جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مراقبت از بند ناف در نوزاد تازه متولد شده


مراقبت از بند ناف در نوزاد تازه متولد شده
● وظیفه بند ناف چیست؟
جنین در داخل رحم مواد غذایی و اكسیژن لازم را طریق جفت كه به دیواره داخلی رحم مادر متصل است دریافت می كند. جفت از طریق بند ناف به شكم جنین متصل می شود. پس از تولد، بند ناف با گیره ای بسته شده و از نزدیك بدن نوزاد قطع می شود و به این ترتیب تكه ای از آن متصل به ناف كودك باقی می ماند كه به مرور می افتد.
● افتادن بند ناف چقدر طول می كشد؟
بند ناف معمولاً ظرف ۱۰ تا ۲۱ روز خشك شده و می افتد و جای آن بصورت زخمی باقی می ماند كه ظرف چند روز خوب می شود.
● آیا بند نافی كه هنوز نیفتاده است نیاز به مراقبت خاصی دارد؟
مهمترین مسئله در نگهداری بند ناف قبل از افتادن آن، جلوگیری از عفونت است.بند ناف را باید خشك و تمیز نگه داشت. در هنگام تعویض پوشك لبه بالای آن باید زیر بند ناف تا كرد تا بند ناف در معرض هوا قرار داشته باشد و با ادرار تماس پیدا نكند. زمانیكه بند ناف می افتد ممكن است پوشك كمی خونی شود كه طبیعی است. از حمام كردن نوزاد در وان تا قبل از افتادن بند ناف باید خودداری كرد.
در هوای گرم به نوزاد باید فقط پوشك و یك تی شرت گشاد پوشاند تا جریان هوا زیر لباسش برقرار بوده و بند ناف سریعتر خشك شود. از پوشاندن لباس های زیر دكمه دار تا زمانیكه بند ناف بیفتد باید خودداری كرد. هیچگاه سعی نكنید بند ناف را با دست بكنید حتی اگر خیلی شل شده باشد و تنها اتصال آن رشته ای نازك باشد.
گاهی بعد از افتادن بند ناف توده گوشتی كوچكی باقی می ماند كه ممكن است خودش از بین برود و یا نیاز به درمان داشته باشد. این توده ها كه "گرانولوم نافی" خوانده می شوند مشكلی جدی نبوده و در داخل آنها عصب وجود ندارد بنابراین در صورتیكه نیاز به درمان داشته باشند درمان آنها دردناك نخواهد بود.
در اتاق زایمان، متخصص زنان یا ماما برای جلوگیری از عفونت، بند ناف را پس از قطع كردن با مواد ضد عفونی كننده تمیز می كند. سال ها توصیه بر این بود كه برای تمیز كردن بند ناف در روزهای بعد در خانه، از پنبه یا گاز آغشته به الكل یك یا دو بار در روز استفاده شود. بسیاری از متخصصین كودكان هنوز هم به این روش اعتقاد دارند ولی امروزه بعضی دیگر معتقدند كه بهتر است بند ناف را رها كرد تا خودش خشك شود و بیفتد. دلیل این اعتقاد جدید نتایج مطالعه ای كه در سال ۱۹۹۸ در كاناداد انجام شد. در این مطالعه چنین نتیجه گیری شد كه ترمیم بند ناف هایی كه به حال خود رها می شوند ۸ روز طول می كشد در صورتیكه این زمان برای بند ناف هایی كه با الكل تمیز شده بودند ۱۰ روز بود. (در هیچیك از ۱۸۰۰ نوزادی كه این مطالعه بر روی آنها انجام شده بود عفونت دیده نشد.)
یكی از دلایلی كه بعضی متخصصین كودكان هنوز هم روش تمیز كردن با الكل را توصیه می كنند این است كه بند ناف هایی كه با الكل تمیز نمی شوند گاهی ترشحات و بوی بد دارند. از سوی دیگر بسیاری از این متخصصین معتقدند كه اختلاف دو روز در زمان ترمیم، اختلاف چندان قابل توجهی نیست.
● علائم عفونت بند ناف
در صورتیكه هر یك از علائم زیر را مشاهده كردید به پزشك مراجعه كنید:
▪ تب یا بد حال بودن نوزاد
▪ تورم یا قرمزی ناف یا اطراف آن
▪ وجود چرك
منبع : نی نی سایت


همچنین مشاهده کنید