سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به لیگ صربستان


نگاهی به لیگ صربستان
دربی بزرگ صربستان با نقش آفرینی ستاره ها و رقم خوردن یك نتیجه عجیب پایان یافت.همه می دانند در این كشور پارتیزان وستاره سرخ، قدرت برتر محسوب می شوند و دامنه دشمنی هواداران ۲ تیم حتی به پارلمان كشور هم كشیده شده است.
به هر حال دربی اخیر در حالی به میزبانی ماراكانا (ورزشگاه اختصاصی ستاره سرخ) برگزار شد كه میزبان با ۱۲ امتیاز اختلاف در صدر قرار داشت و به برتری می اندیشید. گل اول، گل دوم، گل سوم و... در پایان ،نتیجه باورنكردنی ۴ بر ۲ روی اسكوربورد به ثبت رسید و پارتیزان برای نخستین بار در ۶ سال اخیر بر دشمن دیرینه غلبه كرد.قهرمان سابق اروپا باخت اما همچنان ۹ امتیاز بیشتر از پارتیزان دارد. از ایجاد تغییرات در ستاره سرخ صحبت می شود. چرا؟
آنها در چند روز گذشته به شدت از سوی هواداران تحت فشار قرار گرفته اند. بارها اتفاق افتاده تیم پیروز دربی در نهایت جام را واگذار كرده است. به طور مثال پارتیزان در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ با نتیجه ۳ بر صفر ستاره سرخ را خرد كرد اما با ۱۱ امتیاز اختلاف پشت سر تیم مغلوب قرار گرفت. ۲ سال قبل از آن نیز چنین نتیجه ای در خانه حریف به ثبت رسید و این بار برنده با ۱۵ امتیاز اختلاف نایب قهرمان شد. بله! درست است.
پارتیزان با یك بازی خوب جدال سنتی شرق اروپا را برد زاركولازتیچ، مردی كه در آكادمی ستاره سرخ رشد یافت و از «بزانیجا» راهی پارتیزان شد، وزنه قابل اتكایی محسوب می شود. یك ماه پیش «رادی آنتیچ» یكی از مدیران پارتیزان بابت جذب میروسلاو جوكیچ اظهار تأسف كرد. مربی سابق آتلتیكومادرید اعتقاد داشت مرد مورد نظر مانند دیوانه ها روی نیمكت می نشیند!برای ستاره سرخ خبرهای بدتری وجود دارد.
یك ناكامی دیگر،اختلاف این تیم با پارتیزان را به ۶ امتیاز كاهش می دهد كه اصلا ً خوشایند نیست. مسؤولان تیم اعتقاد دارند داوران همیشه با دید منفی بازی های آنها راقضاوت می كنند. در رقابت با «ملداست» شاهد پایمال شدن حق پارتیزان بودیم. این ۲ تیم مجدداً در اولین هفته دور برگشت به مصاف هم می روند. آن زمان، بهار فرا رسیده و شاید خیلی چیزها دستخوش تغییر شود؛ جایی كه نبرد برای فتح جام جدی می شود.
دیگر فقط یك نیمه اول درخشان و گل مردود پارتیزان مورد اشاره قرار نمی گیرد؛ حتی دقایق دشوار ۴۵ دقیقه اول، همچنین اخراج «دراگان ماجیچ» به خاطر یك خطای وحشتناك دستاویز مناسبی نخواهد بود. پارتیزان در این بازی با هوشیاری «نوبوسا مارینكوویچ» صاحب موقعیت های زیادی شد. این بازیكن درپنجاه و پنجمین دقیقه بازی یك پنالتی را از دست داد اما طی ۲۰ دقیقه پایانی راه پیروزی تیمش را هموار نمود.
ناراحتی كودكانه «ملداست» عقده گشایی آنها نیز تلقی می شد. اسپانسر تیم پس از یك دوره طولانی حاضر نشد محصولات خود را روی لباس تیم تبلیغ می كند. پا پس كشیدن حامی مالی، مشكلات اقتصادی فراوانی را به ارمغان آورد. در همین راستا سایت باشگاه در بیانیه ای اعلام كرد: «در وضعیت دشواری قرار داریم. داوران كاملاً علیه ما سوت می زنند. از طرفی اسپانسر پس از ۱۲ سال موفقیت آمیز، اكنون كه در بحران هستیم اعلام قطع همكاری كرد. پیشنهاد جدید آنها مورد موافقت سران باشگاه قرار نگرفت.
طرف قرارداد ما قصد داشت از آب گل آلود ماهی بگیرد. نمی توانستیم خواسته هایشان را تأمین كنیم. نتایج تیم هم بیش از پیش بر ناامیدی ها افزوده به حدی كه اكنون همه نگران از دست رفتن مكان فعلی هستیم. داوران هم سر ناسازگاری گذاشته اند. خب! چكار كنیم؟
هرگز نمی خواهیم در روزنامه ها جنجال كنیم اما واقعاً پس از اتفاقات چند روزگذشته كاسه صبر ما لبریز شده است. خواستار احقاق حق پایمال شده خود هستیم و فدراسیون باید جوابگو باشد.»شاید از این طریق بتوان كاندیدای اول سقوط را نجات یافته دید. ممكن است اوضاع كاملاً متفاوت شود. این باشگاه درگیر یك پرونده تبانی است و چنانچه هر ۲۴ بازی آنها ۳ بر صفر به سود حریفانشان اعلام شود، باید از همین امروز به دسته دوم فكر كنند.
ستاره سرخ در آغاز فصل «ملداست» را شكست داد اما پارتیزان مقابل این تیم سرتعظیم فرود آورد. اگر اوضاع اینگونه پیش برود، احتمال حضور ستاره سرخ در صدر جدول وجود دارد و حتی شاید قهرمان فصل ۱۹۹۱-۱۹۹۰ فتح زودهنگامی را تجربه كند. فقط می توان منتظر ماند و شاهداتفاقات بود.در سایر بازی های هفته پر تب و تاب لیگ صربستان، «بانات» از باخت فرار كرد. الكساندر كوپونوویچ در ثانیه های پایانی بازی را به تساوی كشاند.
نكته شگفت آور تمدید قرارداد با «آپاتینسكا» اسپانسر تیم بود. حتی این باشگاه هم نسبت به عملكرد داوران بدگمان است.در یك كلام لازم نیست آینده را ارزیابی كنیم. ستاره سرخ با ۹ امتیاز اختلاف در صدر قرار دارد اما باید در ۶ هفته پایانی بر اندوخته خود بیفزایید وگرنه ممكن است اتفاق بدی رخ دهد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید