جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
مهار تورم در نوروز و ماه رمضان
یكی از مشكلات و معضلاتی كه دولت هر ساله با آن مواجه است ، افزایش بی رویه قیمتها در ایام ماه مبارك رمضان و نزدیكی به نوروز است و علیرغم برنامه ریزی هایی كه هر ساله انجام می شود، هنوز تورم روزهای منتهی به ماه مبارك همچنان لاینحل باقی مانده است.
در این چند ساله دولت برای تنظیم بازار مبادرت به افزایش عرضه كرده است مثلا در نزدیكی ماه مبارك رمضان اقدام به فروش مرغ و گوشت در میادین اصلی می نماید و یا در نزدیكی نوروز، با كمك اصناف نمایشگاههای بهاری راه می اندازد و با قیمتهای كنترل شده، مایحتاج عمومی را عرضه می كند .
در این سالها تمام راههایی كه دولت جهت كنترل تورم شب عید و ماه مبارك اعمال می كرده، اهتمام به طرف عرضه اقتصاد بوده است. شاید تاكنون به طرف تقاضا اقتصاد در این ایام توجه خاصی نشده است.
یكی از اقداماتی كه بیشتر وزارتخانه ها و شركت هایی دولتی در این ایام انجام می دهند وبسیاری از شركتهای بزرگ بخش خصوصی نیز از آن تبعیت می كنند، عرضه كالا به كارمندان و كارگران ( نظیر گوشت ، مرغ ، برنج ، حبوبات مواد شوینده و..) است .
در ماه رمضان گذشته یكی از این شركتهای دولتی ۱۵ كیلو برنج ، ۱۰كیلو مرغ ، ۴ كیلو انواع حبوبات به هر یك از كاركنان خود اهداء كرد . با توجه به تعداد بیش از ۳۰ هزار پرسنل این شركت، تهیه این حجم عظیم از كالا، تقاضای ناگهانی و بسیار زیادی از اقلام ضروری در بازار بوجود آورد و جالب اینكه چه بسا برخی از كاركنان و دریافت كنندگان این هدایا، اصولا در آن مقطع نیازی به آن كالاها نداشته اند!
سیاست اهدا كالا های مصرفی ، ممكن است برای«برخی كاركنان» مفید باشد اما به لحاظ تحریك تقاضا در بازار- مراجعه ماموران خرید شركتها و ادارات كه اغلب حساسیت كمی به قیمت دارند و كمتر چانه می زنند - برای كل جامعه مفید نیست.
روشن است كه تزریق حجم یكباره تقاضای ماموران خرید شركتها و ادارات، منجربه افزایش قیمت در بازار می شود. اگرمصرف كننده مستقیما برای تامین مایحتاج ( كالاهای اساسی ) خود به بازار رجوع نماید اجناس فوق را با قیمتهای متفاوت تهیه می نماید و یا اینكه جانشین آن را تهیه خواهد كرد و از همه مهمتر به قیمتهای بالا حساسیت (كشش قیمتی) نشان داده و برخی خرید های خودرا به تعویق خواهد انداخت.
از نظر تئوری اقتصادی هم اثبات شده است كه هدایای نقدی نسبت به هدایای غیر نقدی بمراتب رضایت بیشتری برای مردم و پرسنل یك مجموعه در پی خواهد داشت.
امید است ادارات و شركتهای دولتی در مواقعی كه در جامعه بستر تقاضا بسیار زیاد است (نظیر ماه مبارك رمضان و نوروز) ، خود به افزایش تقاضا دامن نزند.
علی حسینی
منبع : سایت الف
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران رئیس جمهور دولت رئیسی افغانستان دولت سیزدهم پاکستان گشت ارشاد توماج صالحی کارگران سریلانکا مجلس شورای اسلامی
کنکور تهران سیل آتش سوزی سیستان و بلوچستان هواشناسی سازمان سنجش فضای مجازی سلامت شهرداری تهران پلیس اصفهان
قیمت خودرو خودرو آفریقا دلار قیمت طلا تورم قیمت دلار بازار خودرو ارز بانک مرکزی ایران خودرو مسکن
خانواده موسیقی رهبر انقلاب تلویزیون فیلم ترانه علیدوستی سینمای ایران مهران مدیری بازیگر شعر تئاتر
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
فلسطین اسرائیل جنگ غزه غزه رژیم صهیونیستی آمریکا روسیه حماس ایالات متحده آمریکا اوکراین طوفان الاقصی طالبان
پرسپولیس فوتبال استقلال آلومینیوم اراک جام حذفی فوتسال بازی بارسلونا لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس تراکتور
هوش مصنوعی فناوری ناسا بنیاد ملی نخبگان تسلا تیک تاک فیلترینگ
مالاریا کاهش وزن زوال عقل سلامت روان داروخانه