ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۳ / Monday, 14 July, 2014
چگونه یک برنامه بازاریابی بنویسیم؟

چگونه یک برنامه بازاریابی بنویسیم؟شروع فعالیت های تولیدی و سرمایه گذاری همیشه با مطالعات و برنامه ریزی های علمی همراه است. در شرکتهای بزرگ قبل از آغاز به تولید فعالیت های گروه تحقیقات و بازاریابی برای امکان سنجی در مورد مقبولیت کالا و نیاز بازار انجام می شود. همچنین در صورتی که کالاهایی تولید شده وجود داشته باشند و فروش نمی روند و یا در رقابت با کالاهای مشابه از بازار مناسبی برخوردار نیستند لازم است تا گروه تحقیقات و بازاریابی وارد عمل شود و برنامه ریزی ها و مطالعات لازم را برای دست یابی به اطلاعاتی در مورد موقعیت بازار و کالا انجام دهد. تمامی فعالیت های گروهی و انفرادی برای بازاریابی یک کالا باید حساب شده و در قالب های مشخصی تدوین شود و فعالیت های بدون مطالعه و برنامه ریزی باید حذف گردد. برای این منظور در بازاریابی هر کالا باید برنامه مروبط به آن کالا را با دقت و مطالعه فراوان تهیه کرد و در اختیار مدیران گذاشت تا تصمیم گیری های لازم را روی آن انجام دهند.
● چهارچوب کلی نوشتن یک برنامه بازاریابی از ساختار زیر تبعیت می کند و محتوای آن نیز بر اساس برآوردها و مطالعات انجام شده تغییر خواهد کرد.
۱) خلاصه مدیریتی
جلب توجه و نظر موافق مدیرانی که همیشه دچار کمبود وقت هستند و بنابراین طرح شما را نیز با عجله و نگاه گذار بررسی می کنند و در نتیجه بیشتر اوقات پیام و منظور اصلی طرح را در نمی یابند. بنا براین لازم است چکیده کاملی از طرح را در یک و حداکثر دو صفحه تهیه کنید و در چند خط پایانی نیز اطلاعات مربوط به مسائل مالی مورد نیاز را متذکر شوید
همچنین این خلاصه به عنوان یک ابزار ارتباطی برای کارمندان و مشتریان بالقوه شما که نیاز دارند از ذهنیات و اندیشه شما آگاه شوند دارای اهمیت زیادی است.این بخش شامل اطلاعاتی جامع و سطح بالا از برنامه بازاریابی است که در اختیار مدیران قرار می گیرد و آنها را به مطالعه جزییات طرح راغب می نماید.
۲) چالش
در این قسمت ضروری است تا شرح مختصری در مورد محصولاتی که باید بازاریابی شوند ارائه کنید و اهداف مربوط به آن نظیر شرایط و موقعیت های فروش و اهداف راهبردی شرکت از انجام چنین کاری را عنوان کنید.
چالش ها می توانند پاسخگوی سوالاتی باشند که به دنبال علت و تاثیرات مثبت بازاریابی یک کالا بر شرکت است. در این قسمت باید منافع کلی مورد انتظار طرح خود را عنوان کنید.
۳) تحلیل موقعیت
یکی از بخش های مهم و برجسته در یک طرح بازاریابی تحلیل موقعیت است که در جنبه های مختلف باید تهیه و ارائه شود.
الف) تحلیل شرکت
بخشی از طرح شما باید موقعیت شرکت را مورد تحلیل قرار دهد این بخش شامل اطلاعات زیر خواهد بود.
▪ اهداف: اهداف و راهبردهای کلی شرکت برای تعیین راهکارهای بازاریابی بسیار مهم هستند.
▪ تمرکز: معرف بخش تخصصی و تمرکز شرکت بر روی تولید است.
▪ فرهنگ: تبیین کننده چالش های فرهنگی مدیریت شرکت در قبال بازار است
▪ توانایی: مجموعه توانمندی های شرکت از جنبه های مادی و منابع انسانی را معرفی می کند.
