سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


ایرلند سرزمین قصرهای سنگی


ایرلند سرزمین قصرهای سنگی
افسانه ها می گویند که پادشاه میلسیوس اسپانیایی برای اولین بار ایرلند را از بالای برج بلندی در بریگانتیا دید. او دایی اش را برای کشف این سرزمین فرستاد، اما در ماموریتش کشته شد.
میلسیوس به همراه هشت پسرش برای گرفتن ایرلند به آنجا حمله کردند که پنج تا از پسرهای او در این جریان کشته شدند و سه پسر باقی مانده او هبر، ایر و هرمون این کشور را گرفتند. پس از مرگ میلسیوس، هبر و هرمون ایرلند را به دو قسمت تقسیم کردند.
هبر حکمرانی نواحی جنوبی را برعهده گرفت. این دو برادر پادشاهی خود را در سال ۱۶۹۹ پیش از میلاد شروع کردند. از بین ۱۸۳ پادشاه ایرلند آنها تنها دو پادشاهی بودند که ایرلند را با موفقیت اداره کردند.
تاریخچه قصرهای ساخته شده در ایرلند به هزار سال پیش زمانی که نورمان ها به آنجا حمله کردند یعنی از سال های اول هزاره دوم تا اوایل قرن بیست باز می گردد. ایرلند از آن جمله کشورهایی است که همیشه به کنترل جمعیت اهمیت داده است. قصرهای مختلف در این کشور برای پناه دادن به خانواده های پادشاهان و محافظت کردن از ارتش آنها ساخته شده اند. اما قصرهایی که پس از بلرنی در ایرلند ساخته شد بیشتر سمبل قدرت سیاسی و ثروت است. اهمیت این قصرها بیشتر در نحوه معماری آنها است تا موقعیت نظامی شان. مروری بر تاریخچه چارلز فورت واقع در ۵/۱ مایلی کینیسل، کورک بیانگر تغییراتی در قصرهای ایرلند طی قرن ها است.
قصر معروف بلرنی واقع در روستای بلرنی یکی از معروف ترین جاذبه های توریستی ایرلند است. روستای بلرنی در ۸ کیلومتر از شمال غربی شهر کودک در ایرلند جنوبی واقع شده است. این روستای بلرنی دارای امکانات رفاهی بسیار مناسب است. روستای بلرنی کوچک است و جمعیتی قریب به ۲۰۰۰ نفر دارد. قصر بلرنی سال ۱۴۴۶ در ایرلند ساخته شد و پس از گذشت سال ها یکی از زیباترین مکان های ایرلند شد تا جایی که هر ساله ۲۰۰ هزار توریست از آن دیدن می کنند.
بلرنی وگانیس بروری هر دو از سمبل های ایرلند به شمار می روند. بلرنی در ابتدا به شکل یک کلبه چوبی بود که در ۱۲۱۰ به خاطر مشکلاتی که در زیرسازی اش داشت خراب شد و دمورت مکارتی پادشاه مانستر قصر بلرنی سنگی را جای آن ساخت. این قصر تا قبل از ورود اولیور کروم ول و تسلیحات نظامی اش، خانه اجدادی خانواده مکارتی بود.
پانزده سال بعد خانواده مکارتی دوباره به قصر بازگشتند و با ورود پادشاه انگلستان چارلزدوم به ایرلند و در پی جنگ بوینی در سال ۱۶۹۰، خانواده مکارتی دوباره مجبور به ترک قصر خود شدند. سال ۱۷۰۳ قصر بلرنی به جیمز جفری حاکم شهر کورک فروخته شد. اکنون امانتداران ایرلند صاحب بلرنی هستند و از آن مراقبت می کنند.
ساختار سنگی بلرنی بدون شک یکی از زیباترین قسمت های قصر بلرنی است. این ساختار در بالای قصر قرار گرفته است که پله های مارپیچی که از پایین قصر تا بالای آن امتداد دارند، رفتن به ساختار سنگی بلرنی را برای توریست ها راحت تر می سازند. نیمی از سنگ های این ناحیه متعلق به اسکاتلند است. پادشاهان اسکاتلندی در آنجا تاج گذاری می کردند.
چون معتقد بودند این ساختار سنگی قدرت خاصی دارد. نام دیگر این ساختار سنگی، سنگ های افسانه ای «فصاحت کلام» است. به گفته افسانه ها هرکس این سنگ ها را ببوسد به فصاحت کلام ابدی دچار شده و هیچ وقت دچار کمبود واژگان نمی شود. می گویند که سنگ های این ناحیه را رابرت بروس به کورمک مکارتی در عوض حمایت او از جنگ بنوکبرن داده است. توریست ها علاوه بر قصر بلرنی می توانند از خانه بلرنی هم دیدن کنند.
این خانه در اوایل قرن هجدهم توسط جیمز و جان جفریرز ساخته شد. معماری این خانه به سکب گوتیک است. صخره های نزدیک این خانه درست همزمان با خود این خانه ساخته شده اند. خانه بلرنی در سال ۱۸۲۰ آتش گرفت اما تنها بقایایی از آن باقی ماند. خانواده جفریرز در سال ۱۸۷۴ دوباره تصمیم گرفتند خانه ای به سبک اعیان و اشراف اسکاتلندی بسازند. این خانه تاکنون زیستگاه خانواده جفریرز بوده است.
صخره های نزدیک قصر بلرنی هم جای دین دارد. بسیاری از توریست ها به خاطر پیچ در پیچ بودن این صخره ها ترجیح می دهند در روشنایی روز از آن دیدن کنند. یکی از بناهای دیدنی در صخره های بلرنی سنگ قربانی است. این سنگ طوری قرار داده شده است که اولین اشعه های خورشید در زمان مشخصی به آن اصابت می کند که به اعتقاد ایرلندی ها آن زمان وقت مناسبی برای قربانی کردن است. قصر بلرنی همه روزه جز روز کریسمس به روی همه باز است. عروس و دامادها هم می توانند خاطرات عروسی شان را با کس گرفتن در این قصر ثبت کنند.
ترجمه: آزاده هاشمی
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید