جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آکنه؛ روشهای نوین درمانی


آکنه؛ روشهای نوین درمانی
آكنه اغلب به صورت نقاط سرسیاه، نقاط سرسفید و جوشهای چركی بروز می كند. جوش صورت یا آكنه یكی از بزرگترین مشكلاتی است كه نوجوانان را گرفتار می كند و متأسفانه درست زمانی به سراغ آنها می آید كه بیش از هر وقت دیگر نگران زیبایی وضع ظاهر خود هستند.
آكنه یك بیماری التهابی مزمن پوست است كه بیشتر در دوران نوجوانی مزاحمت ایجاد می كند اما گاهی به طور متناوب در سراسر زندگی بارها و بارها فرد را گرفتار می كند. آكنه در دختران در سنین پایین تری نسبت به پسران بروز می كند ولی در پسران معمولاً تظاهرات بسیار شدیدتری دارد. به طور كلی علایم و نشانه های آكنه در افراد مختلف متفاوت است و می تواند از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد. اگر والدین یا اقوام نزدیك شما در دوره ای از زندگی خود دچار نوع شدید آكنه شده باشند به شما توصیه می كنیم كه بیشتر مراقب پوست خود باشید چون در آن صورت احتمال درگیری شدید پوستی در شما از بقیه بیشتر خواهد بود.
نقطه های سرسفید، نقطه های سرسیاه آكنه اغلب به صورت نقاط سرسیاه، نقاط سرسفید و جو شهای چركی بروز می كنند. غدد چربی در تمام سطوح پوست شما به غیر از كف پا و دست وجود دارد. اما بیشترین تراكم آنها در صورت، سینه، پشت و شانه هاست. كار این غدد، ترشح چربی است. چربی تولید شده توسط مجاری چربی به سطح پوست راه یافته و به طور طبیعی روی پوست را می پوشاند. در دوران نوجوانی به علت تغییرات ناگهانی كه در سطح هورمونهای جنسی رخ می دهد، غدد سباسه، تحریك می شوند و چربی بیش از حد تولید می كنند. این چربی زیادی مجاری انتقال چربی را مسدود می كند و به این ترتیب جو شهای سرسیاه تولید می شوند. وقتی كه چربی باقیمانده و لایه های مرده پوست نتوانند به بیرون پوست راه یابند، توسط باكتریهایش كه به طور طبیعی در غده وجود دارند، عفونی می شوند و جو شهای سرسفید را ایجاد می كنند. گاهی نیز چربی ترشح شده فضای اطراف فولیكول مو را اشغال می كند در نتیجه مو نمی تواند از پوست خارج شود و باكتریهای موجود در پوست داخل منافذ مسدود شده و آن جا ایجاد عفونت و التهاب و جو شهای چركی می كند.در آكنه شدید ممكن است كیست و آبسه هم دیده شود. كیست توری بزرگتر، سفت تر و عمیق تر از جوش معمولی است و در اغلب موارد خطرناك است. بعضی از كیستها تا زیر سطح پوست انتشار می یابند و پاره می شوند و به این طریق عفونت را در زیر پوست منتشر می كنند. جای این جو شها معمولاً روی پوست باقی می ماند. آبسه یك ناحیه عفونی متورم و ملتهب وبسیار دردناك است كه حاوی چرك فراوان است.
● آیا تغذیه در ایجاد آكنه تأثیری دارد؟
شاید این شایع ترین سؤالی باشد كه یك متخصص پوست از بیمار خود می شنود. با این همه جوش چرا شكلات می خوری؟ و شاید این شایعترین گوشزدی باشد كه افراد مبتلا به آكنه از دیگران می شنوند. واقعیت این است كه نقش رژیم غذایی در ایجاد یا تشدید آكنه هنوز به اثبات نرسیده است . گرچه گزارشهایی نیز موجود است كه خوردن مداوم غذاهای خیلی چرب، شیرینی زیاد، سس مایونز، خامه، شكلات، گردو، بادام، فندق، خرمالو، موز، پسته، تخمه، چیپس، پفك، نوشابه، نارگیل، تخم مرغ و به تعبیری، همه آنچه كه در قنادی و بقالی یافت می شود، را در بروز و تشدید آكنه مؤثر دانسته است. اگر از دست این جو شهای لعنتی به ستوه آمده اید، برای احتیاط به جای خوردن اینها از سبزیجات و میوه های تازه استفاده كنید. استفاده از اسفناج، هویج، شاهی و گوجه فرنگی را به شما توصیه می كنیم. سعی كنید خوردن چای و ادویه جات را بسیار محدود كنید. عامل مهم دیگری كه اثر آن در تشدید آكنه به اثبات رسیده، تماسهای شغلی است. آكنه در كسانی كه به علت شغلشان با روغنهای حیوانی و یا معدنی تماس دارند و یا در معرض هوای بسیار گرم و یا بسیار سرد هستند با شدت بیشتری بروز می كند. افرادی كه شغلهای پر استرس دارند یا این كه اصولاً از نظر تیپ شخصیتی مضطرب محسوب می شوند، معمولاً دچار آكنه های شدید می شوند. اگر خود استرس عامل این تشدید نباشد، حداقل این است كه افراد مضطرب معمولاً بیش از حد صورت خود را دستكاری می كنند و این امر خود باعث تشدید بیماری می شود. از دیگر عوامل مؤثر، لوازم آرایشی، اختلال غدد درون ریز، تعریق زیاد، برخی داروها مانند كورتیزول، هورمونهای مردانه، قرصهای ضد بارداری، لیتیوم و باربیتوراتها را می توان نام برد. خلاصه این كه شاید بتوان گفت كه قسمت خیلیها این طور مقرر شده كه در سنین نوجوانی گرفتار این معضل پوستی شوند (منظورم نقش ژنتیك است)
