چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا
بازاریابی صحیح، کلید موفقیت در هر کاری است
بازاریابی، غالباً مترادف با اطلاعرسانی حضوری، آگهی و تبلیغات برای یك محصول در نظر گرفته میشود، درحالی كه این موارد، تنها بخشی از این نظام هستند.
اگر تجربه خوبی از استخدام بازاریاب و یا ارسال بستههای تبلیغاتی ندارید، در تعیین هدف برای بازاریابی جای عرضه آنچه كه میخواهید بفروشید، توجه به نیازهای مشتری را در اولویت قرار دهید و شاهد نتایج مطلوب آن باشید. با یك بازاریابی صحیح و كامل، شما «مشتریانی راضی و وفادار»، «محصولاتی معروف و موفق»، «سفارشات و گردش كار بیشتر» و البته «شكایات كمتری» خواهید داشت. تاجران و كمپانیهای موفق همواره بخش مهمی از فعالیتها و هزینههای خود را به مطالعه و برنامهریزی برای دستیافتن به نیازهای مشتری و پاسخگویی به آن اختصاص میدهند. محصول، قیمت، مكان و تبلیغات چهار P معروف در بازاریابی هستند (Product, Price, place, promotion ) كه هر یك در شرایط خاص، اهمیت بیشتری در رشد میزان سود خواهند داشت.
● محصول یا خدمات
۱) محصولات و خدمات معمولاً برای برطرفكردن بخشی از نیازها عرضه میشوند كه ممكن است كاربردی (مانند پاك كردن لكه)، زیربنایی (برطرفكردن گرسنگی) و عاطفی (داشتن احساس خوب) باشند.
۲) تعیین اینكه محصولات و خدمات شما چه نیازهایی را مرتفع میكنند از اهمیت زیادی برخوردار است.
۳) محصولات یا خدمات ممكن است به نیازی پاسخ دهند كه شاید خود مصرفكنندگان نیز از وجود آن بیاطلاع بودهاند.
● قیمت
۱) اگر قرار است مشتریان محصولی را به اندازه كافی خریداری كنند، قیمت آن محصول باید واقعی باشد تا منافع طرفین تامین شود.
۲) قیمت واقعی برای محصولات با كیفیت، قیمتی است كه عادلانه باشد.
۳) میان قیمت و كیفیت باید یك تعادل منطقی وجود داشته باشد.
۴) عادلانه بودن قیمت صرفاً به منزله ارزان بودن محصول نیست. اگر قیمت یك محصول خیلی پایین باشد، مشتری ممكن است تصور كند كه كیفیت آن نیز نازلتر است.
● مكان
۱) محل قرارگرفتن یك فروشگاه و یا نماینده توزیع یك محصول، یكی از مهمترین عوامل برای رسیدن محصول به دست مشتری است.
۲) برای شركتها و یا محصولاتی كه دارای بازارهای محلی و خاص هستند، مكان، عامل تعیینكنندهای نیست، به عنوان مثال، علاقهمندان و كلكسیونرها حاضرند برای خرید به نقاط دوردست نیز مسافرت كنند.
۳) اینترنت، مكانیزم جدیدی برای برقراری ارتباط میان مشتریان و شركتها فراهم كرده است.
● تبلیغات
۱) آن دسته از فعالیتهای تبلیغاتی است كه مشتریان را از آنچه شما برای عرضه دارید، آگاه و آنها را به خرید تشویق میكند.
۲) در اكثر شركتها، فعالیتهای تبلیغاتی برای جذب مشتری ضروری هستند.
۳) مهمترین عامل در تاثیرگذاری تبلیغات، بررسی میزان تاثیر آن در میان مخاطبان خاص آن تبلیغ است.
برای مثال در دو هتل ممكن است تركیب عناصر بازاریابی متفاوت باشند.
برای یك هتل ۵ ستاره، محصول (رستوران ممتاز، امكانات ورزشی و اتاقهای عالی) اجزای عمده و اساسی تركیب هستند. مهمانان به دنبال محل شیك و لوكس میگردند و میپذیرند كه بهای خواسته خود را بپردازند.
در یك هتل معمولی، قیمت حرف اول را میزند! مشتریان این گونه هتلها معمولا تمایل دارند كه قیمتها مناسب و آنها قادر به پرداخت آن باشند.
سیدحجت سیدوكیلی
منبع : روزنامه تهران امروز
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران پاکستان دولت مجلس شورای اسلامی رئیسی حجاب سید ابراهیم رئیسی ایران و پاکستان رئیس جمهور مجلس دولت سیزدهم رهبر انقلاب
سیل سلامت طرح ترافیک تهران هواشناسی پلیس شهرداری تهران وزارت بهداشت فضای مجازی قتل سازمان هواشناسی آتش سوزی
قیمت خودرو خودرو قیمت دلار بانک مرکزی قیمت طلا بازار خودرو ایران خودرو دلار سایپا بورس تورم ارز
کتاب تلویزیون سینمای ایران سریال رادیو فیلم تئاتر سینما فیلم سینمایی
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان بنیاد ملی نخبگان
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا غزه فلسطین روسیه جنگ غزه چین اتحادیه اروپا ترکیه عملیات وعده صادق اوکراین
فوتبال استقلال پرسپولیس تراکتور باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس بازی رئال مادرید فوتسال بارسلونا سپاهان لیگ برتر
هوش مصنوعی ایلان ماسک همراه اول استخدام تبلیغات فناوری اپل گوگل تلگرام ناسا
سلامت روان کاهش وزن یبوست پیری صبحانه دوش گرفتن