پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

این رسانه های مزاحم !


این رسانه های مزاحم !
زمانی که ریچارد نیکسون رئیس جمهور اسبق آمریکا در یک کنفرانس خبری شکایت کرد که پوشش تلویزیونی از مدیریت وی خشم آور ؛باطل و تحریف شده بوده شورای ملی خبر از کاخ سفید خواست تا جزئیاتی برای تائید این اتهام ارائه کند اما هیچ گاه پاسخی داده نشد ظاهرا نیکسون آگاه نبود این جملات بیشتر ناشی از واکنش شخصی خشمگینانه وی با هدف فرافکنی آگاهانه بوده است و دیگر هیچ ....
تاریخ جهان بسیار بیاد دارد که دولتمردان در هنگامه ضعف مدیریتی و خشم اجتماعی ناشی از آن به جای اصلاح عملکرد خود به تخریب رسانه ها و متهم کردن آن ها به دروغ پردازی متوسل می شوند و این بار دولت ایران که پس از به قدرت رسیدن حاکمیت یکدست تجربه نوین و متفاوتی را در تحدید رسانه ها تجربه می کند از این مساله مستثنی نیست .
محافظه کاران پس از به قدرت رسیدن و کسب پست ریاست جمهوری در خرداد ۸۴ با خرده گرفتن به سیاست رسانه ای دولت اصلاحات گام های اساسی را در جهت تحدید مطبوعات برداشتند به گونه ای که نه تنها اصل آزادی بیان را مورد تاخت و تاز قرار دادند بلکه به شیوه ای ناپسند و مذموم رسالت خبرنگاری را در تائید مدیریت دولت خلاصه کردند و انواع افتراها را متوجه قشر نخبه جامعه کردند که وظیفه اش انعکاس ضعف های جامعه با هدف اصلاح است .
دولت نهم انعکاس ضعف ها را از سوی خبرنگاران برنتابید و آنان را خرابکارانی توصیف کرد که چوب لای چرخ دولت گذاشته و مانع تحقق اهداف دولت می شوند.زمانی این دیدگاه نامطلوب ساکنان نه چندان جدید خیابان پاستور ؛بیشتر نمایان شد که وزرای دولت هریک به گونه ای رسانه ها را زیر سوال بردند و حتی با تهدید و ارعاب سعی کردند مانع گردش آزاد اطلاعات شوند و حقایق را در پس پرده نهان سازند سخنان وزیر ارتباطات ؛وزیر علوم ؛وزیر کشاورزی و رئیس سازمان میراث فرهنگی تنها مشتی نمونه خروار است...
● پرده اول :شكستن سد بتونی رسانه‌‏های مخرب
محمد سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این مساله که دولت نهم دارای پارامترها و شاخص‌‏هایی است كه درهیچ یک از دولت‌‏های گذشته وجود نداشته است و اگر دولت نهم حرف می‌‏زند و صحبت می‌‏كند, در جهت آن حتماً اقداماتی انجام می‌‏دهد گفت: موانع زیادی برای اطلاع‌‏رسانی اقدامات موثر دولت وجود دارد وباید سد بتونی رسانه‌‏های مخرب غیر واقعی شكسته شده و اطلاع‌‏رسانی صحیح و شفاف به مردم صورت گیرد زیرا دولت نهم دست زالوصفتان از بیت‌‏المال را قطع کرده است.
وزیر ارتباطات ، با بیان این‌‏كه دولت نهم شیوه نگرش به اداره جهان را تغییر داده است یادآور شد: در دولت گذشته نشست مطبوعاتی سخنگوی دولت به طور كامل از رسانه ملی پخش می‌‏شد اما دولت نهم بلندگویی ندارد كه بتواند صحبت‌‏های خود را بیان كند، چرا كه وابسته به هیچ حزبی نیست.
