر وزارتخانه ها و شركت هایی دولتی در این ایام انجام می دهند وبسیاری از شركتهای بزرگ بخش خصوصی نیز از آن تبعیت می كنند، عرضه كالا به كارمندان و كارگران ( نظیر گوشت ، مرغ ، برنج ، حبوبات مواد شوینده و..) است .
در ماه رمضان گذشته یكی از این شركتهای دولتی ۱۵ كیلو برنج ، ۱۰كیلو مرغ ، ۴ كیلو انواع حبوبات به هر یك از كاركنان خود اهداء كرد . با توجه به تعداد بیش از ۳۰ هزار پرسنل این شركت، تهیه این حجم عظیم از كالا، تقاضای ناگهانی و بسیار زیادی از اقلام ضروری در بازار بوجود آورد و جالب اینكه چه بسا برخی از كاركنان و دریافت كنندگان این هدایا، اصولا در آن مقطع نیازی به آن كالاها نداشته اند!
سیاست اهدا كالا های مصرفی ، ممكن است برای«برخی كاركنان» مفید باشد اما به لحاظ تحریك تقاضا در بازار- مراجعه ماموران خرید شركتها و ادارات كه اغلب حساسیت كمی به قیمت دارند و كمتر چانه می زنند - برای كل جامعه مفید نیست.
روشن است كه تزریق حجم یكباره تقاضای ماموران خرید شركتها و ادارات، منجربه افزایش قیمت در بازار می شود. اگرمصرف كننده مستقیما برای تامین مایحتاج ( كالاهای اساسی ) خود به بازار رجوع نماید اجناس فوق را با قیمتهای متفاوت تهیه می نماید و یا اینكه جانشین آن را تهیه خواهد كرد و از همه مهمتر به قیمتهای بالا حساسیت (كشش قیمتی) نشان داده و برخی خرید های خودرا به تعویق خواهد انداخت.
از نظر تئوری اقتصادی هم اثبات شده است كه هدایای نقدی نسبت به هدایای غیر نقدی بمراتب رضایت بیشتری برای مردم و پرسنل یك مجموعه در پی خواهد داشت.
امید است ادارات و شركتهای دولتی در مواقعی كه در جامعه بستر تقاضا بسیار زیاد است (نظیر ماه مبارك رمضان و نوروز) ، خود به افزایش تقاضا دامن نزند.
علی حسینی
منبع : سایت الف


همچنین مشاهده کنید