جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


گلستان در بوستان ایران


گلستان در بوستان ایران
نوروز فصل مسافرتهای خانوادگی فارغ از دغدغه های كار و زندگی در راه است، از این رو بسیاری از هم اكنون به این می اندیشند كه در چند روز تعطیلات به كجا سفر كنند، مقصد شما هر گلستانی كه باشد از بوستانی در خاك ایران عبور خواهید كرد. پس عجله نكنید! می توانید در هریك از شهرهای میان راه كه مایلید، توقف كنید تا حداقل نزدیك ترین مركز دیدنی آن شهر را ببینید. لازمه این كار آشنایی با اماكن دیدنی شهرهاست.
پس اگر استان گلستان را برای اقامت و یا رفتن به بوستانی همچون بارگاه ثامن الائمه (ع) انتخاب كرده اید، اسكله شهر بندرگز، پارك جنگلی و امامزاده روشن آباد شهر كردكوی، تالاب گمیشان و جزیره آشوراده در بندرتركمن، پل آق قلا و گل فشانهای اطراف این شهر، محله قدیمی سرچشمه در گرگان، جنگل و آبشار زیبای كبودوال در علی آباد، چشمه گل رامیان، بقعه آق امام آزادشهر، زیارتگاه خالدنبی در كلاله، پارك ملی گلستان در مینودشت و بالاخره برج قابوس در شهر گنبد از جمله مكانهای دیدنی شهرهای استان گلستان می باشد كه در سفرتان می توانید از آنها دیدن كنید.
اما قصد سفر به گلستان ایران را اگر ندارید بازهم شما را دعوت می كنیم تا با شهرها و جاذبه های دیدنی آن بیشتر آشنا شوید:
● موقعیت و ویژگی های استان گلستان
با توجه به كاوشهای باستان شناسی، سابقه فرهنگی و تاریخی این استان در حدود ۷ هزارسال است كه یكی از قدیمی ترین ایالتها و مراكز آریایی ها در ایران بوده است. این استان بزرگترین و آبادترین سرزمین در شمال ایران در سده های اولیه اسلامی و قبل از آن بوده كه تا قرن هفتم به گرگان و از قرن هفتم تا چهاردهم استرآباد نامیده می شد كه استر به معنی استار یا ستاره است.
گلستان اینك به لحاظ برخورداری از جاذبه های گردشگری بخصوص اكوتوریسم یكی از قطبهای گردشگری در شمال ایران محسوب می شود. وجود مناطق كوهستانی، دشت، جنگل و دریا در كنار اقلیم مدیترانه ای و بیابانی این استان را به گنجینه اكوتوریسم ایران معروف ساخته است. همچنین در گلستان اكنون بیش از ۲۰ قومیت مختلف ازجمله فارس، ترك، كرد، تركمن، بلوچ، قزاق و سیستانی زندگی می كنند كه در یك تقسیم بندی كلی مردم ساكن در این استان به سه گروه عمده بومی، تركمن و مهاجر تقسیم می شوند.
اهالی بومی در نواحی مركزی و جنوبی سكنی دارند و اكثریت جمعیت استان راتشكیل می دهند؛ شیعه مذهب هستند و به گویشهای گرگانی، كتولی و مازندرانی تكلم دارند. گروه دوم تركمن ها، به زبان تركمنی تكلم می كنند و سنی مذهب هستند كه به دو تیره یموت و گوگلان تعلق دارند. سومین گروه نیز مهاجران استان هستند كه اغلب سیستانی، بلوچ، سمنانی و خراسانی هستند.
● معرفی های شهرستان های استان گلستان
▪ شهرستان كلاله
این شهرستان كه در منتهی الیه شرقی استان گلستان واقع شده ۱۳۱كیلومتر با مركز استان فاصله دارد و با وسعتی حدود ۵ كیلومتر مربع و جمعیت ۱۵۰هزارنفر یكی از مراكز گردشگری استان است.از جمله مراكز گردشگری و آثار باستانی این شهرستان زیارتگاه خالدبن سنان (خالد نبی )،مسجد و مدرسه كریم ایشان، مقبره مختومقلی فراغی، چشمه زاو، آق سو، زیارتگاه امام عبدالله و سه كارگاه كاوش باستان شناسی در دیوار تاریخی گرگان را می توان نام برد.
▪ شهرستان گنبدكاووس
نام این شهرستان كه بعد از گرگان مهمترین شهر استان محسوب می شود از نام گنبدقابوس بن وشمگیر گرفته شده كه مقبره وی نیز در شمال شهر قرار دارد. مساحت این شهرستان حدود ۵ كیلومترمربع و جمعیت آن نزدیك به ۳۰۰هزار نفر است و در ۹۸ كیلومتری شرق گرگان قراردارد. از مهمترین جاذبه های گردشگری و باستانی این شهرستان می توان به تالابهای بین المللی آلماگل، آلاگل و آجی گل، بازارچه مرزی اینچه برون، برج قابوس، شهر باستانی جرجان، امامزاده یحیی بن زید(ع)، یاریم تپه، گبری قلعه، بقعه دانشمند شهرستان گنبدكاووس و مسابقات اسبدوانی اشاره كرد.
▪ شهرستان مینودشت
مینودشت در ناحیه شرقی استان گلستان در دنباله دامنه كوههای البرز شرقی واقع شده است. مساحت این شهرستان در حدود ۲ كیلومتر مربع و جمعیت آن نزدیك به۱۵۰هزار نفر است.نام قدیم مینودشت حاجیلر بوده است. از جمله اماكن گردشگری و باستانی شهرستان مینودشت پارك ملی گلستان، آبشارهای (لوه، سو، گلستان)، جنگل باقر آباد و فارسیان، موزه های حیات وحش و تاریخ طبیعی پارك ملی گلستان، تنگه چلچای، آق چشمه، ماهی پران، دشت حلقه، غار باستانی كیارام است. قدیمی ترین بقایای حضور انسان كه در استان گلستان شناخته شده غار كیارام است كه به ۱۰۰ هزار سال پیش و دوره پارینه سنگی میانه ( موسترین) تعلق دارد.
▪ آزادشهر
شهرستانی كه در محل تلاقی مسیرهای گرگان، گنبد كاووس و شاهرود قرارگرفته و دارای چشم اندازهای طبیعی و تاریخی است. آزادشهر مساحتی در حدود ۸۷۲ كیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۱۰۰هزار نفر دارد.از مراكز گردشگری و باستانی این شهرستان می توان بقعه متبركه امامزاده محمد بن زید(ع) (آق امام)، پارك جنگلی و تپه شهرك بسیجیان را نام برد.
▪ رامیان
از شرق به سمت غرب و بعد از آزادشهر، شهرستان رامیان قرار دارد كه از نظر طبیعی به دو قسمت جلگه ای و كوهستانی تقسیم می شود جمعیتی بالغ بر ۸۵هزار نفر و وسعتی در حدود ۸۷۰ كیلومتر مربع دارد، رامیان دارای جنگلهای غنی و چشم اندازهای زیبا است.مهمترین اماكن گردشگری و تاریخی این شهرستان چشمه گل رامیان، آبشار شیرآباد، غار شیرآباد، قلعه ماران، پارك جنگلی آهنگران، امام زاده پیر، مسجد سادات، تپه های انجیلو، نقاره خانه، مدرسه و كاخ رضاشاهی و بقعه الهادی است.
▪ علی آباد كتول
با جمعیتی بالغ بر ۱۴۰هزار نفر وسعتی در حدود ۱۱۶۰ كیلومتر مربع دارد تپه باستانی شغال تپه كهن ترین یادگار استقرار بشر، در شهر علی آباد است كه در مركز این شهر قرار گرفته است و به دوران تاریخی تعلق دارد. از دیگرمراكز مهم باستانی و گردشگری این شهرستان می توان به آبشار و پارك جنگلی كبودوال، دهكده های ییلاقی، (افراتخته، زرین گل و سیاه مرزكوه) رودخانه زرین گل، دهنه محمدآباد، امام زاده الازمن، معصوم آباد، نرگس تپه و نوران گلین تپه اشاره كرد.
▪ گرگان
گرگان مركز استان گلستان در ۳۸۵ كیلومتری پایتخت ایران در حدود ۴۰۰هزار نفر جمعیت دارد. از مهمترین اماكن تفریحی و آثار باستانی این شهرستان می توان به پارك های جنگلی (ناهارخوران، النگ دره و قرق)، آبشار و چشمه آب معدنی دهكده گردشگری زیارت، بافت و بناهای قدیمی شهر گرگان ازجمله خانه باقری و تقوی، تپه هزارپیچ، مدرسه عمادیه، موزه شهر، مسجدجامع گرگان، امامزاده نور، تورنگ تپه و كاروانسراهای قزلق، دیمه و رباط سفید اشاره كرد.
▪ آق قلا
در كنار گرگانرود و در ۱۵ كیلومتری شمال شرقی گرگان شهر آق قلا قرار گرفته كه دارای جمعیتی بالغ بر ۱۱۰هزارنفر است. این شهر به وسیله شاه عباس در سال ۱۰۲۰ هجری قمری بنا شده كه به نام اسپیدژ یا دژ سپید و در زمان حكومت پهلوی به پهلوی دژ تغییر نام داد و امروز
آق قلا نام گرفته است. از صنایع دستی مردم این منطقه می توان قالی، قالیچه و پشتی تركمن را نام برد. اماكن دیدنی و گردشگری این شهرستان شامل گل فشانهای قارینیارق، نفتیجه، اینچه، پل آق قلا و پنج شنبه بازار آق قلا است.
▪ بندر تركمن
بندرتركمن مركز این شهرستان در ۴۱كیلومتری غرب گرگان واقع شده و شهرستان دارای ۱۲۵هزار نفر جمعیت و مساحتی در حدود ۱۵۷۶ كیلومتر مربع است. در سال ۱۳۰۶ خورشیدی در محلی كه قرار گاه نظامیان بود شهر بندر تركمن تأسیس شد. این شهرستان با وجود جاذبه های طبیعی مانند دریا و صنایع دستی غنی تركمن، یكی از مهم ترین مراكز گردشگری استان محسوب می شود.صنایع دستی این شهرستان قالی و قالیچه و پشتی تركمن است. از مهم ترین مناطق گردشگری و باستانی شهرستان تركمن می توان تالاب گمیشان، جزیره آشوراده، اسكله توریستی تركمن، میدان سواركاری، پادگان روسها، زیارتگاه آق امام، آرامگاه بهاالدین نقشبندی، دیوار تاریخی گرگان، قیزلر قلعه، سد وشمگیر و بافت قدیم گمیشان را نام برد.
▪ كردكوی
این شهرستان كه در غرب استان واقع شده دارای ۶۷هزار نفر جمعیت است. از صنایع دستی آن می توان به حصیر بافی، نمدمالی، بافتن چادر شب و جوراب و دستكش پشمی اشاره كرد. مناطق گردشگری و باستانی این شهرستان نیز منطقه حفاظت شده جهان نما، روستای ییلاقی درازنو، پارك جنگلی امام رضا، برج رادكان، شهر قدیمی تمیشه، دیوار تمیشه، امامزاده روشن آباد، امامزاده النگ و جاده شاه عباسی است.
▪ بندرگز
یكی از دو بندر استان گلستان كه در كنار خلیج گرگان قرارگرفته بندرگزاست. این شهرستان در آخرین نقطه غرب استان واقع شده با بیش از ۵۵هزار نفر جمعیت، ۴۴ كیلومتر با گرگان مركز استان فاصله دارد. بندرگز با وجود دریا، جنگل و بناهای قدیمی یكی از زیباترین شهرهای استان به حساب می آید كه اسكله ای مناسب استراحت و تفریح در كنار دریا برای مسافران دارد. چشمه قلقلی، جنگل باغو، سیكاپل، جركلباد، امامزاده حبیب الله و امامزاده سفیدچال مراكزدیدنی شهرستان به حساب می آیند.
▪ بازارهای استان
بازارهای استان شامل بازارهای دائمی، هفتگی و بازار روزشهرها است. از مهمترین بازارهای هفتگی شهرهای استان گلستان می توان به پنج شنبه بازار آق قلا، دوشنبه بازار بندرتركمن، چهارشنبه بازار گرگان و جمعه بازار گنبد اشاره كرد.
● سوغاتی های استان گلستان
مهمترین سوغاتی های استان گلستان كه بیشتر آنان حاصل كار هنرمندان تركمن است عبارتند از قالی، قالیچه، پشتی، سوزن دوزی، چارقد و زیورآلات تركمن، جاجیم های كوهستانی گرگان، صنایع دستی روستایی، شیرینی های سنتی، ماهی و خاویار، كه هریك را در مناطق تولیدی آنها راحت تر می توان پیدا كرد.
معصومه كریمیان
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید