شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


زمان، راز موفقیت


زمان، راز موفقیت
شما تا چه حد به زمان اهمیت می‌دهید؟ به این پرسش عمیقاً فکر کنید و صادقانه به آن پاسخ دهید.
افراد موفق، از لحظه، لحظه‌های زمانی‌که در اختیار دارند استفاده می‌کنند و می‌دانند که با تعلل کردن در انجام کارها، شکست را برای خود خریداری می‌کنند. امروزه مؤسسات موفق دنیا، راز موفقیت خود را در استفاده بهینه از اوقات می‌دانند. آیا هیچ وقت به رابطه مستقیمی که میان میزان موفقیت افراد، درآمدشان و نگرشی که به ”زمان“ دارند با دقت فکر کرده‌اید؟
برای یک فرد بیکار، که موفق شدن یا نشدن برایش یکسان است، ارزش زمان (صفر) است. در حالی‌که برای یک جراح، یک ساعت به ‌معنای نجات زندگی یک انسان است.
● زمان را در اختیار خود بگیرید
برای بهره‌وری بهینه از زمان، قبل از هر چیز داشتن یک تقویم یا سررسید امری ضروری است. به‌خاطر بسپارید که احتمال فراموشی و اشتباه بسیار زیاد است. پس بزرگترین اشتباهی که ممکن است در هنگام انجام کارهایتان مرتکب شوید این است که موارد کاریتان را حفظ کنید و از یادداشت برداشتن امتناع ورزید. از قدیم گفته‌اند ”یک تکه کاغذ و یک قلم کوچک، از حافظه یک انسان نابغه بهتر عمل می‌کند“.
در گذشته، در شرکت همکاری داشتم که بعد از سه ماه؛ همکاران دیگر، به او لقب خانم ”فراموش کردم“ را داده بودند او قرارهایش را از یاد می‌برد، عینک آفتابی‌اش را در تاکسی جا می‌گذاشت، شماره تلفن‌های مورد نیازش را پیدا نمی‌کرد و با اینکه در کار خود بسیار جدی بود و تلاش زیادی هم می‌کرد، اما در پایان ماه نتیجهٔ‌ مطلوبی نمی‌گرفت، او با ناراحتی شرکت را ترک کرد و طولی نکشید که خانم دیگری میز او را اشغال کرد. به وضوح دیده می‌شد که خانم جدید، احساس مسئولیت‌پذیری و سختکوشی او را ندارد اما این شخص از یک جهت کاملاً متفاوت بود. او همیشه تقویمی با خود به همراه داشت که حتی یک لحظه هم از خودش جدا نمی‌کرد. در این تقویم، تمام قرارها، شماره تلفن‌ها و موارد مهم یادداشت شده بود. تا روزی که با این خانم همکار بودم حتی یک روز هم ندیدم که از این تقویم جدا شود. او برای زمان کاری خود، عینک خود، جداول برنامه‌ریزی شده خود و از همه مهم‌تر برای ”زمان“ خود، اهمیت بسیاری قائل بود. یکی دو ماه بعد، همکاران شرکت، برای او نام خانم ”انضباط“ را انتخاب کردند. او در پایان فصل (سه ماه) به نتیجه قابل قبولی دست پیدا کرد و در نتیجه در شرکت ما ماندگار شد.
● برنامه‌ریزی کنید
برای موفقیت خود برنامه‌ریزی کنید. هر شب قبل از خواب، برنامه روز بعد را داخل تقویمی یادداشت کنید و اولویت‌بندی نمایید. فراموش نکنید که به‌طور کامل مشخص کنید که مهم‌ترین کار کدام است و سعی کنید آن را قبل از بقیه کارها انجام دهید.
غفلت از اولوبت‌‌بندی باعث می‌شود که شما گاهی انرژی و زمان خود را صرف کارهای ساده و پیش پا افتاده نمایید و به‌کارهای مهم و لازمی که باید انجام می‌دادید رسیدگی نکنید و زمان لازم را بی‌جهت از دست بدهید.
به‌خاطر بسپارید که:
”یک متر طلا نمی‌تواند یک متر وقت را بخرد“
▪ طفره نروید
حتماً ضرب‌المثل ”کار امروز را به فردا موکول نکنید“ را زیاد شنیده‌اید. تفسیر عبارت آن بسیار ساده است و همه ما به معنا و اهمیت آن در زندگی واقف هستیم. اما در عمل این توصیه را عمل نکرده و کارهایمان را به تأخیر می‌اندازیم.
افراد ناموفق اغلب کسانی هستند که از شروع کار طفره می‌روند و کار خود را توجیه و دلایلی برای خود ردیف می‌کنند. این دلایل گرچه ظاهری منطقی دارند، اما معمولاً اصل و بنیانی ندارند و از عدم اراده و تصمیم‌گیری نشأت گرفته‌اند.
”دوستی داشتم که سال‌ها از اضافه وزن رنج می‌برد. زمانی که ۲۰ ساله بودیم می‌گفت: از شنبه رژیم می‌گیرم و هر شنبه می‌گفت: از اول ماه رژیم‌ام را شروع می‌کنم. اکنون نزدیک به ۱۵ سال از آن تاریخ می‌گذرد و هنوز آن شنبهٔ موعود فرا نرسیده است“.
این گونه افراد پس از بهانه‌جوئی‌های مکرر، عاقبت به‌نحوی، خود را از انجام آن مسئولیت منصرف می‌سازند. و راحت می‌شوند. در حالی‌که اگر عمیقاً به دنبال هدفی باشند، باید بعد از آگاهی، بررسی، تمرکز، و کنکاش، بدون تأخیر دست به‌عمل بزنند.
”هرگز کاری را که امروز قادر به انجامش هستید به فردا موکول نکنید. زیرا امروز همان فردائی است که دیروز منتظرش بودید“. ”مارک تواین“
استاد محمد سیدا
منبع : ماهنامه طمطراق


همچنین مشاهده کنید