▪ ضعف ها: به بررسی نقاط ضعف شرکت در بازار می پردازد
▪ سهم بازار: موقعیت کنونی و پیش بینی موقعیت آینده را ارائه می کند.
ب) تحلیل مشتری
▪ تعداد
▪ انواع
▪ ارزش های محرک
▪ پروسه تصمیم گیری
▪ تمرکز بر مشتری محوری در محصولات خاص
ج) تحلیل رقبا
▪ موقعیت در بازار
▪ توانایی ها
▪ ضعف ها
▪ سهم بازار
د) همکاران
▪ عاملین پخش، نمایندگی ها و....
ر) محیط
▪ شرایط سیاسی و قانونی
▪ شرایط اقتصادی
▪ شرایط اجتماعی و فرهنگی
▪ شرایط فناوری
ز) تحلیلSWOT
SWOT تجزیه و تحلیل سازمانی است و به سازمانها كمك می كند تا بتوانند منابع داخلی خود را در دوره های قدرت و ضعف تجزیه و تحلیل كرده و آنها را در برابر محیط خارجی در دوره های فرصت ها و تهدید ها با هم هماهنگ كنند
▪ جلوه های درونی یک شرکت در تحلیل SWOT شامل توانایی ها و ضعف ها است
▪ جلوه های بیرونی یک شرکت در تحلیلSWOT شامل فرصت ها و تهدیدها است
۴) جداسازی بازار
در این قسمت از کار بر اساس اولویت های مختلف بازار بخش بندی می شود و اطلاعات مروبط به هر یک از این بخش ها در چهارچوب زیر تهیه می شود.
الف) تشریح
ب) درصد فروش
ج) نیاز های بازار
د) نحوه مصرف
ر) خدمات پشتیبانی مورد نیاز
ز) نحوه دسترسی به آنها
س) میزان حساسیت به قیمت
۵) راهبردهای بازاریابی تناوبی
این قسمت از کار با تهیه لیستی ازپیشنهاد های مختلف قبل از رسیدن به راهبرد نهایی همراه است برای این کار باید اولویت هایی را تعیین کرد.اولویت ها باید شامل تخفیف در قیمت محصولات، نحوه بازآفرینی نام تجاری، موقعیت یابی بوسیله جایزه دادن، محصولات با ارزش و...
۶) راهبردهای گزینش شده بازاریابی
در این قسمت باید به علل گزینش یک راهبرد خاص بپردازید و سپس در مورد شاخص های بازاریابی مختلط که شامل محصول، قیمت، توزیع، ترویج در راهبرد خود اشاره کنید.
س) محصول: مباحث مربوط به محصول باید در مورد مزایای استفاده از محصول باشد و به تشریح موارد زیر بپردازد
▪ نام تجاری کالا
▪ کیفیت
▪ خط تولید
▪ خدمات پس از فروش
▪ بسته بندی
ش) قیمیت:بحث در مورد راهبردهای قیمت شامل متغیر های زیر می شود.
▪ لیست قیمت
▪ تخفیف
▪ شرایط پرداخت و گزینه های معامله
▪ شرایط فروش لیزینگ
ص) توزیع
▪ کانال های مختلف توزیع مثل مستقیم، خرده فروشی، توزیع کننده ها و واسطه ها
▪ کانالهای ایجاد انگیزه مثلا افزایش درصد توزیع کنندگان
▪ بررسی ظوابط فعالیت توزیع کننده ها
▪ امور لجستیک شامل جابه جایی، انبار کردن و پی گیری سفارش
ض) ترویج
▪ تبلیغات شامل هزینه تبلیغات و رسانه انتخابی
▪ روابط عمومی
▪ برنامه های تبلیغاتی
▪ بودجه مورد نیاز با احتساب کلیه هزینه های احتمالی
▪ نتایج برنامه ریزی شده از طرح های تبلیغاتی
۷) برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت
در این قسمت بر اساس قسمت های بالا برای پیاده سازی طرح برنامه ریزی و زمان بندی لازم انجام می شود و زمان دست یابی به هر یک از اهداف تعیین شده ذکر می گردد.
۸ ) نتیجه گیری
▪ خلاصه ای از مطالب تهیه شده در قسمت های بالا که بیان کننده نتایج طرح باشد.
▪ ضمیمه ها
▪ پرزنت ها
▪ آمارها و تخمین هایی از بازار، جداول، سود و...
منبع : itmportal.com
منبع : روزنامه تفاهم

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
بازیها و سرگرمیها    بازی کودکان    نقش والدین    نقش والدین در بازی کودکان   
ارتباطات    رسانه    رسانه های گروهی    رسانه های چاپی ـ کتاب    شیوه های مطالعه و یادگیری    آزمون ها و امتحانات    آماده شدن برای امتحانات تشریحی   
رشته های ورزشی    دو و میدانی    آموزش    تکنیک ها    پیاده روی    ویژگیهای تکنیکی پیاده روی   
تاریخ ادبیات ایران    وضع سیاسی اجتماعی علمی ادبی ایران از اوایل قرن هفتم تا پایان قرن هشتم    زبان و ادبیات فارسی در قرن هفتم و هشتم    پارسی نویسان قرن هفتم و هشتم   
سرگرمی    تعبیر خواب   
صنعت توریسم    فهرست موضوعی و تشریحی جاذبه های ایران    جاذبه های تاریخی    برج ها و مناره ها   
جامعه شناسی    حوزه های جامعه شناسی    جامعه شناسی شهری    توسعهٔ شهرها و شهرنشینی در ایران    تحول جمعیت شهرنشین ایران و تمرکز جمعیت در شهرهای بزرگ   
رشته های ورزشی    بسکتبال    آموزش    اصول حرکات پایهٔ تیمی بسکتبال    اصول کلی دفاع یارگیری (Man - to - Man defense)    اصول کلی حمله علیه دفاع یارگیری   
شعر و ادب    شیخ بهائی    نان و حلوا   
رشته های ورزشی    دو و میدانی    آموزش    مهارت های پایه    دوهای امدادی    مراحل آموزش تعویض چوب در دوهای امدادی   


کلمات در حال جستجو
ایران    غرب    پرونده هسته ای    گاردین    طلا    سکه    ارز    بازار    مترو    مصدوم    حوادث    دولت    خودرو لوکس    زنگنه    رییس جمهور    دستور    وین    بلومبرگ    اتریش   



دولت برای مهار تورم، رکود را فزايش داد
دولت برای مهار تورم، رکود را فزايش داد
امروز دولت موفق شده است، آرامش نسبی ‌به بازار کشور منتقل کند و از ضرباهنگ نوسانات شدید محصولات تولیدی بازار ‌بکاهد؛ اما ‌باید با در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی، مانع از متضرر شدن تولید نیز بشود. دولت باید ‌پایه همه فعالیت‌های اقتصادی از جمله بانکداری را تقویت کند.

لحظه به لحظه با سیزدهمین روز «وین ۶»؛ 12:41
پارلمان انگلیسی: بدون دادن حق غنی‌سازی، توافق پایدار ممکن نیست
پارلمان انگلیسی: بدون دادن حق غنی‌سازی، توافق پایدار ممکن نیست
با خروج شبانگاهی وزرای خارجه اروپایی از وین و ادامه یافتن مذاکرات در روز سیزدهم با حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارج اتحادیه اروپا، جان کری وزیرامورخارجه آمریکا و محمدجوادظریف وزیر امورخارجه ایران، به نظر می‌رسد امروز و شاید فردا، با لحظات حساسی همراه خواهد بود که سرنوشت مذاکرات را مشخص خواهد کرد.

به بهانه فروش بالای آثار آن دوران در اکران رمضان؛
آیا سینمای ایران از دهه ۶۰ به کما رفته است؟!
آیا سینمای ایران از دهه ۶۰ به کما رفته است؟!
هرچند از نیمه دوم دهه هفتاد به این سو ـ که روند افت سینمای ایران شدت گرفته ـ فیلم‌های ارزشمندی نیز ساخته شده، واقعیت آنکه سینمای ایران در مجموع نتوانسته حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و به جز معدودی از فیلم‌ها، دیگر فیلم‌های بلند سینمایی جای دفاع نیز نداشته‌ و ندارند و دست‌کم مردم با آن‌ها به اندازه اداره سینما‌ها ارتباط برقرار نمی‌کنند.

حاشیه‌نگاری بر پرونده‌ای که رسیدگی به آن به سال پنجم رسیده؛
از متهمی که میان حرف همه می‌پرید تا فردی بدون آدرس پستی!
از متهمی که میان حرف همه می‌پرید تا فردی بدون آدرس پستی!
اوضاع مرگ و میر در آنجا آنقدر به روال بود که تلفات سالانه آن بازداشتگاه را همه مسئولان مرتبط با آنجا می‌دانستند، ولی کسی به روی خود نیاورده بود تا روز به روز از برگ تقویم زمان بگذرد و نوبت به این سه جوان برسد؛ جوانانی که نه اراذل و اوباش بودند، نه پیشتر پایشان به پاسگاه، دادگاه و بازداشت رسیده بود و نه اگر اصرار سعید مرتضوی می‌بود، آن روز گذرشان به آن نقطه شوم می‌افتاد.

احزاب و شخصیت‌ها - «محمود احمدی‌نژاد» حتی با سکوتش هم می‌تواند خود را به صدر اخبار رسانه‌ها برساند.
اقتصاد سیاسی - حسین راغفر، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا اعتقاد دارد که افزایش قیمت غذا در کشور همواره به مراتب بیش از قیمت متوسط نرخ تورم بوده است.
سینما - فیلم سینمایی «جامه‌دران» مراحل نهایی تدوین را پشت سرمی‌گذارد تا برای نمایش در سی و سومین جشنواره فیلم فجر آماده شود.
سلامت - 2 برنامه جدید برای افزایش باروری در دستور وزارت بهداشت است.
گسترش فولاد و ملوان دیدار تدارکاتی برگزار می‌کنند
تیم‌های فوتبال گسترش فولاد تبریز و ملوان بندر انزلی در دیداری تدارکاتی به مصاف یکدیگر می‌روند
۱۳۹۳/۴/۲۳ - ۱۳:۵۶
پیشنهادها تاثیرگذار نبود؛
پاسخ منفی مربی تیم بسکتبال جوانان به پیشنهاد عراقی‌ها
محمدرضا اسلامی به پیشنهاد فدراسیون بسکتبال برای همکاری با این فدراسیون جهت بر عهده گرفتن هدایت تیم زیر 15 سال پاسخ منفی داد.
۱۳۹۳/۴/۲۳ - ۱۳:۵۰
نظری شاگرد شمسایی شد؛
دروازه‌بان پیشین تیم ملی فوتسال به تاسیسات دریایی پیوست
مصطفی نظری دروازه‌بان پشین تیم ملی فوتسال ایران و دروازه بان فصل گذشته تیم نوریلسکی روسیه به تیم تاسیسات دریایی تهران پیوست.
۱۳۹۳/۴/۲۳ - ۱۳:۰۷
دبیر و برادران خادم غایب بودند؛
در نشست اعضای هیات اجرایی کمیته المپیک با وزیر ورزش چه گذشت؟
نشست مشترک اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک با وزیر ورزش و جوانان و معاونان وی امروز برگزار شد. طی این نشست بیشتر در مورد چگونگی کمک‌های مالی این دو نهاد به ...
۱۳۹۳/۴/۲۳ - ۱۳:۰۷


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved