جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تکامل نوزاد شما در یک ماهگی


تکامل نوزاد شما در یک ماهگی
● بالا نگاه داشتن سر
عضلات گردن نوزاد رفته رفته قوی تر می شوند و در نتیجه او می تواند سرش را به مدت كوتاه بالا نگاه دارد. مثلا نوزاد می تواند در حالیكه بر روی شكم دراز كشیده است سرش را برای چند لحظه بالا نگه دارد و حتی ممكن است قادر باشد سرش را به طرفین بگرداند. همچنین ممكن است وقتی در صندلی اتومبیل نشسته (بخصوص اگر بوسیله بالشتك های مخصوص كه به این منظور طراحی شده است حمایت شود) سرش را بالا نگاه دارد.
● كشف اندام ها
هنگام تولد، نوزاد هیچگونه شناخت و آگاهی در مورد دستها و پاهای خود ندارد. در طول یكماه اول زندگی آنها را كشف می كند كه برای او عمل دشواری محسوب می شود. در ابتدا كف دستها و پاها را كشف می كند. شما می توانید با نگه داشتن دستهای او در بالای سرش و صحبت در مورد اندامها و یا شمردن انگشتها، علاقه اش را تشویق كنید.
● فراگیری آرام كردن خود
نوزادان عاشق مكیدن هستند. آنها به مكیدن نیاز دارند. در حقیقت ممكن است شما كشف كرده باشید كه استفاده از پستانك در آرام كردن نوزاد بسیار موثر است و نوزاد در یك ماهگی می تواند خود را با آن آرام سازد و وقتی نمی تواند آن را بیابد ممكن است از شصت دست یا سایر انگشتان برای آرام كردن خود استفاده كند.
مكیدن انگشت در شیرخواران بزرگتر ممكن است بیانگر نیاز برای لمس شدن و در كودكان بزرگتر نشانه ای از اضطراب باشد و باید به آن توجه شود.
● نگریستن به كسی كه با او حرف می زند
نوزاد یكماهه شما می تواند با تولید اصواتی از ته حلق و شبیه كو كو یا هوم احساس خود را بیان كند. تعداد كمی از نوزادان در این زمان واقعا می خندند. حتما وقتی او صداهای ته حلق و اصواتی نظیر كو كو و سایر اصوات را از دهان خارج می كند با اصواتی مشابه پاسخ دهید و با او رو در رو صحبت كنید. نوزاد از جلب توجه شما لذت می برد. اگر شما كار دارید می توانید از آنسوی اتاق با او صحبت كنید زیرا او حتی از شنیدن صدای شما از راه دور هم لذت می برد. علیرغم آنكه نوزاد شما از چند روزگی قادر به شناسایی شما بوده است ممكن است در پایان ماه اول زندگی بتواند این توانایی خود را نشان دهد. تقریبا نیمی از نوزادان در این سن شناخت واضحی نسبت به والدین نشان می دهند. (نسبت به پدر و مادر عكس العملی بیش از آنچه نسبت به غریبه ها نشان می دهند، آشكار می سازند.) و ممكن است نوزاد با دیدن شما ساكت شود و به چشمهای شما خیره شود و یا حتی لبخند بزند.
● لذت بردن از موسیقی
حالا كه نوزادتان قادر است ساعات بیشتری از روز را بیدار بماند شما می توانید از این زمان برای تحریك تكامل حس شنوایی او استفاده كنید. می توانید ترانه های مورد علاقه خود را بخوانید و یا از نوارها و CD های موسیقی مخصوص كودكان استفاده كنید. البته لازم نیست كه تنها از ترانه های كودكان استفاده كنید می توانید خانه را مملو از آوای موسیقی سازید و حتی از موسیقی كلاسیك و آثار موتزارت استفاده كنید و شاهد لذت بردن نوزادتان از موسیقی باشید.
وی لذت را بصورت تولید اصواتی نظیر كو كو و جمع كردن لب ها و حركات انقباضی دست ها و پاها نشان می دهد. صدای باد و یا تیك تاك ساعت نیز برای نوزاد لذت بخش و سرگرم كننده است. هر چه تنوع موسیقی ها و اصوات بیشتر باشد لذت آن بیشتر خواهد بود. رفته رفته متوجه خواهید شد كه او نسبت به یكی از انواع موسیقی ها واكنش بیشتری نشان می دهد كه بیانگر لذت بیشتر و آغاز تكامل وی به سمت ترجیح دادن است.
● چشم ها می توانند اشیا را دنبال كنند
نوزاد شما در این زمان می تواند با چشمانش كه قدرت تمركز كردن یافته اند حركت اشیا را دنبال كند؛ كاری كه در زمان تولد تنها برای مدت كوتاهی قادر به انجام آن بود. فروشگاههای اسباب بازی فروشی مملو از اسباب بازی هایی هستند كه برای تكامل این مهارت طراحی شده اند. ولی شما می توانید این كار را به همان خوبی با اشیا معمولی نیز انجام دهید. یك جغجغه یا ملاقه پلاستیكی با رنگ روشن را در جلوی او نگاه دارید و به دو طرف حركت دهید. سپس به بالا و پایین حركت دهید. این عمل باید توجه نوزاد شما را جلب كند. با این حال ممكن است وی قادر نباشد تا حدود سه ماهگی حركات عمودی را به نرمی دنبال كند. شما می توانید با او به بازی چشم- در- چشم را انجام دهید؛ به اینصورت كه صورت خود را به سرعت به او نزدیك كنید و به آرامی سرتان را از یك طرف به طرف دیگر بچرخانید. معمولا چشم های نوزاد در چشم های شما قفل می شود.
● آیا تكامل نوزاد من طبیعی است؟
بخاطر داشته باشید كه هر نوزادی منحصر به فرد است و سرعت تكامل های شناختی او با دیگران متفاوت است. موارد ذكر شده تنها باید به عنوان خطوط راهنمای آنچه كه نوزاد شما توانایی انجامش را دارد، مورد استفاده قرار گیرد. اگر نوزادی نمی تواند همه این كارها را انجام دهد، بزودی خواهد توانست. اگر نوزاد شما نارس است معمولا نیاز به زمان بیشتری برای انجام كارهای مشابه با سایر نوزادان همسال خود خواهد داشت. به همین دلیل است كه متخصصین اطفال معمولا معتقدند نوزادان زودرس دارای ۲ سن متفاوت هستند. سن زمانی (از روز تولد محاسبه می شود) و سن هماهنگی (از تاریخی كه باید بدنیا می آمده، محاسبه می شود).
پزشكان معمولا تكامل نوزادان زودرس را از زمانی كه باید بدنیا می آمده ارزیابی می كنند.
منبع : نی نی سایت


همچنین مشاهده کنید