وی، با بیان این‌‏كه اطلاع‌‏رسانی در دولت نهم به گردن مدیران روابط عمومی است ونه رسانه ها ، زیرا دولت نهم یك روزنامه وابسته به خود ندارد تاکید کرد: دولت نهم در فضاسازی موفق‌‏ترین دولت بوده است، نمونه آن را انتخابات ۲۴ آذرماه ذكر كرد كه به خوبی نمایان است.به ویژه آن که هیچ كدام از وزرای دولت نهم سخنی نگفته‌‏اند كه بوی دفاع از گروه خاصی را دهد در حالی که اگر به انتخابات گذشته برگردید و به یاد می آورید كه رییس دولت آن وقت در انتخابات چگونه صحبت می‌‏كرد و كاملاً واضح بود كه از چه گروهی دفاع می‌‏كرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از اینکه مطبوعات عامل اصلی عقب افتادگی GCها را گردن ارتباطات سیار می‌‏اندازندگفت: بنده نیم ساعت در زمینه تولید داخل و دست‌‏یابی به فناوری‌‏های نوین و این‌‏كه ماهانه یك میلیون سیم كارت به دست مردم داده‌‏ایم صحبت می‌‏كنم این مسئله جایی پخش نمی‌‏شود ؛ اما رسانه‌‏ها می‌‏روند دنبال سوژه‌‏ای مانند كپی كردن سیم كارت و جو روانی برای مردم ایجاد می‌‏كنند. چرا خبرهای خوش را در كشور نمی‌‏گویند؟ چرا شاخص‌‏های آمار و ارقام اینترنتی را نمی‌‏گویند؟ فقط می‌‏گویند چرا اینترنت قطع شد؟ این چه ربطی به وزارت ارتباطات دارد؟
وزیر ارتباطات با تاكید بر این‌‏كه مردم دیگر به رسانه‌‏ها اعتماد ندارند، اظهار کرد: ۴ هزار طرح بزرگ در بخش مخابرات كشور راه اندازی شده است به گونه ای که وقتی به سفرهای استانی می‌‏رویم مردم آن استان یك صدا می‌‏گویند كه از مخابرات راضی هستند.اما عناصری كه در رسانه‌‏ها قرار دارند, به تخریب افكار عمومی می‌‏پردازند.همان‌‏گونه كه آفتاب زیر ابر نمی‌‏ماند, تلاش‌‏های ما نیز بی‌‏نتیجه نخواهد ماند.
● پرده دوم :پشیمان می شوید ....
محمد مهدی زاهدی که با مدد و همیاری محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس توانست تعداد رای های کبود ریخته شده به گلدان های رای را در روز رای اعتماد افزایش دهد و با رای لغزنده ای از ساکنان ساختمان هرمی رای اعتماد بگیرد و به ساختمان وزارت ویلا راه یابد و از شورا نشینی به ویلا نشینی ارتقا یابد هنگامی که در برابر بحران دانشجویان ستاره دار قرار گرفت که به رغم قبولی و احراز شرایط علمی در لیست پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد نبودند در برابر سوال خبرنگاری که از وی در مورد وضعیت دانشجویان ستاره دار پرسیده بود ضمن تکذیب این مساله با انتقاد از کم آگاهی خبرنگاران گفت : شما با نوع سوال خود وزارت علوم را به دروغ گوئی متهم کردید در حالی که به عنوان یک خبرنگار همیشه باید سعی کنید که اخلاقیات را تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار ندهید امیدوارم به زودی از نحوه سوال پرسیدن خود پشیمان شوید.... رسالت خبرنگاران به عنوان افرادی حقیقی و حقوقی صحت منابع خبری است و خوب و بد خبر مهم نیست. مهم این است که صحیح باشد. اطلاع رسانی ماموریتی مقدس است و باید برپایه گفتمان علمی باشد و سوالات کلیشه ای نپرسید.خبرنگاران از تمامی جنبه های کاری وزارت علوم اطلاع ندارند و باید در دوره ای آموزشی آنها را فراگیرند.
وزیر علوم وقتی در برابر سوال خبرنگاران قرار گرفت که آیا دانشجویان ستاره دار وجود دارند با فراموش کردن این مساله که تا چندی پیش اصل موضوع را منکر شده بود این مساله را تائید کرد و گفت دانشجویان رد صلاحیت شده در پرونده خود سه سال زندان ,تجاوز به نوامیس را داشته اند ...و ایکاش روال تائید وتکذیب خبر به همینجا ختم می شد اما وزیر علوم در برابر چنین وارد کردن اتهامی توپ را به زمین رسانه ها انداخت و ضمن تکذیب خبر با قیافه ای حق به جانب حق شکایت از رسانه ها را برای خود محترم شمرد وزیر علومی که رسانه های ایلنا ,اعتماد ملی و آینده نو را به جرم نارضایتی از نحوه پوشش خبری از حضور در ساختمان ویلا محروم کرده بود حتی حضور رسانه همسو با حاکمیت را برنتافت و خبر منتشره از وی را نیز تکذیب کرد و نسبت به آن اعلام جرم کرد .
● پرده سوم : به موقعش هم خدمت ... می‌رسیم
زمانی که خبرگزاری ایرانیوز فیلم مربوط به حضور اسفندیار رحیم مشائی رئیس سازمان میراث فرهنگی در مجلس رقص زنان در ترکیه را روی خبرگزاری قرار داد اندکی بعد مدیر عامل و دبیر سیاسی این رسانه بازداشت شدند اما متعاقب حوادث ناشی از آن خبرگزاری فارس وقتی اقدام به پوشش خبری این حادثه کرد رحیم مشائی طی مصاحبه ای اعلام کرد : که خبرگزاری فارس مثل ایرانیوز عمل كرد. برای فارس بد است و به موقعش هم خدمت فارس می‌رسیم و در ادامه سوالات در مورد انتشار فیلم تاکید می کند که به من تهمت زدند باید پای تهمت هم بایستند.
رحیم مشائی به رسم نو دولتان نهم ضمن تاکید بر مونتاژ بودن فیلم تصریح کرد : شما می‌دانید ولی از زبان من می‌خواهید بشنوید، كار آن‌ها یك كار كاملاً طراحی شده بود برای تخریب دولت و چون گردشگری خوب درخشیده اینها ناراحت هستند، گفتند با یك تیر دو نشان بزنیم هم این حوزه را كه درخشش دارد خراب كنیم هم از اینجا هم دولت را بزنیم و اینها غوغا‌سالاری كردند و اول گفتند ما حرف‌های كارشناسی داریم و ضعف مدیریت وجود دارد ولی چون اینها ضعف استدلال داشتند و در بحث كارشناسی بسیار ضعیف هستند، آمدند غوغاسالاری كنند یك فیلمی كه خودشان می‌گویند كه یك سال روی اینترنت است كه دیگر افشاگری نمی‌خواهد اما اینها می‌خواستند یك فضای ناسالمی را درست كنند و برخی از افراد مطلع را هم تحت تأثیر قرار دهند و فرصت ندهند تا ما بتوانیم اطلاع‌‌رسانی خوبی داشته باشیم، خداوند هم كمك ما می‌كند…
به هرحال توطئه تخریب دولت توسط یك گروه پشت پرده طراح و یك گروه معركه‌گردان كم‌ظرفیت ایجاد شده است .
مشایی با اشاره به خبرهای مبتنی بر صحبت‌‏های وی با خبرنگار تركیه‌‏ای گفت :در آن خبر تحریفاتی صورت گرفته و از من نقل قول شده كه مساله حجاب در ایران آزاد است و هر كس كه می‌‏خواهد، می‌‏تواند روسری خود را بردارد. آخر این حرف‌‏ها را چه كسی می‌‏تواند بزند كه بنده دومین فرد باشم! چه كسی می‌‏تواند در برابر ارزش‌‏های مردم و این كشور این ادعاها را بكند؟ ....من هم‌‏اكنون بسیار آرام هستم. شكایت هم از آن جهت بود كه از یك مراسم معمولی و رسمی، یك مراسم لهو و لعب ساخته شده است. من از این گونه جعل خبر شكایت كرده‌‏ایم؛ ساحت مقدس نظام و دولت جمهوری اسلامی مورد تعرض قرار گرفته است..... این سخنان آخرین توجیهات و اعترافات اسفندیار رحیم‌مشایی است كه می‌كوشد با فرافكنی و شكایت از نمایندگان مجلس آب رفته را به جوی بازگرداند و با متهم کردن رسانه ها به مونتاژفیلم و جعل خبر خود را در برابر افکار عمومی تبرئه کند...● پرده چهارم :نامه سیاسی و نویسندگان خرابکار
اسکندری وزیر جهادکشاورزی که با توسل به شیوه های گوناگون تاکنون توانسته است طرح های جدی استیضاح را از دستور کار اعضای پارلمان خارج کند پس از آن که آخرین طرح استیضاح وی برای مجلس سودی در برنداشت در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود اعلام کرد که قصد دارد رابطه خود را با رسانه ها بهبود بخشد وی تنها وزیری است که با اعلام شماره تلفن همراه خود در ابتدای راهیابی به ساختمان شیشه ای بلوار کشاورز سوژه خبر سازی برای رسانه ها شد و این مساله زمانی جالب تر شد که گاف های علمی اسکندری در حوزه کشاورزی این موضوع را تقویت کرد وی در آستانه هفته جهاد کشاورزی در جمع تشکل های خصوصی ضمن انتقاد از عدم همکاری تشکل‌ها و اصناف تولیدی با وزارتخانه رسانه ها را آماج حملات خود قرار داد و با اشاره به خبرنگارانی که در انتهای سالن نشسته بودند، گفت: برخی رسانه‌ها به محض آنکه قیمت کالایی افزایش می‌یابد، بلافاصله عملکرد دولت را زیر سئوال می‌برند، اما به این واقعیت توجه ندارند که این عدم تعادل عرضه و تقاضا است که عامل رشد قیمت محصولی همچون مرغ یا تخم‌مرغ شده است.
اسکندری ضمن آن که نامه انتقادی ۵۴ نفر از اساتید دانشگاه‌ و متخصصان حوزه کشاورزی را "سیاسی" و نویسندگان آن را «خرابکار» خواند و برخی امضا کنندگان این نامه را «افراد حذف شده وزارتخانه» معرفی کرد تاکید کرد : این نامه کاملا سیاسی است و بعضی از امضاکنندگان آن نیروهای حذفی ما هستند. آنها ادعاهایی کرده‌اند که باید ثابت کنند و ما در پاسخ مشخص خواهیم کرد که امضاکنندگان این نامه سال‌ها در بخش کشاورزی بوده‌اند و مسئول بسیاری از خرابکاری‌ها در بخش کشاورزی هستند‌ قطعا بند بند مطالب نوشته شده در این نامه بی‌اساس است و مثلا در حالی که آنها ما را متهم کردند که در چارچوب سند چشم‌انداز و برنامه چهارم توسعه حرکت نمی‌کنیم، تمامی اقدامات صورت گرفته در راستای سند و برنامه را مثل امنیت غذایی و بهینه‌سازی آب را زیر سوال برده‌اند. طرح‌هایی که بعضی از امضاکنندگان طی دوران مسئولیتشان ارائه داده‌اند الان آفت بخش کشاوزری شده است. بسیاری از این افراد سال‌ها به عنوان مشاور از بخش کشاورزی پول دریافت می‌کردند و در طرح‌هایی مثل توتک (تحقیق و توسعه کشور) پول گرفتند و اکنون باید بگویند نتیجه عملکردشان چه بوده است.
وزیر کشاورزی که در حال حاضر تجربه ناموفق ۱۸ ماهه را در کارنامه خود دارد به محض رویاروئی با انتقادات کارشناسان کشاورزی و افزایش موج نارضایتی مردم به تبع گرانی مواد غذائی این بار نیز نوک پیکان را متوجه خبرنگارانی کرد که به واقعیات توجه ندارند و نمی دانند که وزارتخانه چه عملکرد مثبتی دارد و به طور مرتب سیاست وزارتخانه را زیر سوال می برند ....
● سخن آخر
موج حملات وزرای تازه کار دولت نهم نسبت به رسانه ها زمانی شدت گرفت که دولت نهم که مدعی ۳۰ ملیون حامی در کشور بود دریافت که در نزد افکار عمومی شکست خورده است و انتخابات ۲۴ آذر و شکست سنگین ائتلاف رایحه خوش خدمت اولین نشانه های بارز این شکست بود .
در مورد تهاجم گسترده دولت نهم به رکن چهارم دموکراسی تفاسیر متفاوتی را می توان بیان کرد اما اینکه چرا وزرای دولت نهم در اقدامی هماهنگ رسانه را تخطئه کردند محتاج موشکافی بیشتر است و اینکه چه موضوعی وزیر آرام ICT را تا این اندازه به هیجان آورده كه مطبوعاتی‌ها را «عناصر بعضی مسایل پشت پرده» می‌نامد جای سوال است! و موضوع سوال برانگیزتر دیگر این است كه اگر قرار است متصدیان روابط عمومی وزارتخانه متبوع ایشان جای خالی مطبوعات صادق را پر كنند چرا در خبری كه از سخنرانی وزیر روی سایت وزارت ICT منتشر شده است‌ اظهارات تند و آتشین ایشان سانسور شده؟ آیا معنی صداقت خبری این است؟
شکست دولت نهم در بین افکار عمومی بیش از آنکه محتاج زیر سوال بردن رسانه ها است نیازمند تحلیل و بررسی عملکرد است اما این واقعیتی است که وزرای دولت از آن می گریزند و در اقدامی هماهنگ که می توان از آن با عنوان "دستور تشکیلاتی" نام برد تلاش نمودند با زیر سوال بردن خبرنگاران اتهامات زیادی را متوجه آنان کنند تا در نزد افکار عمومی اندکی خود را توجیه کنند و همزمان با این اقدام تخطئه دولت قبل و انتقاد از مدیریت صدا و سیما به پروژه فرافکنی دولت نهم اضافه شد در حالی که صدا وسیما به طور کامل نقش بلندگو و تریبون دولت را ایفا می کند دولت نهم مدعی این مساله است که دولت تریبون ندارد و برای پر کردن این خلا باید روابط عمومی نقش ایفا کند اما دولت به این مساله راضی نیست و خواستار همراهی بی چون و چرائی صدا و سیما است زیرا انتظار دارد که صدا و سیما به صورت بله قربان گو در راستای تایید اقدامات دولت حرکت کند و هیچ انتقادی را نسبت به عملکرد دولت پخش نکند.
نا آشنائی دولت نهم با جنس رسانه و انتظار ایفای نقش روابط عمومی از رسانه ها
مشکلات بسیاری را برای کشور به ارمغان آورده است و بیشتر این مساله را به ذهن متبادر می سازد که دولت نهم بیش از آنکه در اندیشه اصلاح عملکرد خود باشد در اندیشه دشمن سازی و دشمن پروری است تا بدین ترتیب تمام کاستی های خود را به آن نسبت دهد و در این میان رسانه نقش دشمن فرضی را بازی می کند و مبارزه جوئی با این دشمن فرضی بیش از آنکه بیانگر قوت دولت باشد ضعف و ناتوانی دولت را به تصویر می کشاند به گونه ای که دولتیان نهم حتی از اعطای مجوز روزنامه به مخالفان خود می هراسند و از آن فرار می کنند.
دولت احمدی نژاد برخلاف دولت اصلاحات که هم گام با نخبگان جامعه حرکت می کرد از نخبگان جامعه انتظار دارد که بر طبق معیار های وی حرکت کند دولتی پوپولیستی است که با مدد از شیوه های قدیمی سعی در تثبیت جایگاه خود دارد اما ذکر این دستاورد خالی از فایده نیست که هیچ دولتی با تضعیف رسانه ها به اوج نرسیده است و تضعیف رسانه فرایندی محکوم به شکست است .
تهدید رسانه ها با شیو های گوناگون مساله ای است که در عصر حاضر از جایگاهی برخوردار نیست و هرچند سیاستمداران بخواهند رسانه را تضعیف کنند در اصل از قوت خود کاسته به نفوذ رسانه می افزایند حتی اگر صاحبان قدرت بخواهند با توسل به این شیوه ها جایگاه خود را مستحکم کنند در اصل تیشه به ریشه خود زده اند . همانگونه که سایر سیاستمداران در طی این طریق موفق نبوده اند و احمدی نژاد و سایر نودولتان نهم نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
نویسنده : معصومه ستوده
منبع : امروز


همچنین مشاهده کنید