● روشهای نوین برای خلا ص شدن از شر آكنه
اگر پوستتان چرب است روزی ۱ بار به آرامی پوست خود را با صابون غیر معطر (ترجیحاً صابونهای آنتی باكتریال) بشویید. به این ترتیب كه صورت خود را از كف بپوشانید و ماساژ دهید تا صابون در منافذ پوست نفوذ كند و چربیهای تجمع یافته و آلودگیها را از بین ببرد. پوست خود را ماساژ دهید. ماساژ باعث تخلیه چربی پوست می شود و از تجمع آن جلوگیری می كند. علاوه بر این ماساژ جریان خون پوست را بهبود می بخشد. بعد از ماساژ صورت خود را با آب گرم بشویید تا چربی آن گرفته شود و بعد بلافاصله مقداری آب سرد به پوست خود بپاشید تا منافذ آن بسته شود. پس از این كار پنبه ای را به گلاب یا آبلیمو آغشته كنید و سطح پوستتان را با آن پاك كنید. گلاب و آبلیمو اثر قابض دارند و باعث افزایش گردش خون می شوند. اگر پوستتان خیلی چرب است هفته ای یك بار از ماساژ با سركه سیب استفاده كنید تا چربی پوست كاهش یابد. برای این كار سركه سیب را با همان مقدار آب مخلوط كنید و روی پوست خود بمالید و ماساژ دهید و بعد از چند دقیقه پوستتان را بشویید. آسودگی روانی داشته باشید. خواب خوب و مرتب داشته باشید، به میزان لازم استراحت كنید و از عصبانیت بپرهیزید. از مالیدن یا تركاندن جو شها و آكنه ها خودداری كنید. جو شهای چركی را نباید با فشار خالی كرد. برای خالی كردن آنها دستگاههای مكنده ای وجود دارد كه جو شها را در شرایط كاملاً استریل تخلیه می كند. موهایتان را حداقل ۲ بار در هفته با شامپو بشویید. اجازه ندهید كه موهایتان روی صورت بیاید.
حتی در شب و به هنگام خواب موی كثیف و چرب باعث پخش چربی و باكتریها می شود. تعریق در ۱۵درصد افراد باعث تشدید آكنه می شود. پس از كار كردن در هوای گرم و مرطوب و پختن غذا و ورزش، عرقتان را بشویید و در اسرع وقت چربی را از بدن و صورتتان پاك كنید. برای آرایش كردن از مواد آرایشی روغنی و چرب استفاده نكنید، زیرا این مواد می توانند فولیكولهای مو را مسدود كنند و باعث ایجاد و یا تشدید آكنه شوند. خصوصاً افرادی كه پوست چربی دارند باید از كرمهای مرطوب كننده و حتی ضدآفتابی استفاده كنند كه فاقد چربی باشد. آرایش صورت خود را روزی ۲ بار با آب و شیرپاك كنهای فاقد چربی و سازگار با پوست پاك كنید. قبل از استفاده از مارك جدید لوازم حتماً آن را روی بازوی خود تست كنید تا مطمئن شوید كه پوستتان به آن حساسیت ندارد. اشعه ماورای بنفش خورشید، باعث بهبود ضایعات می شود، اما در ۱۰ درصد افراد باعث تشدید علایم می شود. در زمان قاعدگی حساسیت غدد چربی دختران نسبت به هورمونهای جنسی مردانه افزایش می یابد و این باعث افزایش چربی پوست در آنها می شود. برای جلوگیری از بروز یا تشدید آكنه در این زمان باید پوست خود را با صابون بشویید و پس از شستشو پوستتان را با پنبه آغشته به محلولهای الكلی موجود در بازار كه حاوی آنتی بیوتیك هستند، پاك كنید. حوله صورتتان را هر روز عوض كنید و همیشه از حوله تمیز و خشك استفاده كنید زیرا باكتریها این توانایی را دارند كه به سرعت در حوله های مرطوب رشد كنند. از ورزش و پیاده روی غفلت نكنید. اگر هر روز صبح ۳ كیلومتر پیاده روی كنید و بعد از آن دوش بگیرید متوجه می شوید كه پس از مدت كوتاهی بسیاری از جو شها برطرف شده و پوستتان بسیار شاداب تر می شود.
● حرف آخر
آكنه را نباید یك عارضه جزئی و كم اهمیت تلقی كنید، زیرا می تواند فشارهای عصبی فراوانی را برای فرد ایجاد كند. حتی ملایمترین انواع آكنه دست كم یك سال باقی می ماند. مدت بیماری در برخی افراد به ۱۵ سال و حتی تا آخر عمر نیز رسیده است. در صورت طولانی شدن مدت آكنه فرد اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و تصور بدی از ظاهر خود پیدا می كند. درمان در اغلب موارد مؤثر است، اما نیاز به حوصله و صرف وقت فراوان دارد. در بسیاری از افراد بیماری پس از دوران بلوغ و نوجوانی، خود به خود برطرف می شود.
دكتر پروانه اخوان
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید