جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


مثلت نوآوری


مثلت نوآوری
به هر کجا که رسیده باشید ممکن نیست که از آینده خود (که در سال‌های بعدی خواهد رسید) گذر کرده باشید.
از آنجا که همه ما در رودرروئی با فشار چالش‌ها و برخوردها، همچون نیاز به زمان پاسخ‌دهی سریع‌تر، رشد، کاهش هزینه‌ها، تولیدات و خدمات جدید، تفاوت‌های بارزتر، ساختار خلاقانه‌تر و سودآوری بیشتر هستیم، پس نیازمند آنیم که برخوردی نوآورانه نسبت به‌کار خود داشته باشیم.
ما اغلب به این فشارها به‌عبارت آهنگین ”تفکر در ورای چارچوب“ پاسخ می‌دهیم، به هر حال این به معنای دگرگونی برای افراد مختلف است.
● مبانی سه‌گانه
در پاسخ به نیازمان به خطوط راهنما، ما روش منظمی را برای تفکر نوآورانه توسعه داده‌ایم که مبتنی بر اصول زیر است:
۱) دانستن اینکه مقصود شما از گفتن کلمهٔ ”نوآوری چیست؟“
بسیاری از مدیران خلاقیت و نوآوری را متناوباً به‌جای یکدیگر به‌کار می‌برند. در حالی‌که نوآوری چیزی بیش از خلاقیت است و نوآوری مشتمل بر چهار چیز، است:
الف) خلاقیت یا کشف یک ایده جدید (شاید ترکیبی از تولیدات یا خدمات جدید).
ب) استراتژی یا انتخاب بهترین‌ها (ارزشمندترین انتخاب)
ج) به‌کارگیری یا انجام ایده در عمل
د) قابلیت سودآوری یا افزایش ارزش افزوده
بر این اساس، نوآوری به‌کار گرفتن ایده‌های جدید و ارزشمند، در عمل می‌باشد.
۲) دانستن اینکه ایدهٔ مطلوب شما چیست؟
از خود بپرسید که آیا ایده‌هائی را می‌خواهید که مشخصاً نسبت به آنچه که از قبل در کیف شما موجود بوده، پتانسیل بالاتری دارند؟ و یا فقط ایده‌هائی برای تولیدات جدید، خدمات، فرآیندها و برنامه‌های جدید را خواستارید؟
همچنین مقیاس ایده‌ها را معین کنید. آیا ایده‌های انقلابی را می‌طلبید؟ ایده‌هائی که تغییرات شگرفی را در مقیاس بزرگ ارائه می‌دهند و ممکن است جهت حرکت را کاملاً تغییر دهند و یا ایده‌هائی که ارزش را می‌افزایند مانند ایده‌های مربوط به راندمان کار. شاید ایده‌هائی تکامل‌دهنده (ایده‌هائی که امور انجام شده را بهبود می‌بخشند) را می‌پسندید. پی‌گیری این سه نوع نوآوری را به شکل متوازن ادامه دهید.
اگر شما در راندمان، نوآوری را بیشتر دنبال کنید و بر بهبود بهره‌وری بیشتر متمرکز شوید. با این‌کار در واقع، ریسک از دست دادن فرصت‌ها را پذیرفته‌اید. اگر نوآوری‌های انقلابی را زیاد دنبال کنید، ریسک هرج و مرج را پذیرفته‌اید و اگر ایده‌هائی بهبوددهنده را دنبال کنید، شما به کامل کردن آنچه که قبلاً انجام داده‌اید متمایل می‌شوید و از ایده‌های جدید دور شده و تنزل می‌کنید.
● روش صحیح، کمی بیندیشید
ابتدا تیم خود را بر ایده‌های راندمان متمرکز کنید، بنابراین تمام افراد تیم می‌توانند در یافتن و به‌کارگیری ایده‌های جدید تمرین و شرکت داشته باشند و سپس آنها را به‌منظور مجدد در مورد کارهایشان درگیر کنید.
از خود بپرسید چه می‌خواهید، اگر قصد پشتیبانی آنها را ندارید از آنها ایده‌های انقلابی نخواهید.
۳) بدانید چه کسی را درگیر خواهید نمود، بسیاری از رهبران در هنگام رجوع به نوآوری به تیم‌ها یا بخش‌های خاصی رجوع می‌کنند (مانند تحقیقات و توسعه با بازاریابی).
نوآوری نمی‌تواند فقط در مرزها اجراء شود، باید در تمام سطوح اجراء گردد. همهٔ افراد باید درگیر شوند، خلاصه اینکه نوآوری باید یک هسته لیاقت‌ساز برای همه باشد.
● سه مهارت تفکری
تفکر نوآورانه می‌تواند در عین تناسب بهبود داده شده و پرورانده شود مدل مثل نوآوری ما برا یایجاد مهارت در تفکر نوآورانه، مشتمل است بر سه منطقه هسته مهارتی:
۱) تفکر خلاق: کشف ارتباطات و ایده‌های جدید
۲) تفکر استراتژیک: انتخاب بهترین ایده‌ها، همان که بیشترین ارزش را خواهد افزود و همراستا با استراتژی است.
۳) تفکر دگرگون‌ساز: درگیر نمودن دیگران برای حمایت و به‌کارگیری ایده‌های جدید.
● بذرهای تفکر خلاق
تفکر خلاقانه شما را از امور شناخته شده عبور داده و در تقابل با امور ناشناخته قرار می‌دهد. بسیاری از مردم، خود را از تجربه نمودن چیزهای جدید منع می‌کنند و فقط می‌خواهند در حاشیه امن پیشین، باقی بمانند اغلب این افراد مراحل دست‌نیافتنی و خارج از کنترل را جستجو نمی‌کنند.
اما متفکران خلاق خود را در درگیر شدن با فرضیات خود و دیگران آزاد می‌گذارند، آنها اکتشافات را جستجو می‌کنند در نتیجه می‌توانند انتخاب‌های بیشتری را ببینند و ارتباطات بیشتری را بیابند. شما نیز افراد خود را برای تجربه نمودن ایده‌های جدید تشویق کنید.
● بذرهای تفکر استراتژیک
استراتژی تقریباً ارتباط دادن خلاقیت به مقدار ارزش است. بله گفتن به بعضی ایده‌ها و نه گفتن به دیگران، کلی‌نگری و دانستن تأثیرات و تغییراتی که یک ناحیه بر قسمت‌های دیگر خواهد داشت.
آنها که بر ساختار فعلی تمرکز می‌کنند نسبت به کسانی‌که بر خلق آینده تمرکز می‌کنند، عقب می‌افتند. تغییر قواعد بازی و خلق ارزش‌های قوی‌تر، یافتن راه‌های جدید برای افزایش ارزش، امری بحرانی و حیاتی است.
بنابراین به آینده بنگرید، فرصت‌ها را کاوش کنید و سپس دیدگاه‌ جدیدی را از آنچه که می‌خواهید در آینده باشید، تصور کنید و آن را توسعه دهید.
فکر کنید چگونه می‌توانید کارها را سریع‌تر، هوشمندانه‌تر و یا ارزانتر انجام دهید. ایده‌هایتان را طوری ارائه دهید که پذیرفته شوند.
● بذرهای تفکر دگرگون‌ساز
آگاهی از وابستگی‌ها به موانع رفتاری قدم اول در حمایت از تلاش‌های نوآورانه است (از تولد ایده تا به‌کارگیری آن).
روش رهبران موفق آن است که نوآوری را تشویق کنند، تفکر را سد نکنند و رفتار خلاقانه مطلوب را مدل‌سازی نمایند. خلاقیت تغییر فرم طراحی‌شده‌ٔ شما را ایجاد می‌کند، به‌طوری که مشتمل بر عناصر زیر باشد:
▪ برای هر بخش دقیقاً مشخص نمائید که چگونه نوآوری را پشتیبانی کند.
▪ حذف کارهای احمقانه‌ای که زمان، انرژی و منابع را تلف می‌کند (البته بسیاری از ما این‌کارها را انجام می‌دهیم).
▪ تخصیص منابع کافی در بودجه برای تشویق و آزمودن ایده‌ها.
▪ به‌کار گرفتن فردی برای جمع کردن ایده، معرفی ایده‌های جدید و به اشتراک‌گذاری آنها
▪ مشخص نمودن ایده‌های خلاقانه که در زمینه‌ها یمختلف به‌کار گرفته شده‌اند.
▪ تشویق تمام افراد برای شرکت در برنامه‌های آموزشی تفکر نوآورانه.
▪ اختصاص دادن نوآوری به‌عنوان راندمان قابل مشاهده برای تمامی کارکنان.
به هر حال هر کس نیاز دارد تا به دنبال راه‌های بهتر، جدیدتر، فهم اصول نوآوری باشد.
نویسنده: الن داندون
مترجم: مهندس سیروس لطفی
منبع: Leadership Excellence March ۲۰۰۵
منبع : ماهنامه طمطراق


همچنین مشاهده کنید