پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تأثیر اجرای دفع در خارج از تخت بر واکنشهای جسمی و روحی بیماران عروق کرونر


تأثیر اجرای دفع در خارج از تخت بر واکنشهای جسمی و روحی بیماران عروق کرونر
یكی از اقدامات درمانی برای محدود كردن میزان آسیب عضله قلبی اجرای استراحت مطلق بلافاصله پس از حمله قلبی است. بنابراین بیماران برای انجام دفع ادرار و مدفوع مجبور به استفاده از لوله و لگن هستند كه اغلب اضطراب آور و توأم با بروز نشانه هـای قلبی است. این پژوهـش با هدف بررسی تـأثیر اجرای دفع در خارج از تخت بر واكنشهـای جسمی و روحی بیماران عروق كرونر انجام گردید.
▪ روش ها:
در پژوهشی نیمه تجربی تعداد ۷۶ بیمار, به روش نمونه گیری آسان انتخاب و سپس بطور تصادفی به دو گروه ۳۸ نفری مطالعـه و شاهد تقسیم شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه, دستگاههای فشارسنج و تله مانیتورینـگ قلبی استفاده گردید. در ابتدای پژوهش با هر دو گروه مصاحبه شد و مشخصات فردی، بهداشتی و واكنشهـای روحی آنها مورد سنجش قرار گرفت. در مورد گروه مطالعه بعد از ۱۲ ساعت استراحت مطلق, دفع در خارج از تخت و در محل دستشویی انجـام گردید. در مورد گروه شاهد هیچگونه مداخلـه ای از طرف پژوهشگر صورت نگرفت و دفع در تخت انجام گرفت. قبل و بعد از هر بار دفع واكنشهـای جسمـی بوسیله پرسشنامه مورد سنجش قرار گـرفت. در پایان ۴۸ ساعت اول مجـدداً واكنش روحی بیمـاران تعیین گردید. داده هـای پژوهش توسط روشهای آماری توصیفی و استنبـاطی با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
▪ نتایج:
یافته های پژوهش بین میانگین تغییرات فشار خون سیستولیك و تعداد ضربان قلب گروه مطالعه و شاهد قبل و بعد از اجرای دفع در خارج تخت تفاوت آماری معنی داری نشان داد, همچنین در میانگین تغییرات نمرات واكنشهای روحی قبل و بعد از اجرای دفع در خارج از تخت در گروه مطالعه و شاهد تفاوت آماری معنی داری مشهود بود.
▪ بحث: اجرای دفع در خارج از تخت برای بیماران عروق كرونر در بخش مراقبت ویژه قلبی ایمن و می تواند بر واكنشهای جسمی و روحی تأثیر گذار باشد.
● مقدمه:
علیرغم پیشرفت هـای انجام گرفتـه در زمینه تشخیص، درمان و مراقبتها، بیماری هـای عروق كـرونر همچنـان موجـب مـرگ و میـر فـراوان مـی گردد (۱). به طـوری كه امروزه بیماری هـای عروق كرونر مسئول ۴۲ درصد كل مرگ و میر در آمریكا محسوب می شوند (۲). شیوع بیماریهـای عروق كرونر و مرگ و میر ناشـی از آن در ایران نیز رو به افزایش است، بر طبق آمارهـای موجود تعداد مطلق مرگ و میر ناشی از بیماریهای عروق كرونر در ایران در هر دو جنس ۵۰۰۰۰۰ نفر در سال می باشد (۳).
اهداف درمانی در ساعات اولیه پس از حملهٔ قلبی شامل كاهش تقاضا و مصرف اكسیژن میوكارد می باشد (۴). برای رسیدن به این هدف باید عوامل افزایش دهنده كار قلب را كنترل نمود.
▪ یكی از این عوامل فعالیت جسمانی است
بنابراین اجرای استراحت مطلق بلافاصله پس از حمله قلبی ضروری می باشد (۵). با توجه به اینكه بیمـاران بستری در بخش مراقبت ویژه قلبـی در ساعات اولیه استراحت مطلق دارند برای انجام دفع مجبور به استفـاده از لگن در تخت می باشند كه استفاده از لگن برای بیماران اضطراب آور است (۶). عوامل فردی, خانوادگی, فرهنگی, روانی و اجتماعی بر روی دفع ادرار و مدفوع افراد مؤثر است (۷). عمل دفع برای بسیاری از افراد یك عمل شخصی و خصوصی محسوب میشود به همین دلیل استفاده از لوله و لگن در تخت سبب شرم و خجالت زیاد می شود (۸). عوامل روانی و اجتماعی مؤثر بر دفع شامـل وضعیت بدن حین دفـع و رعایت محیط خصوصی است (۹).
گـرفتن لوله و لگن در وضعیت خوابیده مانع از تخلیه كامل مثانه خواهد شد (۱۰). وضعیتی را كه بیشتر افراد برای دفع مدفوع می گیرند چمباتمه زدن می باشد در این وضعیت اعمال فشار بر روی شكم و استفاده از عضلات شكمی و پرینه برای دفع فراهم مـی شود، نشستـن بر روی شكـم در وضعیت خوابیـده و شرایط روحـی ناشی از این وضعیت عمل دفع را با مشكل مواجه میسازد (۱۱). رعایت محیط خصوصـی مهمترین عامل روانی، اجتماعی مؤثر بر دفع است. بسیاری از افراد برای انجـام دفع در تخت دچار آشفتگـی و اضطراب مـی شوند و ممكن است سر و صدا و اغتشـاش ایجاد كنند (۱۲).
▪ انجام دفع در یك محیط خصوصی (دستشویی)
بر وضعیت جسمی و روحی این بیماران تأثیر گذار است. فواید جسمی انجام دفع در خارج از تخت مربوط به نحوهٔ وضعیت بدن در حین دفع و كاهش مدت زمان استراحت مطلق است (۳).
وضعیت بدن در هنگام استفاده از توالت فرنگی شرایط مناسبی را برای استفاده از عضلات شكمی و پرینه حین دفع فراهم می سازد و احتمال وقوع مانوروالسالوا در مقایسه با استفاده از لگن در تخت كمتر می باشد (۱۴). مزایای روحی انجام دفع در خارج از تخت مربوط به كنترل اضطراب ناشی از گرفتن لگـن در تخت می باشد هـمچنین زود راه انـدازی دارای منافـع اجتماعـی و اقتصـادی است (۱۵). با توجه به مطالب فوق تحقیقـی با هدف تعیین تأثیر اجرای دفع در خارج از تخت بر واكنش هـای جسمی و روحی بیمـاران عروق كـرونر در بخش مراقبت ویژه قلبـی بیمارستـان منتخب وابسته به مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان در سال ۱۳۸۱ انجام گرفت. فرضیه های مورد پژوهش عبارتند از:
- میانگین تغییرات فشارخون و تعداد ضربان قلب و توزیع فراوانی نشانه ها, آریتمی ها و دفعات عمل دفع و میانگین تغییرات نمرات واكنشهـای روحی بیماران عروق كرونر قبل و بعد از اجرای دفع در خارج از تخت با گروه شاهد تفاوت دارد.
● مواد و روشها:
این پژوهش, یك مطالعه نیمه تجربی است كه در آن تأثیر متغیر مستقل اجرای دفع در خارج از تخت بر واكنشهای جسمی و روحی واحدهـای مورد پژوهش, تحت بررسی قرار گرفت. جامعه پژوهـش را كلیه مبتلایان به بیماری هـای عروق كـرونر بستـری در بخـش مـراقبت ویـژه قلبـی بیمارستـان شریعتی شهر اصفهـان و نمونه مورد مطالعه در این پژوهش را ۷۶ بیمار مبتلا به بیماری عـروق كرونر طبق تشخیص متخصص قلـب و عروق آن مركز تشكیل دادند كه كلیه این بیماران دارای شرایط ذیل جهت ورود به مطالعه بوده اند: حداكـثر سن ۶۵ سال, برای اولـین بار در بخـش مراقـبت ویژه قلبـی بستری شده بودنـد و كلیـه واحدهـای مورد پژوهش گروه مطالعـه داوطلب انجام دفع در خارج از تخت بودند.
واحدهای مورد پژوهش به روش نمونه گیری آسان انتخاب و سپس بطور تصادفی در دو گروه مطالعه و شاهد بطور مساوی قرار گرفتند. پژوهشگر و همكاران بمنظور انتخاب واحدهای مورد پژوهش از تاریخ ۱/۵/۸۱ لغـایت ۱/۹/۸۱ به مدت هیجـده هفته بصورت تداومـی در همه روزهای هفته در شیفتهای صبح و عصر و شب تا كامـل شدن تعداد نمونه هـا به بخش مراقـبت ویـژه قلبـی مراجعـه نمودنـد. ابـزار گـردآوری اطلاعات، پرسشنامه, مصاحبه, دستگاه فشارسنج و تله مانیتـورینگ قلبـی بود. پرسشنـامه مذكور مشتمـل بر چهار بخش بود. بخش اول دارای نه سئوال مربوط به خصوصیات فردی و بهداشتـی مثل سن, جنس, میزان تحصیلات, وضعیت تغذیه و ورزش بود.
بخش دوم دارای پنج سئوال مربوط به وضعیت دفع ادرار و مدفوع واحدهای مورد پژوهش بود. بخش سوم پرسشنامه دارای هشت سئـوال مربوط به نشانه های ناشـی از انجام دفع ادرار و مدفـوع بود كه قبل و بعد از هر بار دفع تكمیـل گردید. بخـش چهـارم شامل پرسشنـامه اضطـراب و افسردگـی بیمارستانـی مشتمـل بر چهـارده سئوال بوده كه در ابتـدای بستری شدن بیمـار و در پایان ۴۸ ساعت اول بستـری تكمیل گردیـد. پرسشنامه مذكـور با استفاده از كـتب و مقـالات علمی تهیه گردید و جهت تعیین اعتبار آن از اعتبار محتوی و با ضریب آلفای ۹۰ درصد اعتماد آن تأیید شد.در ابتـدا بـا تمامـی واحدهـای مـورد پژوهـش مصاحبه ای صورت گرفت و بخش اول, دوم و چهارم پرسشنـامه تكمیل گردید. پس از موافقت انجـام دفع در خارج از تخت از پزشك مربوطه، بعد از ۱۲ ساعت استراحت مطلق, برنامه دفع در خارج از تخت برای گروه مطالعه اجرا گردید.
بدین ترتیب كه در صورت داشتن دفـع ادرار و مدفوع ابتدا فشار خون و تعداد ضربان تعیین و آریتمـی ها و نشانه های ناشی از انجام دفـع ثبت گردیـد. سپس واحـد مورد پژوهـش با صندلـی چرخدار به دستشویـی انتقال داده شد و دفع در محیط خصوصی و تحت شرایط تله مانیتـورینگ قلبی انجام گرفت، بلافاصله بعد از انجام دفع در محل دستشویـی فشار خون و نبض واحـد مورد پژوهش تعیین و نشانه های ناشی از انجام دفع و آریتمی هـا ثبت گردیـد. در گروه شاهـد پس از مصاحبـه اولیـه هیـچ گونه مداخلـه ای از طـرف پژوهشگـر صورت نگرفت و در ۴۸ ساعت اول بستری بیمـاران عمل دفع را در تخت با استفاده از لوله و لگن انجام دادند و مانند گروه مطالعه قبل و بعد از دفع فشارخون و تعداد ضربان قلب تعیین و آریتمی ها و نشانه ها ثبت گردید.
همچنین وضعیت روحی گروه مطالعه و شاهد پس از ۴۸ ساعت اول بستری مجدداً تعیین گردید. جهت تجزیه و تحلیل آماری داده ها از آزمونهای آماری شامل آزمون تی مستقل, تی زوج, اختلاف دو نسبت, و مان ویتنی تحت نرم افزار SPSS استفاده شده است.
● نتایج:
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد كه اكثر واحدهـای مورد پژوهش در گروه سنی ۶۵ـ ۵۶ سال قرار داشتند و میانگین سنی واحدهای مورد پژوهـش گروه مطالعـه ۸۷/۷ ± ۱۳/۵۲ و گـروه شاهـد ۷۳/۷ ± ۵۱ سال بود. انجـام آزمـون تـی مستقل (۳۶/۲-=t و۰۲۱/۰=P) در مورد فشار خون سیستولـیك و (۲۹/۵- =t و۰۰۱/۰=P) در مورد تعداد ضربان قلب اختلاف آماری معنـی داری را بین دو گروه مطالعه و شاهد نشان داد اما از نظر فشارخون دیاستولیك اختلاف آماری معنی داری بین دو گروه وجود نداشت (جدول شماره ۱).
جدول شماره ۱: مقـایسه میانگیـن تـغییرات فشارخون و تعداد ضربان قلب قبل و بعد از انجام دفع در خارج از تخت در واحدهای مورد پژوهش گروه مطالعه با شاهد.
آزمون t /شاهد /مطالعه / گروه فشارخون و نبض
p t/انحراف/ معیار /میانگین/ انحراف /معیار /میانگین
۰۲۱/۰ / ۳۶/۲- / ۷۵/۴ / ۷۷/۱۳ / ۴۰/۴ / ۲۸/۱۱ / فشارخون سیستولیك
۰۶۶/۰ / ۸۶/۱- / ۱۱/۲ / ۳۳/۵ / ۳۳/۰ / ۵۹/۳ / فشارخون دیاستولیك
۰۰۱/۰ / ۲۹/۵- / ۳۹/۵ /۶۲/۱۱ / ۹۵/۱ / ۶۹/۶ / تعداد ضربان
یافته های حاصل از پژوهش نشان می دهد كه ۱۵/۶۳ درصد از واحدهـای مورد پژوهش گروه مطالعه و ۴۲/۶۸ درصد گروه شاهد بعد از انجام دفـع هیـچ گونه نشـانه ناراحـت كننـده از قبیـل خستگی, تعریق, تنگی نفس, درد سینه, سرگیجه, طپش قلب و سیاهی رفتن چشم ها را نداشتند. انجـام آزمون اختـلاف دو نسبت تفاوت آمـاری معنـی داری را بین دو گروه نشان نداد. یافته های حاصل نشان داد كه ۸۹/۷ درصد از واحدهای مورد پژوهش گروه مطالعه و ۵۷/۳۱ درصد واحدهای مـورد پژوهـش گروه شـاهد بعد از دفـع دچـار آریتمـی شدنـد كه آزمـون اختـلاف دو نسبـت(۶۳/۲=z و۰۰۴/۰=P) تفاوت آماری معنی داری را بین دو گروه نشان داد.
نتایج حاصل از پژوهش هـمچنین نشان مـی دهد كه میانگین تعداد دفـع ادرار بعد از اجرای دفع در خارج از تخت در گروه مطالعه ۲۷/۱± ۸۶/۶ و در گروه شاهد ۸۶/۰±۵۲/۳ است و میانگین تعداد دفع مدفوع بعد از اجرای دفع در خارج از تخت در گروه مطالعه۸۰/۰±۳۱/۲ و در گروه شاهد ۶۶/۰±۶۸/۰ می باشد كه انجام آزمون تی مستقل (۳۷/۱۳=t ۰۰۱/۰=P) در مورد میانگین دفع ادرار و (۶۲/۹=t و ۰۰۱/۰=P) در مورد میانگین دفع مدفوع تفاوت آماری معنی داری را بین دو گروه نشان داد. در ارتباط با توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش برحسب واكنش روحی بعد از اجرای دفع یافته های پژوهش تفاوت آماری معنـی داری را بین دو گروه نشان می دهد كه در گروه مطالعه ۳/۵۵ درصد واحدهای مورد پژوهش واكنش روحی طبیعی، ۵/۱۰ درصد در گروه شاهد۲/۳۴ درصـد واحدهـای مورد پژوهش واكـنش روحی طبیعی داشتند كه انجام آزمون مان ویتنی با ۲۷/۲-=Z و ۰۲۳/۰=P تفاوت آماری معنی داری را بین دو گروه نشان می دهد (جدول شماره ۲).
جدول شماره۲: مقایسه توزیع فراوانی واحدهای مورد پژوهش گروه مطالعه و شاهد برحسب واكنش روحی بعد از اجرای دفع در خارج از تخت.
آزمون مان ویتنی/ شاهدمطالعه / گروه واكنش روحی
P Z /درصد/ درصد
۲/۳۴ / ۳/۵۵ / طبیعی
۲۷۰/۲-/ ۶/۲ ۵/۱۰ / خفیف
۲/۳۴ / ۱/۲۱ / متوسط
۹/۲۸ / ۲/۱۳ / شدید
● بحث:
نتایـج پژوهش نشان داد كه میانگین تغییرات فشـارخون سیستولیـك و تعداد ضربان قلب در دو گروه مطالعـه و شاهد تفـاوت دارد. كوترلـی(Kotrly) و همـكاران در سال ۲۰۰۰ پاسخهای قلبـی و عروقی ناشـی از مانـوروالسـاولوا را در وضعیتهـای نشسته و خوابیده مورد بررسی قرار دادند. یافته هـای پژوهش نشان داد كه تغـییرات فشـارخون و تعـداد ضربان قلـب در وضـعیت نشسته ناشـی از مانوروالسالوا نسبت به وضعیت خوابیده كمتر می باشد (۱۶). وینسلو (Winslow) و همكاران در سال ۱۹۹۸پاسخهای قلبی و عروقی را نسبت به انجام دفع در تخت و خارج از تخت مورد سنجش قرار دادند. نتایج پژوهش نشان داد كه بدنبـال انجام دفع در تخت ۱۵ میلـیمتر جیوه افزایش در فشـارخون سیستولیـك و ۸ ضربـان افزایش در تعداد ضربان قلب ایجاد شد.
هـمچنین هنگام دفـع در خارج از تخت ۱۲ میلیمتر جیوه در فشارخون سیستولیك و ۷ ضربان افزایش در تعداد ضربان قلب بوجود آمد (۱۷). توزیـع فراوانی نشانه هـای متعاقب انجام دفع در بین دو گروه مطالعه و شاهد تفاوتی نداشت. در این رابطه بدنارز (Bednarz) و همكاران در سال ۲۰۰۲ می نویسند: استفاده از كمد كنار تخت و لگن جزو فعالیت هـای سبك می باشد كه اغلب بدون بروز نشانه های قلبی در بیماران می باشد (۱۸).
همچنین یافته های پژوهش نشان داد كه وقوع آریتمی در گروه مطالعه بعد از اجرای دفع در خارج از تخت نسبت به گروه شاهد كمتر بوده است كه این می تواند مربوط به اضطراب ناشی از گرفتن لوله و لگن در تخت در گروه شاهد باشد. در این ارتباط در پژوهشی كه توسط موزر (Moser) و همكاران در سال ۲۰۰۲ انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد كه وجود اضطراب زودرس و بالا در بیمـاران مبتلا به انفـاركتوس میـوكارد بروز حـوادث آریتمـی زا را تا دو برابر افزایـش می دهـد (۱۹). براساس یافته هـای پژوهش تفاوت آماری معنی داری بین میانگین دفع ادرار و مدفوع در گروه مطالعه و شاهد وجود دارد.
با توجه به اینكه تعداد دفع ادرار و مدفوع در شبانه روز به دسترسی فرد به توالت بستگی دارد و همچنین استفاده از لوله و لگن در تخت همراه با اضطراب و شرمندگی در بیماران است بنابراین كـمتر بودن میانگین تعـداد دفع در گـروه شاهد مربوط به عدم دسترسـی به توالت و انجام دفـع در تخت مـی باشد (۲۰).
در نهایت نتایج حاصل از پژوهـش نشان داد كه بروز واكنش روحی در واحدهای مورد پژوهش گروه شاهد نـسبت به گروه مطالعه بیشتر است. نتایج پژوهشی كه توسط استوارت (Stewart) و همكاران در سال ۲۰۰۱ انجـام شده است نشـان داد كه زود راه انـدازی مـوجب كاهـش شیوع واكنشهـای روحی چون اضطراب در بیماران مـی شود (۲۱). با عنایت به اینكـه شرایط و نوع بیماری در دو گروه یكسان بوده است و با توجه به اختلاف میانگین تغییرات نمرات واكنشهای روحی فشارخون و تعداد ضربان قلب كه نشان می دهد دفع در خارج از تخت بر واكنشهـای روحی و جسمـی تأثیر مثبت داشتـه است مـی توان به اهمیت برطرف شدن نیـاز دفع در بیمـاران و نمایان ساختن مسئولیت پرستاری پی برد.
اصغر خلیفه زاده
عضوهیأت علمی(مربی)گروه داخلی،جراحی دانشكده پرستاری و مامایی دانشگاه ع.پ.اصفهان.
E-mail:Khalifezadeh@nm.nui.ac.ir
مرتضی ملكیان, اكرم امین السادات
منابع:
۱-Hoeman S P. Rehabilitation Nursing. ۳thedi. Mosby com; ۲۰۰۲. P: ۷۵۳.
۲- Derstine J B, Hargrove S D. Comprehensive Rehabilitation Nursing. Saunders com; ۲۰۰۱. P: ۴۸۶.
۳ـ سلطانی فهیمه. بیماریهای عروق کرونر در زنان. خلاصه مقالات پنجمین سمینار سراسری دانشکده پرستاری و مامائی حضرت فاطمه (س). شیراز ۱۳۸۱: ص ۳۶ .
۴- Braunwald E, Zipes D P, and Libby p. Heart Disease ۶thedi. Philadelphia, Saunders com; ۲۰۰۱. P:۱۱۴۲.
۵- فتحی الهی علیرضا. در ترجمه اصول طب داخلی هاریسون-بیماریهای قلب و عروق. برانوالد یوجین (مؤلف). تهران: انتشارات ارجمند. چاپ اول. ۱۳۸۰. ص ۳۳۰ .
۶- Taylor C, Lillis C, and Lemone P. Fundamental of Nursing. ۴thedi. Philadelphia, Lippincott com; ۲۰۰۱. P: ۱۱۴۹.
۷- Kozier B. Fundamental of Nursing. ۶thedi. Peentice Hall Health com; ۲۰۰۰. P:۱۱۸۰.
۸-Potter P A, and Perry A G. Fundamental of Nursing. ۵thedi. Mosby com; ۲۰۰۱. P: ۱۳۸۸.
۹-Hrarkreader H. Fundamental of Nursing. Philadelphia. Saunders com; ۲۰۰۰. P: ۸۵۰.
۱۰-Dewit S C. Fundamental Concepts and skills for Nursing. Philadelphia, Saunders com; ۲۰۰۱. P: ۸۰۸.
۱۱-Delaune S, Ladner P K. Fundamentals of Nursing. ۲thedi. Thomson com; ۲۰۰۲. P: ۹۶۶.
۱۲-Graven R, and Hirnle C. Fundamental of Nursing. ۴thedi. Philadelphia, lippincott com; ۲۰۰۳. P: ۱۰۶۸.
۱۳-Wallentin L, and Stentrand M. Fibrinolytic Therapy in patient with Myocardial Infacrction. Internal Medicine. ۲۰۰۳; ۶۳(۸): ۶۵۰-۶۵۷.
۱۴-Woods L S, Froelcher E S, and Underhill S. Cardiac Nursing. ۴thedi. Lippincott com; ۲۰۰۰. P: ۵۲۵.
۱۵-Hurst.The Heart. Newyork. MC Grawhill publication com; ۲۰۰۱. P: ۱۳۳۰.
۱۶- Kotrly K J. Blood Pressure and stroke volume Measurements During seatd And supine grades valsalva Manuver, International union of physiological science. ۲۰۰۰; ۵۴۲(۱۴): ۵۲۴-۵۳۱.
۱۷-Winslow E H, Lane L D, and Gaffneu A. Oxygen uptake And cardiovascular Response in patient and Normal Adult During in Bed and out of Bed Toileting. Journal of cardiac Rehabilitation. ۱۹۹۸; ۳۴۸-۳۵۴.
۱۸-Bednarz B. Is Chest pain Still The Most Important symptom of Acute coronary syndrome. Polish Heart Journal. ۲۰۰۲; ۲(۱): ۱۴.
۱۹- Moser D K. Anxiety after Myocadial Infarction Association with subsequent Ischemic and Arrhythmic Events. psychosom Med ۲۰۰۲; ۱۵۸(۶): ۳۹۵-۴۰۱.
۲۰-Perry a G, And Potter PA. Clinical Nursing. ۵thedi. St. Mosby com; ۲۰۰۲. P: ۶۹۰.
۲۱-Stewart M j, and Gregor F M. Early Discharge and Return to work following Myocardial infarction. Social science and Medicine. ۲۰۰۲; ۱۸(۱۲): ۱۰۲۷-۱۰۳۶.
Abstract
Title: Effects of outside bed elimination on physical and psychological reaction of the patients with CAD.
Authors: A, Khalifezadeh. M, Malekian. A, Aminosadat.
Introduction: This is a quasi-experimental study focussing on defining the effect of outside bed elimination on psychological and physical reaction of coronary patients in CCUs selected in hospitals of social security organization in ۲۰۰۲.
Methods: This is a two group two stage survey carried out on all coronary patients hospitalized in CCU of Dr. Shariati hospital,well qualified to enter the study ,selected through non randomized convenient sampling. The samples were randomly devided into two groups of study and control. The data were collected by interviews and observations through questionnaires, sphygomomanometer and tele cardiac monitoring. The questionnaire including four sections was made according to scientific books and articles. The first section, filled at the begining of the research, included nine questions on individual and health related characteristics. The second included five questions on urination and defecation status and the third contained eight questions on urination and defecation signs. The fourth was composed of an anxiety and depression hospital questionnaire including fourteen questions. Scientific validity of the questionnaire was made by content validity and the reliability was made through a pilot study with a korenbach of ۹۰%.
All the subjects were in complete bed rest for the first ۱۲ hrs and had in bed elimination. As soon as outside bed eliminations was licensed, Bp and heart rate were checked for study group before elimination and in case of arrhythmia, it was recorded.
Elimination signs were asked from the subjects and recorded. Bp, heart rate, arrhythmia and elimination signs were recorded after elimination. For controls, elimination was administrated handling a bedpan and in bed after interviewing and filling the questionnair without any further researchers’ interventions. The data were processed and analyzed by SPSS and inferential descriptive statistics. Pair t-test, T-test, Wilcoxon and Manwhitney tests were used to reach the goals of the study.
Results: The findings showed that there was a significant difference between mean BP and heart rate before and after elimination in bed and out of bed(P=%۰۰۱).Mean systolic BP and heart rate showed a significant difference between, before and after elimination out of bed compared with controls( P>%۰۵).
The findings concerning frequency distribution of the signs before and after elimination out of bed also showed no significant difference with the controls (P>%۰۵).
Frequency distribution of arrhythmia after elimination out of bed showed a significant difference with controls (P=۰/۰۰۴). Mean number of eliminations after elimination out of bed showed a significant difference with controls (P=۰/۰۰۱).
Regarding the frequency distribution of the subjects in study and control groups concerning psychological reaction, there was a significant difference before and after eliminations in and out of bed (P=۰/۰۰۱). The findings also showed no significant difference in the frequency distribution of the subjects according to psychological reactions before elimination out of bed while there was a significant difference after elimination out of bed (P=۰/۰۲۳).
Discussion: This study recommends applying its findings in different fields of nursing and suggests further studies in this field .Out of bed elimination in patients with CAD in CCU is safe and affects patients’ physical and psychological reactions.
Key words: Coronary Artery Disease, elimination, physical and psychological reactions.
منبع : مجله دانشکده پرستاری و مامایی


همچنین مشاهده کنید