جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

برگرداندن نوزاد بعد از شیرخوردن


برگرداندن نوزاد بعد از شیرخوردن
● چرا نوزاد بر می گرداند؟
نوزاد شما احتمالاً دارد خوردن را تمرین می كند تا یاد بگیرد.
نوزاد هنگام شیر خوردن مقداری هوا نیز می بلعد. زمانیكه هوای بلعیده شده به طرف بالا حركت می كند با خود مقداری از محتویات معده (شیر) را نیز با بالا می آورد. همچنین از آنجا كه نوزاد دائماً در حال شیر خوردن است حجم مایعی كه وارد معده اش می شود نسبت به حجم معده بسیار زیاد است و این مسئله برگرداندن را تشدید می كند. از سوی دیگر، عضلات معده نوزادان هنوز كاملاً تكامل نیافته اند و از این روی عضلات قسمت اتصال معده به مری كه وظیفه شان جلوگیری از برگشت محتویات معده به مری است بخوبی كار خود را انجام نمی دهند. بنابراین برگرداندن نوزاد چندان هم موضوع عجیبی نیست.
● آیا می شود برای برگردان نوزاد كاری كرد؟
بله. توصیه های زیر می توانند كمك كننده باشند:
▪ هنگام شیر دادن، نوزاد را بگونه ای در آغوش بگیرید كه بدنش در حالت نیمه عمودی باشد و سرش بالاتر قرار گیرد. شیر دادن در حالتی كه نوزاد قوز كرده است (در آغوش یا مثلاً در صندلی مخصوص اتومبیل) سبب می شود شیر راه مستقیمی بسوی معده نداشته باشد.
▪ سعی كنید در محیطی آرام و جایی كه كمترین سر و صدا وجود دارد به نوزاد شیر بدهید. همچنین سعی كنید نوزاد خیلی گرسنه نشود. در صورتیكه نوزاد هنگام شیر خوردن آرامش كافی نداشته باشد احتمال اینكه همراه با شیر هوا نیز ببلعد بیشتر است.
▪ اگر با شیشه به نوزاد خود شیر می دهید مطمئن شوید كه سوراخ سر شیشه تنگ نباشد زیرا سبب خسته شدن او می شود. از سوی دیگر، كنترل كنید كه سوراخ خیلی گشاد هم نباشد زیر می تواند باعث ایجاد رفلكس تهوع و بلعیدن هوا شود.
▪ بعد از شیر خوردن حتماً آروغ نوزاد را بگیرید. برای این كار او را روش شانه تان قرار دهید و آرام به پشتش بزنید. فراموش نكنید كه قبل از این كار روی شانه تان و زیر سر نوزاد یك پارچه قرار دهید تا لباستان كثیف نشود. البته اگر بعد از چند دقیقه تلاش آروغ نزد نگران نشوید. ممكن است در آن لحظه آروغ نداشته باشد. حتی اگر نوزاد وسط شیر خوردن هم خودش توقفی ایجاد كرد از این موقعیت استفاده كنید و آروغش را بگیرید. این كار باعث می شود كه هوای بلعیده شده از معده خارج شود.
▪ سعی كنید فشاری روی شكم نوزاد نباشد. كنترل كنید كه پوشك نوزاد را سفت نبسته باشید و همچنین وقتی برای آروغ گرفتن او را روی شانه تان قرار می دهید شكمش را روی شانه تان نگذارید. همچنین بهتر است بلافاصله بعد از شیر خوردن او را سوار اتومبیل نكنید زیرا قرار گرفتن در صندلی كودك در حالتی نیمه خمیده، سبب فشار به معده و افزایش احتمال برگرداندن می شود.
بعد از شیر خوردن خیلی نوزاد را تكان ندهید و سعی كنید در حدود نیم ساعت در وضعیت عمودی قرار داشته باشد.
▪ بیش از اندازه به نوزاد شیر ندهید. اگر نوزاد بعد از هر بار شیر خوردن بر می گرداند ممكن است زیادی به او شیر می دهید. می توانید دفعه بعد كمی كمتر به او شیر دهید و ببینید سیر می شود یا نه. به این ترتیب ممكن است هر بار كمتر شیر بخورد و در عوض تعداد دفعات شیر خوردنش بیشتر شود.
▪ اگر نوزادتان هنگام خواب بر می گرداند سرش را بالا بیاورید. گذاشتن بالش زیر سر نوزاد خطر ناك است ولی می توانید محل خوابیدنش را كمی شیب دار كنید. مثلاً می توانید زیر قسمت بالایی تشكش چیزی بگذارید (مثلاً یك یونولیت گوه شكل) و یا زیر پایه های بالایی تختش (سمت سر) آجر بگذارید.
● این وضعیت چه زمانی برطرف می شود؟
بیشتر شیرخواران بعد از ۶ ماهگی و یا زمانی كه بتوانند بنشینند دیگر بر نمی گردانند ولی در مورد بعضی نیز این وضعیت تا یك سالگی ادامه پیدا می كند.
● آیا برگرداندن می تواند ناشی از یك مشكل جدی باشد؟
در صورتیكه كودكتان استفراغ جهنده دارد فوراً به پزشك مراجعه كنید. در استفراغ جهنده همانطور كه از نامش پیداست محتویات معده بصورت جهنده از دهان كودك خارج می شود. استفراغ جهنده ممكن است علامتی از "تنگی پیلور" باشد. پیلور محل اتصال معده به روده كوچك است. در تنگی پیلور عضلات این قسمت ضخیم شده و مانع عبور غذا از معده به روده كوچك می شوند. همچنین در صورتیكه كودكتان استفراغ می كند و در آن صفرا كه به رنگ سبز است دیده می شود سریعاً به پزشك مراجعه كنید زیرا ممكن است علامتی از انسداد روده كوچك باشد كه نیازمند جراحی اورژانس است. توجه داشته باشید كه تفاوت استفراغ با برگرداندن این است كه در استفراغ محتویات معده با نیروی بیشتری خارج می شود و همچنین حجم بیشتری دارد در حالیكه در برگرداندن، كودك محتویات كمی از آخرین غذای خورده شده را خیلی آرام بر می گرداند.
كلام آخر اینكه، بر گرداندن امری عادی در شیرخواران است ولی اگر كودكتان به اندازه ای كه باید وزن نمی گیرد، حتماً به پزشك مراجعه كنید.
منبع : نی نی سایت


همچنین مشاهده کنید