جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


خانه‌تکانی پرتفوها در اسفندماه


خانه‌تکانی پرتفوها در اسفندماه
هر سال در اسفندماه شركت‌ها به خصوص شركت‌های سرمایه‌گذاری شروع به خانه‌تكانی پرتفوی سرمایه‌گذاری‌های خود در سالی كه گذشت می‌كنند. این شركت‌ها در این ماه برای اینكه برآوردی از سود یا زیان سرمایه‌گذاری‌های خود به دست آوردند، سهام خود را در بورس عرضه می‌كنند.
نمونه همین وضعیت را در شهریورماه نیز می‌بینیم كه شركت‌ها در حال پرتفوی‌تكانی هستند. به دلیل اینكه سال مالی اكثر شركت‌های بورسی به ۲۹/۱۲ ختم می‌شود، این روند را بیشتر در اسفندماه شاهد هستیم.
شركت‌ها برای بازارسازی و برای اینكه بتوانند برآوردی از سود عایدی سرمایه‌گذاری‌های شركت در یك‌سال گذشته به دست آوردند، مبادرت به پرتفوی‌تكانی در اسفندماه می‌كنند.
در واقع شركت‌ها برای جذب سود و پرهیز از زیان‌های احتمالی در ماه پایانی سال، سهام شركت خود را واگذار می‌كنند.
به همین دلیل است كه در اسفند و همین‌طور شهریورماه، شاهد یك رشد قیمتی در بازار سرمایه هستیم و به تبع آن در ماه‌های فروردین و مهرماه افت قیمت‌ها و افت شاخص را مشاهده می‌كنیم.
● پرتفوی تكانی برای پوشش EPS پیش‌بینی شده
اكثر شركت‌های سرمایه‌گذاری برای اینكه EPS اعلامی خود را در پایان سال مالی پوشش دهند، مبادرت به پرتفوی تكانی می‌كنند.
مرتضی علی اكبری، مدیر مالی و اقتصادی شركت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با بیان این مطلب گفت: شركت‌هایی كه از EPS اعلام شده خود عقب هستند، در ماه پایانی سال در پرتفوی خود سود را شناسایی كرده و مبادرت به فروش آن‌ می‌كنند تا بتوانند EPS خود را محقق كنند.
وی افزود: طی سال‌های اخیر قیمت سهام در اسفند ماه وضعیت خوبی پیدا می‌كند و به این دلیل شركت‌هایی كه در سود هستند، سهام خود را عرضه می‌كنند و اگر همچنان سهم مورد نظر در سود باشد، در اوایل سال آینده سهام را دوباه خریداری كرده و به پرتفوی خود اضافه می‌كنند.
مدیر مالی و اقتصادی شركت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات همچنین گفت: برخی از شركت‌ها به دلیل مشكلات مالی به وجود آمده در شركت مجبور هستند، در ماه پایانی سال در پرتفوی خود تغییرات را به وجود آورند، تا از ضرر و زیان احتمالی جلوگیری كنند.
وی با اشاره به اینكه سال مالی اغلب شركت‌های بورسی منتهی به ۲۹اسفند ماه است، اظهار داشت: برای اینكه شركت‌ها بتوانند EPS اعلام شده را پوشش دهند، پرتفوی خود را تغییر می‌دهند.
علی اكبری در ادامه افزود: شرایطی را در نظر بگیرید كه قیمت تمام شده سهمی كه در پرتفوی یك شركت قرار دارد پایین بوده، این شركت در اسفند سهام مورد نظر خود را فروخته و سود آن را محاسبه می‌كند تا از پیش‌بینی‌های خود عقب نیافتد. وی با اشاره به اینكه شركت‌ها صرفه و صلاح را در پرتفوی تكانی خود در نظر می‌گیرند، گفت: مدیران شركت‌ها همچنین موقعیت زمانی و شرایط سیاسی- اقتصادی را نیز برای پرتفوی تكانی لحاظ می‌كنند كه نباید آن را نادیده گرفت، زیرا بیشتر تصمیم‌های خرید یا فروش سهام منوط به مسائل روز نیز است.
وی افزود: قیمت‌ها در اسفند‌ماه مناسب‌تر است و به همین دلیل فرصت مغتنمی برای شركت‌ها خواهد بود كه سیاست خرید و یا فروش سهام خود را در این زمان تغییر دهند.
● پرتفوی تكانی برای دست یافتن به عایدی دلخواه
شركت‌ها برای پوشش سود پیش‌بینی شده یا كاهش زیان احتمالی در پایان سال مالی، پرتفوی تكانی می‌كنند.
مهدی حقیقی منش، كارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب افزود: شركت‌ها در پایان سال به دلایل مختلف مبادرت به فروش سهام می‌كنند كه بارزترین دلایل آن دست یافتن به عایدی دلخواه و جبران كسری سود پیش‌بینی شده است.
وی خاطرنشان كرد: شركت‌ها برای خریداری سهام با مزیت اقتصادی بهتر اقدام به تغییر پرتفوی خود می‌كنند تا سوددهی شركت را در آینده تضمین كنند.
حقیقی‌منش همچنین با اشاره به مازاد سود واقعی بر پیش‌بینی كه برخی شركت‌ها از پرتفوی خود كسب می‌كنند، اظهار داشت: به دلیل كمبود نقدینگی در بعضی از شركت‌ها، آنها مایل به تقسیم تمام سود حاصله میان سهامداران نیستند. لذا سود مازاد را با فروش سهام نامطلوب و یا كم بازده خود، تهاتر می‌كنند.
● پرتفوی تكانی برای بیمه سرمایه‌‌گذاری‌های انجام شده
شركت‌ها برای اینكه سود عایدی سرمایه‌‌گذاری‌های خود را بیمه كنند، در ماه پایانی سال مبادرت به پرتفوی تكانی می‌كنند.
بهروز شهدایی، مشاور امور سرمایه‌گذاری شركت تایدواتر افزود: در شهریور و اسفندماه هر سال با توجه به پایان سال مالی شركت‌‌ها یك حركت قیمتی در بورس آغاز می‌شود، به طوری كه شركت‌ها برای اینكه بهای سرمایه‌‌‌گذاری‌های خود را در پایان سال مالی محاسبه كنند. پرتفوی سرمایه‌گذاری‌های خود را تغییر می‌دهند.
وی خاطرنشان كرد: شركت‌ها برای اینكه بخش غیرعملیاتی را پوشش دهند، سودسازی كنند، مشمول كاهش ارزش در سرمایه‌گذاری‌ها نشده و سودشان را تضمین كنند، در اسفندماه مبادرت به بازارسازی كرده و پرتفوی تكانی می‌كنند.
شهدایی در ادامه گفت: به همین دلیل است كه در ماه‌های شهریور و اسفند ما شاهد یك روند افزایشی در قیمت‌ها هستیم و عموما دیده شده كه شاخص در این ماه‌ها مثبت و به تبع آن در مهرماه و فروردین ماه شاهد افت بازار سهام هستیم.
شهدایی تاكید كرد: هدف اصلی در پرتفوی تكانی شركت‌ها شناسایی سود و پرهیز از زیان است.
● تكاپو برای افزایش پرتفو
علیرضا كدیور، كارشناس ارشد بازار سرمایه نیز می‌گوید: در شرایطی كه زمان زیادی از فعالیت بورس در سال جاری باقی نمانده ‌است، شركت‌های سرمایه‌گذاری و شركت‌های تولیدی كه سال‌مالی آنها در پایان امسال به انتها می‌رسد و بخشی از سود خود را از محل فعالیت در بورس پیش‌بینی كرده‌اند، در تكاپوی افزایش ارزش پرتفوی به جهت جلوگیری از احتساب ذخیره كاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها یا پیدا كردن فرصت مناسب برای فروش سهام و شناسایی سود از محل آن هستند.
وی معتقد است: این فعالیت‌ها از طرف دیگر با واگذاری مسوولیت اجرایی بازار به شركت بورس توام شده است و مدیران «شركت» تعهد كرده‌اند كه تا پایان سال كلیه نمادهای متوقف را بازگشایی كنند. بازگشایی نمادها از یك سو در كنار فروش سهام از سوی حقوقی‌ها برای شناسایی سود از سوی دیگر شرایط خاصی را طی این مدت رقم خواهد زد.
سهامدارانی كه به دنبال خرید سهام ارزنده هستند، می‌توانند از این فرصت برای تصاحب سهام شركت‌هایی كه در شرایط عادی عرضه چندانی ندارند، استفاده كنند.
وی ادامه می‌دهد كه به دلیل اعلام بودجه شركت‌های بورسی برای سال‌مالی بعد، خرید وفروش بر مبنای شایعه نیز كمتر صورت می‌گیرد. این وضعیت در مجموع نوعی تحرك را به بورس تهران بخشیده است كه از نتایج آن افزایش حجم و ارزش معاملات روزانه است.
آقای كدیور اضافه می‌كند: سوالی كه در این میان مطرح می‌شود، این است كه آیا این شرایط می‌تواند متضمن رشد شاخص‌های بورس در سال آینده شود؟ برای پاسخ به این پرسش باید عوامل موثر بر بورس مورد تحلیل قرار گیرند. یكی از عواملی كه طی سال‌های اخیر باعث بی‌تحركی بورس تهران شده است، نامشخص بودن وضعیت پرونده هسته‌ای ایران است. در حقیقت تداوم شرایط فعلی در سال آینده نیز می‌تواند ركود حاكم بر بورس در دو سال اخیر را تثبیت كند.وی همچنین بر این باور است كه فارغ از شرایط سیاسی و بین‌المللی، آغاز سال آینده مصادف با شروع فصل مجامع اكثر شركت‌های بورسی است كه هر چند این موضوع می‌تواند به دلیل تقسیم سود، قیمت‌ سهام شركت‌ها را دچار افزایش كند، اما می‌تواند پس از مجامع سهام شركت‌ها را به همان میزان سود تقسیمی با افت همراه سازد.همچنین تغییرات صورت‌گرفته روی لایحه بودجه پیشنهاد شده از سوی دولت، توسط مجلس نیز می‌تواند از عوامل تاثیرگذار بر بورس تهران طی ماه‌های ابتدایی سال آینده باشد.
بیتا احمدی
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید