جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تکامل کودک شما در ۲ ماهگی


تکامل کودک شما در ۲ ماهگی
● اولین لبخندهای واقعی
تا قبل از این زمان به نظر می رسد كودك بسیار خوشحال است و گاهی حتی در خواب هم می خندد، در حالیكه این لبخندها ناشی از انقباضات غیر ارادی عضلات صورت است. حالا كه دانستید این خنده ها واقعی نیست ناراحت نشوید؛ در این ماه كودك شما تمام مراقبت های عاشقانه شما را با لبخندی شكوفا - كه اختصاصا برای شما بر لب می آورد - پاسخ می دهد. این لبخند احتمالا شما را خلع صلاح خواهد كرد حتی اگر بدترین شب را گذرانده باشید. یك پدر با دیدن اولین لبخند واقعی دخترش در ۶ هفتـگی اشك به چشم آورد؛ وی می گوید: "روزی خسته كننده بود و من فوق العاده بی خوابی داشتم و ترافیك هم به شدت سنگین بود.
وقتی بالاخره به خانه رسیدم همسرم كودك را به آغوش من داد. وی مستقیما به من نگاه كرد و لبخندی زد بطوریكه تمام لثه ها یش دیده شد. با خود اندیشیدم: او مرا می شناسد، پس دیگر هیچ چیز اهمیت ندارد!"
توجه و تمایل بیشتر نسبت به طرح های پیچیده تر در دو ماهگی كودك شما كه تا بحال تنها به اشیای ساده تر توجه داشت نسبت به طرح های پیچیده تر و رنگها و شكلهای متنوع تر علاقمند شده و توجه بیشتری نشان می دهد. اكنون شما باید اشیا گوناگونی را به او نشان داده و در اختیارش قرار دهید تا لمس كند. به این منظور می توانید از قالب های پلاستیكی شیرینی پزی و توپ های نرم استفاده كنید.
● دوره های خواب طولانی تر
اگر در این سن كودك شما در تمام طول شب می خوابد شما یكی از نادرترین مادران خوشبخت هستید. در دو ماهگی بسیاری از كودكان هنوز تمایل دارند كه نیمه شب یك یا چند بار تغذیه شوند. ولی خوشبختانه هر یك از دوره های خواب و بیداری رفته رفته طولانی تر می شوند و می توان یك ریتم خواب و بیداری برای وی در نظر گرفت. اكثر كودكان دو ماهه ۲ تا ۴ دوره خواب طولانی و یك دوره بیداری ۱۰ ساعته دارند.
● انجام حركات موزون تر
در این سن كودك شما دیگر دستها و پاها را بیش از حد تكان نمی دهد، حركاتش موزون تر شده و باهماهنگی بیشتری صورت می گیرد. شما متوجه خواهید شد كه حركات تند و خشن دوره نوزادی جای خود را به حركات نرمتر و دورانی داده است. كودك ۲ ماهه قادر است اشیا را با قصد و هدف چنگ بزند و در دست نگه دارد حال آنكه پیش از آن این حركات غیر ارادی بود و تنها بطور غریزی انجام می گرفت.
● آیا تكامل نوزاد من طبیعی است؟
بخاطر داشته باشید كه هر نوزادی منحصر به فرد است و سرعت تكامل های شناختی او با دیگران متفاوت است. موارد ذكر شده تنها باید به عنوان خطوط راهنمای آنچه كه نوزاد شما توانایی انجامش را دارد، مورد استفاده قرار گیرد. اگر نوزادی نمی تواند همه این كارها را انجام دهد، بزودی خواهد توانست. اگر نوزاد شما نارس است معمولا همواره مدت بیشتری برای انجام كارهای مشابه با سایر نوزادان همسال خود خواهد داشت.
به همین دلیل است كه متخصصین اطفال معمولا معتقدند نوزادان زودرس دارای ۲ سن متفاوت هستند. سن زمانی (از روز تولد محاسبه می شود) و سن هماهنگی (از تاریخی كه باید بدنیا می آمده، محاسبه می شود). پزشكان معمولا تكامل نوزادان زودرس را از زمانی كه باید بدنیا می آمده ارزیابی می كنند.
منبع : نی نی سایت


همچنین مشاهده کنید