پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


چراغ های رابطه را روشن کنید


چراغ های رابطه را روشن کنید
ارتباط ناسالم زناشویی، مسائل پولی، كار و تربیت كودكان از مهم ترین موارد بروز مشاجره و تنش های خانوادگی میان زوجین است كه در همه این موارد پیشداوری منفی منجر به درگیری و تنش میان همسران می شود.
كارشناسان از میان عوامل تنش زا در محیط خانوادگی ارتباط زوجین را ازعوامل مهم و تأثیرگذار در اختلاف های زناشویی می دانند و معتقدند ارتباط زناشویی نشأت گرفته از مشخصات فردی، ساختار فرهنگی و باورها و انتظارات فردی است كه از دوران كودكی شكل می گیرد.
وقتی ارتباط به معنای مناسب میان زن و مرد وجود نداشته باشد انرژی عشق در بین زن و شوهر به آزردگی، خشم، طعنه ها و انتقادهای مكرر و نداشتن علایق جنسی تبدیل می شود.
با این همه اختلاف های زناشویی علل مختلفی دارد كه مهم ترین آن نداشتن ارتباط میان زوجین است. اگر زوج ها تمایلات یكدیگر را برطرف نكنند آنها از یك واحد زوج خارج می شوند و آنجاست كه تنش در خانواده اوج می گیرد.
معصومه شیرآقایی كارشناس خانواده به عوامل تنش زوجین اشاره می كند و می گوید: مشخصات فردی و خانوادگی افراد و مجموعه متغیرهای شخصیتی فرد كه از دوران كودكی با خود به ارمغان می آورد، روی ارتباط زوجین اثر می گذارد.
به گفته او ناتوانی در تنظیم عواطف منفی و نداشتن مهارت كنترل خشم، نداشتن آگاهی زن و مرد از یكدیگر، حمایت نكردن زن و شوهر از همدیگر از جمله موارد تنش زا در زندگی زناشویی است.
وی به ساختار فرهنگی ـ اجتماعی زوج ها و باورها و انتظارات آنان از یكدیگر اشاره می كند و می گوید: تربیت زوجین در دوران كودكی و محیط خانوادگی افراد در ارتباط زوجین تأثیر بسزایی دارد.
● به فكر نقد همسر خود نباشید
وقتی عصبانی هستید نه صدای كسی را می شنوید و نه به موضوع دیگری می توانید فكر كنید. یادتان باشدكه دراین لحظه هیچ گاه با همسرتان وارد صحبت و گفت وگو نشوید، زیرا نتیجه ای نخواهید گرفت.
مشاوران خانواده معتقدند، در برخی موارد ممكن است نظر شما مخالف عقیده همسرتان باشد. بپذیرید كه هركس حق دارد عقیده و فكر خود را داشته باشد و به نظرات یكدیگر احترام بگذارید. نظر خود را بیان كنید اما نه به صورتی كه به دنبال نقد همسرتان باشید. اگر مخالف عقیده او هستید با آرامش نظرتان را بیان كنید. مهم نیست كه چه كسی درست می گوید یا چه كسی اشتباه فكر می كند، چرا كه در زندگی مشترك برد و باخت مطرح نیست . وقتی در زندگی مشكلی پیش می آید هیچ گاه مشكلات گذشته را دوباره مرور نكنید، این كار جز با تخریب رابطه میان شما و همسرتان نتیجه ای نخواهد داشت.
● به یكدیگر فرمان ندهید
كارشناسان، محیط خانه را همانند گلی می دانند كه در شرایط خاصی شكوفا می شود. پس نباید نسبت به هربحران و پیشامدی عكس العمل نشان داد. گاهی اوقات همسران فراموش می كنند كه نباید به یكدیگر فرمان دهند. یادمان باشد در طول زندگی از طریق راه های گوناگون به همسرتان نشان دهید كه او را دوست دارید و شیرینی و دوام این رابطه برای شما اهمیت دارد.
حتی وقتی از دست او دلخور هستید، كمی مهربان باشید. با كمی تواضع و احترام به طرف مقابل موجب می شوید كه او تمایل پیدا كند تا شما را راضی نگاه دارد.
محیط عاطفی مطلوب از نظر خانواده های مختلف، متفاوت است. كافی است تا علایق همسر خود را بشناسید. با صرف كمی وقت درباره همسرتان می توانید محیط عاطفی موردنظر خود را یافته و در جهت رشد و شكوفایی خانواده خودگام بردارید.
● صحبت های یكدیگر را بشنویم
اگر همسران در هنگام طرح مشكلات خانوادگی بنا را بر حل این مشكلات و نه ایجاد دعوا و مشاجره بگذارند، راحت تر می توانند مشكلات خود را مطرح و صحبت های طرف مقابل را بشنوند. كارشناسان معتقدند همسران برای حل تنش و مشكلات زناشویی با دید مثبت و بدون پیش داوری های منفی، مشكلات خود را مطرح كنند و در جهت حل آن برآیند در این صورت، بسیاری از معضلات و تعارضات میان آنها حذف می شود. به طور معمول همسرانی راحت تر می توانند با مشكلات خانوادگی كنار بیایند كه والدین آن ها یكدیگر را قبول داشته و ارتباط مناسبی میان آنها برقرار بوده است.در نتیجه كودك نیز ارتباط صحیح را از والدین خود خواهد آموخت.
شیرآقایی درباره حل تعارض و پرخاشگری میان زوجین می گوید: حل تعارض و پرخاشگری میان زوجین در سال های اولیه زندگی براساس تعاملات نامناسب كلامی و رفتاری ایجاد می شود. اگر زوجین بدانند چگونه با یكدیگر ارتباط برقرار كنند بسیاری از مشكلات آنان برطرف می شود.
به گفته او هر چه زن و مرد از فرآیندهای ارتباطی ضعیف تر برخوردار باشند در زندگی زناشویی آسیب پذیر خواهند بود.وی معتقد است زن و مرد باید موانع ارتباط یكدیگر را بشناسند و در جهت شناخت مشخصات خود و همسر خود كوشا باشند تا تنش ها در خانه كمتر ایجاد شود.
● همسران موفق احساسات یكدیگر را می شناسند
با این همه خانواده هایی هستند كه ارتباط درون خانه آنها از انرژی و انگیزه بالایی برخوردار است. همسران موفق فعالانه در پی شناسایی علایق، احساسات و نیازهای شریك زندگی خود هستند. این تلاش علاوه بر آن موجب خواهد شد تا طرف مقابل احساس كند همسرش برای او و نیازها و حالاتش احترام و ارزش قائل است و به فرد این قدرت را می دهد تا یك پیش بینی، از علایق و حالات همسر خود داشته باشد و این خود موجب می شود تا فرد بتواند در راستای ارضای نیازها و علایق شریك خود گام بردارد و موجبات شادی و رضایت خاطر همسرش را فراهم كند.
شركای موفق بموقع در رفتار و حالاتشان تغییرات مناسب را ایجاد می كنند، آنها در روابط خود انعطاف پذیر و سازگارند تنها با انعطاف پذیر بودن است كه همسران می توانند به طور موفقیت آمیز چالش های روابط زناشویی را برطرف كنند. شركای موفق برخوردار از حد مطلوبی از خودشناسی هستند آنها با خود صادق اند و شناخت مطلوبی از نقاط قوت و ضعف خود دارند. بدون تعصب به داوری افكارشان می نشینند و برای رابطه شان ارزش و اهمیت بسیاری قائلند و یكدیگر را همانگونه كه هستند می پذیرند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید