پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


فیلمی پزشکی با ویژگی‌های یک درام تاثیرگذار


فیلمی پزشکی با ویژگی‌های یک درام تاثیرگذار
سینمایی «روغن لورنزو» اگرچه به لحاظ هنری فیلمی درجه یك محسوب نمی شود، اما انتخاب موضوعی تاثیرگذار، این اثر را به یكی از فیلمهایی كه تا سالها بعد از تماشا نیز در ذهن مخاطب زنده می ماند، تبدیل كرده است. « روغن لورنزو» محصول سال ۱۹۹۲ آمریكا است كه در مدت زمان ۱۲۹ دقیقه به شیوه تكنی كالر و با صدای دالبی ساخته شده است.
● درباره فیلم
سینمایی «روغن لورنزو» اگرچه فیلمی پزشكی درباره بیماری آدرنولوكودیستروفی (اختلال ژنتیكی بسیار نادر) است، اما موضوع مد نظر به خوبی داراماتیزه شده و جورج میلر( كارگردان فیلم) كه خود یك پزشك است در هیچ لحظه ای فراموش نكرده كه برای مخاطب سینما مباحث پزشكی راتوضیح می دهد.تماشاگر به هنگام تماشای «روغن لورنزو»، در هیچ لحظه ای احساس خستگی و كسالت نمی كند.روغن لورنزو بر این نكته مهر تائید می گذارد كه انسان در اجتماع معنا می یابد و هیچكس كامل نیست اما در این بین كسانی نیز هستند كه نسبت به همنوعان خود احساس مسوولیت بیشتری می كنند و در حقیقت « انسان تر» هستند و كسانی كه اشتباهات بیشتری دارند باید نادیده گرفته شوند. ساخته جورج میلر به بیننده خود می گوید: باید به همه، صرف نظر از شرایطی كه در آن قرار گرفته اند، احترام گذاشت.
● داستان فیلم
«روغن لورنزو» یك مستند نمایشی است. فیلمنامه این اثر به قلم كارگردان و با همكاری نیك انرایت به نگارش درآمده است. داستان این فیلم براساس زندگی واقعی لورنزو اودن نوشته شده كه به بیماری لاعلاجی مبتلا شده كه تمام سلولهای عصبی او را تحت شعاع قرار می دهد. «روغن لورنزو» عزم پدر و مادری را برای نجات پسرشان از چنگال بیماری آدرنولوكودیستروفی (اختلال ژنتیكی بسیار نادر) به تصویر می كشد.
● حضور در جشنواره های جهانی و اكران در سینماها
سینمایی «روغن لورنزو» در كشورهایی چون انگلستان، آرژانتین، فنلاند، ایسلند، پرو، آلمان ، سوئد، آلمان و آمریكا به روی پرده رفته است.به گزارش ایسنا این فیلم در سال ۱۹۹۳ نامزد دریافت جایزه اسكار بهترین هنرپیشه نقش اول زن وبهترین فیلمنامه بوده است. سینمایی «روغن لورنزو» در همین سال در جشنواره گلدن گلاب نیز شركت كرد و كاندیدای جایزه بهترین بازیگر زن شد.نامزدی دریافت جایزه (WGA) از جشنواره نویسندگان آمریكا از دیگر موفقیت های این فیلم است.
● درباره كارگردان
جورج میلر، كارگردان، نویسنده و تهیه كننده استرالیایی پیش از آنكه به عنوان كارگردان سینما خود را مطرح كند، یك فیزیوتراپ بود. او پس ازهمكاری با بایرون كندی برای ساخت فیلمی در سال ۱۹۷۱ كه «خشونت در سینما» نام گرفت، به فیلمسازی علاقمند شد و پس از آن آثاری چون «پاهای شاد»، «خوك در شهر»، «۴۰ هزار سال رویا» و «مكس دیوانه» را كارگردانی كرد. میلر به همراه كارگردانانی چون مل گیبسون، جودی دیویس و پیتر ویر در زمره فیلمسازان موج نوی سینمای استرالیا قرارمی گیرد. او تاكنون ۲ بار در سالهای ۱۹۹۹ و ۱۹۸۸ عضو هیات داوران كن بوده است.
● بازیگران فیلم
در سینمایی «روغن لورنزو» بازیگرانی چون نیك نولته، سوزان ساراندن،پیتر اوستینوف و كاتلین ویلهویت به ایفای نقش پرداخته اند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید