پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

اینترنت را خلاصه کنید!


اینترنت را خلاصه کنید!
آر.‏اِس‏.اِس‏ها می‏توانند راحتی بیشتری را برای شمادر اینترنت فراهم آورند. یك لحظه به موتور جست‏وجوی دلخواه خود فكر كنید. آیا او می‏تواند شما را به سَروقتِ مقاله‏ای ببرد كه چند دقیقه‏‏ی پیش منتشر شده است؟ آیا او می‏تواند شما را بلافاصله در جریان آخرین شمارش آرا در پِتلِ‏پورت قرار دهد؟ قاعدتاً باید بتواند. اما اگر نتوانست، به «كامپیوتر» اجازه می‏دهید یك موتور جست‏وجوی قابل را به شما پیشنهاد دهد؟
فن‏آوری RSS۱ (كه آن را آر. اِسْ. اِسْ تلفظ می‏كنند) یك راهِ ساده پیش پای سایت‏ها می‏گذارد تا عناوین خبری و لینك‏های متعلّقه‏شان را به طور هم‏زمان در سراسر اینترنت منتشر نمایند.
این فن‏آوری جدید مبتنی بر یك نوع بافت ۲XML برای عرضه‏ی مطالب در وب است ( بافت XML -كه آن را ایكس.اِم. اِل تلفظ می‏كنند- موازینی است كه كنسرسیوم وِب آن را تدوین كرده‏است؛ مخصوصِ متونِ قابل انتشار در وِب. بافت ایكس.اِم. اِل به طراحانِ وب اجازه می‏دهد تا برچسب‏های خاصِ خود را تولید كنند.)
در‏واقع هر وِب‏سایتی كه بخواهد به سایت‏های دیگر اجازه دهد بخشی از مطالب او را منتشر كنند، ابتدا یك سندِ آر.اِس.اِس تهیه می‏كند و سپس آن را نزدِ یك ناشر آر.اِس.اِس به ثبت می‏رساند، و در آخر، برای خبردار كردنِ دیگران، یك شستی نارنجی‏رنگِ ایكس.اِم. اِل را در پایین یا بالای سایتِ خود نصب می‏كند. به این ترتیب هر‏كسی كه بتواند مطالب متكّی بر آر.اِس.اِس را بخواند، كافی است روی آن شستی ایكس.اِم.‏اِل كلیك كند تا بتواند از آن مطالب- هم‏زمان با انتشارشان در وِب- در سایتِ خود استفاده نماید.
برای خواندن مطالبِ متكّی‏ بر آر.اِس.اِس، نرم‏افزارهای مخصوصی نوشته‏اند كه به آن‏ها «خبر‏خوان» یا «گردآورنده» می‏گویند. بنابراین اگر یكی از این نرم‏افزارها را روی كامپیوتر خود نصب كنید، و یك مجرای آر.اِس.اِس نیز كه خودتان به آن علاقه دارید- برایش تعیین كنید، می‏توانید در هر لحظه در جریان آخرین تحولات و اخبار واصله‏ی مرتبط با آن آر.اِس.اِسِ خاص قرار داشته باشید (‏منظور از مجرا، خط تغذیه‏‏كننده‏ی هر دكّه‏ی آر.اِس.اِسِ است.
برای استفاده از آر.اِس.اِسِ هر سایت، شما باید یك انشعاب از خطِ تغذیه‏كننده‏ی آن آر.اِس.اِسِ بگیرید. گرفتنِ این انشعاب، با كلیك‏كردن روی شستی ایكس.اِم.اِلِ آن سایت صورت می‏گیرد.)
یك روش راحت‏تر برای بهره‏مند شدن از مواهبِ آر.اِس.اِس، استفاده از موتورهای جست‏وجویی است كه نتایج خود را از مجاری آر.اِس.اِس استخراج می‏كنند، و چون مجاری آر.اِس.اِس مدام در حال تغذیه‏شدن با آخرین اخبار و تغییر و تحولات هستند، شما را همواره در جریان آخرین نتایجی كه تا آن لحظه به دست آمده‏اند، قرار می‏دهند. بنابراین باید اذعان كنید كه هیچ راهی از این ساده‏تر برای زیرِ نظر‏گرفتنِ لحظه به لحظه‏ی اخبار و حوادثِ سیاسی، فرهنگی، هنری، اقتصادی، و جز این‏ها در دنیا وجود ندارد.
● اما نام چند موتور جست‏وجوی مبتنی بر آر.اِس.اِس را در زیر ملاحظه می‏كنید:
▪ Feedster (www. Feedster.com(
▪ PubSub (www. PubSub.com(
▪ Waypath (www. Waypath.com(
▪ Blogdigger (www. Blogdigger.com(
برای استفاده آر.اِس.اِس به هیچ وجه لازم نیست به طرز كار آن پی ببرید. همین‏قدر كه بدانید این فن‏آوری، روز به روز دنیای وِب را متحول‏تر خواهد كرد و یك وِب دست‏آموز برای‏تان تربیت خواهد نمود، كافی است.=
۱) Rich Site Summary- Really Simple Syndication-RDF Site Summary
۲) eXtensible Markup Language
منبع : ماهنامه کامپیوتر


همچنین مشاهده کنید