سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

۱۰ توصیه برای بهتر خوابیدن کودکان


۱۰ توصیه برای بهتر خوابیدن کودکان
۱) نقاشی كردن خواب ها:
هرگاه خواب ترسناكی كودك شما را اذیت می كند از او بخواهید آنچه را كه در خواب دیده نقاشی كند. سپس بگذارید تمام چیزهایی را كه در نقاشی اش كشیده برای شما توضیح دهد. پای حرف های كودكتان بنشینید تا درباره هیولا یا صحنه ترسناكی كه در خواب دیده است دقیقاً توضیح دهد. با این روش به تدریج تلخی آن خواب را از او بگیرید. وقتی كودك در روشنایی روز خواب ِ بد خود را تعریف می كند وحشت و هراس آن كابوس رنگ می بازد و از بین می رود. همچنین كودك می تواند خواب های قشنگ خود را هم نقاشی كند. به كمك ترسیم خواب های قشنگ، بچه می تواند خواب خود را بسط دهد و شما هم بدین ترتیب می توانید از روی این رؤیاهای زیبا در شب های آینده قصه های خوبی برای او نقل كنید.
۲) شمردن گوسفندان:
صداها یا تصاویر ذهنی ای كه به صورت یكنواخت در ذهن مرور می شوند تأثیر خواب آور دارند. شما می توانید برای كودكتان از روش معروفِ شمردن گوسفندان استفاده كنید. لازم نیست كه فرزند شما حتما گوسفندانی را تصور كند كه در ذهن خود به آنها اجازه عبور می دهد. از طرفی نباید آنها را بشمارد چون این به معنی تلاش و زحمتی است كه كودك شما را مجبور به بیدار ماندن می كند. به فرزندتان بگویید بره های ناز، بچه گربه ها یا پروانه های رنگارنگ را تجسم كند كه در صفی طولانی سلانه سلانه از مقابل چشمان او عبور می كنند.
۳) پرخوری كمی قبل از خواب می تواند منجر به مشكلات فراوانی در خوابیدن به خصوص در نیمه شب شود. بهتر است كه كودك حدود دو ساعت قبل از خواب به همراه دیگر اعضای خانواده شامش را بخورد و قبل از خواب نیز به اندازه كافی آب بخورد، همچنین به دستشویی برود تا نیمه شب مجبور نباشد به این خاطر دوباره از خواب برخیزد.
۴) رنگ ها بر روان و سلامتی انسان ها تأثیر بسزایی دارند.
در انتخاب رنگ ملافه و روبالشی كودك این نكته را حتماً در نظر داشته باشید. اصولاً در این مورد نباید از رنگ های محرك و تند استفاده كرد . رنگ های بسیار تیره، قهوه ای، مشكی، آبی تیره بیشتر تأثیر ترسناك و وحشت انگیز دارند و در كودك ایجاد خوف می كنند. كوچولوها از ملافه ها و روبالشی هایی كه طرح های گل و اسباب بازی یا حیوانات با نمك و كارتونی روی آ نها حك شده باشد، بسیار خوششان می آید. بچه های پیش دبستانی هم نسبت به رنگ های قهوه ای روشن، قرمز سیر، سبز ملایم و آبی روشن احساس خوبی دارند. بنابراین تا می توانید فضای اطراف محل خواب كودك را از وجود اشیای با رنگهای تند و براق و درخشان خلوت كنید. یك محیط ساده و عاری از تنوع زیاد، همراه با آرامش، می تواند بهترین موقعیت برای خواب كودك باشد.
۵) نه تنها احساس آرامش و راحتی، بلكه احساس ناامنی نیز به كودك انتقال می یابد. سعی نكنید در هنگام خواب تندتند به بچه سر بزنید. این كار سبب مزاحمت برای كودك می شود و او فكر می كند كه شما از دستش ناراحت یا عصبانی هستید و در نتیجه مرتب از خواب بیدار می شود.
۶) دما و رطوبت اتاق نقش مهمی در خوب خوابیدن دارند. در زمستان ها اتاق خواب بچه ها را بیش از حد گرم و هوای آن را خیلی خشك نكنید. چند ساعت قبل از خواب، شوفاژ یا بخاری را خاموش و هوای اتاق را تهویه كنید. دمای اتاق در طول زمان خواب نباید از ۱۸ درجه سانتیگراد تجاوز كند. در طول شب نیز به اندازه كافی به فكر تهویه هوای اتاق باشید. گوشه پنجره یا در اتاق را باز بگذارید كه همیشه هوای تازه در داخل جریان داشته باشد.
همچنین در مواقع فوری قرار دادن دستمال مرطوبی روی شوفاژ یا كتری آب روی بخاری نیز به ازبین بردن سریع خشكی هوا كمك می كند.
۷) كودك را حتماً در رختخواب خودش بخوابانید. در مواردی كه بچه مریض می شود یا به خاطر یك كابوس ترسناك نیمه شب از خواب می پرد و دیگر خوابش نمی بَرد می توانید او را استثنائاً پیش خودتان بخوابانید.
۸) تغذیه سالم می تواند تأثیر بسزایی در خواب راحت او داشته باشد. كمبود آهن در بدن می تواند در بدخوابی كودك مؤثر باشد .از آنجایی كه كودك در سنین رشد قرار دارد برنامه غذایی فرزندتان را باید طوری تنظیم كنید كه ویتامین ها و مواد معدنی به میزان كافی در آن موجود باشد. برای این منظور می توانید از گوشت، سبزی، میوه یا حبوباتی چون نخود و لوبیا كه سرشار از آهن هستند استفاده كنید. اما گوشت و ماهی بهتر است، چون آهن موجود در آن سریع تر و آسان تر جذب بدن می شود.
۹) هنگام نزدیك شدن وقت خواب، به آرامی به كودك بگویید بازی دیگر بس است و باید زودتر به رختخوابش برود. سپس دستش را بگیرید و او را در مسواك زدن، پوشیدن لباس خواب، شب بخیر گفتن به اعضای خانواده و عروسكش همراهی كنید. و در نهایت، قبل از خواب برایش قصه بگویید.
۱۰) نگاه مثبت به روزی كه در پیش است، تأثیر بسزایی در خوب خوابیدن دارد. كودك را در جریان برنامه ها و تفریحاتی كه قرار است فردا با همدیگر انجام دهید بگذارید. این تفریحات می تواند شامل پارك رفتن، یا دیدار دوستان و آشنایان باشد. ضمناً از دادن وعده های پوچی كه در او تأثیر منفی می گذارند پرهیز كنید.
ترجمه: روح الله اسماعیلی
منبع: ??TIPPS WENN IHR KIND NICHT SCHLAFEN KANN
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید