جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

در ستایش روغن زیتون


در ستایش روغن زیتون
بسیاری معتقدند كه ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، در یونان از این روغن برای جلوگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی و سكته استفاده میشده است. جالب است بدانید كه زیتون در قرن ۶۱ قبل از میلاد در یونان به كشت میرسیده است و كم كم به تمامی نقاط دنیا معرفی شده. به طوری كه، كم كم در سراسر اروپا شناخته شده و در سال ۲۹۴۱ به ایالات متحده رفته و در سال ۰۶۵۱ در مكزیك، پرو، شیلی و آرژانتین تولید شده است. امروزه گسترش مصرف رژیم غذایی مدیترانهای به جایی رسیده است كه این میوه حتی در جنوب آفریقا، استرالیا، ژاپن و چین نیز مورد استفاده قرار میگیرد. زیتون، از آن میوههایی است كه به مزاج همه سازگار نیست، اما بسیاری از افراد كاهش مصرف این میوه را قیمت بالای آن میدانند نه بوی خاص آن.
● زیتون و سرطان
دانشمندان شیكاگو میگویند، استفاده از روغن زیتون میتواند از پیشرفت سرطان سینه جلوگیری كند، آنها معتقدند كه وجود اسید چربی به نام اولئیك اسید این خاصیت را به روغن زیتون داده است. محققان دانشگاه نورت وسترن شیكاگو در مطالعات آزمایشگاهی خود به این نتیجه دست یافتهاند كه، اسید چرب موجود در این روغن از فعالیت ژنی كه عامل اصلی ابتلا به سرطان سینه است، جلوگیری میكند و مانع رشد بیرویه تومورهای سرطانی میگردد. جالب است بدانید كه این روغن نه تنها از رشد تومور جلوگیری میكند بلكه اثر داروهای ضدسرطانی را افزایش داده و اثر بخشی آنها را چندین برابر مینماید. استفاده از روغن زیتون در رژیم غذایی مدیترانهای موجب شده كه میزان ابتلا به بیماریهای قلبی، سرطان سینه و حتی پیری در میان مصرفكنندگان این رژیم غذایی به حداقل خود برسد. البته باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت پذیرد تا بتوان از این روغن در جهت كاهش ابتلای زنان به سرطان سینه استفاده كرد.
● مسكن دردها
آیا فكر میكردید كه روغن زیتون مانند ایبوبروفن و آسپیرین خاصیت تسكیندهنده درد را داشته باشد؟محققان عقیده دارند كه وجود تركیبات شیمیایی موجود در روغن زیتون طبیعی خواص كاهش دهنده درد را به آن داده است. آنها معتقدند كه استفاده از ۰۵ گرم از این روغن ۰۱ برابر ایبوبروفن درد را تسكین میدهد. آنها میگویند، در روغن زیتون تركیبات ضدالتهابی وجود دارد كه از شدت سردرد هم میكاهد. به این دلیل استفاده از رژیم غذایی مدیترانهای میتواند شدت درد را كاهش داده و كارایی افراد را بالا ببرد.جالب است بدانید كه، در زیتون تازه تركیبی به نام اولكانتال وجود دارد كه از فعالیت آنزیمهای التهابی جلوگیری كرده و مانند داروهای ضد التهابی عمل می كند.
● بیمه سلامت قلب
یك تیم تحقیقاتی اسپانیایی در مطالعهای به این نكته دست یافته اند كه وجود تركیباتی به نام فنولها به دلیل خواص ضدالتهابی و آنتیاكسیدانهای گوناگون به دلیل غیر فعال كردن رادیكالهای آزاد از ابتلا و پیشرفت بیماری های قلبی عروق میكاهد.
دكتر ژوان روانو و همكارانش معتقدند كه وجود تركیبات فنولیك در این روغن موجب بروز این خواص معجزهآسا در برابر بیماریهای قلبی شده است. آنها در مطالعه خود بر روی ۲۱ بیمار با كلسترول بالا دریافتهاند كه این روغن حتی میتواند از میزان كلسترول بد نیز بكاهد و یكی از عوامل گسترش دهنده بیماریهای قلبی - عروقی را از میان بردارد. آنها وجود اسیدهای چرب كوتاه زنجیره را از عوامل كاهشدهنده كلسترول بد )LDL( دانسته و روغن زیتون را به عنوان یك روغن مفید در تهیه غذای بیماران قلبی قلمداد مینمایند.
● رازطول عمربا رژیم غذایی مدیترانه ای
تا چه اندازه با رژیم غذایی مدیترانه ای و اثرات آن آشنایی دارید؟ این رژیم غذایی در كشورهای منطقه دریای مدیترانه (یونان، ایتالیا و اسپانیا) رواج دارد. در این رژیم غذایی افراد از گوشت قرمز به كمترین میزان (ماهانه ۱ تا ۲ وعده) استفاده میكنند، آنها برای تا‡مین پروتئین مورد نیاز خود از انواع ماهی ها استفاده مینمایند. به علاوه، میوه و سبزیجات به وفور مصرف میشود و برای پخت غذاها از روغن زیتون استفاده میگردد. دانشمندان با مطالعه ای كه بر روی این رژیم غذایی به انجام رسانده اند، دریافته اند كه، استفاده از روغن زیتون عامل افزایش طول عمر افرادی است كه از رژیم غذایی مدیترانهای پیروی میكنند. آنها معتقدند كه استفاده از این رژیم غذایی ابتلا افراد را به سرطان ریه و سینه كه از شایعترین نوع سرطانها هستند، كاهش داده است. بالا بودن نقطه دود روغن زیتون باعث میشود كه متخصصان تغذیه، روغن زیتون را مناسب ترین روغن برای سرخ كردن بدانند. ضمن اینكه بیماران دیابتی نیز میتوانند از این روغن استفاده كنند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید