جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


آشتی اطفال و نوجوانان بزهکار با جامعه


آشتی اطفال و نوجوانان بزهکار با جامعه
كودكان ونوجوانان در همه جوامع به عنوان پایه‌گذاران آینده علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بشمار می‌روند. آنان در صورت وجود شرایط مساعد و مناسب فردی و اجتماعی شكوفا شده و زمینه ساز تحولات اساسی در جامعه می شوند، اما در صورت نبود شرایط مساعد برای رشد، گاهی بزهكاری اطفال و نوجوانان رخ می نماید.
بدیهی است چنانچه كودك و نوجوان را در چنین شرایطی به حال خود واگذاریم نه تنها به نابودی بیشتر او دامن زده ایم، بلكه به وظایف اجتماعی و دینی خود عمل نكرده ایم. این قشر از جامعه به دلیل فقدان قدرت تمیز مسایل، گاهی ناخواسته مبادرت به ارتكاب جرم می كنند و از آنجا كه خود اراده ای در شكل‌گیری بسیاری از زمینه های بروز جرم ندارند، نمی توان با آنان برخورد قضایی همچون سایر مجرمین داشت.
رسیدگی مطابق با شرایط شخصیتی، سنی و روحی اطفال و نوجوانان در محاكم از جمله مهمترین مسایلی است كه نباید از آن غفلت كرد. پیداست كه تاكنون تبعات منفی ناشی از مجازات این دسته از افراد جامعه، بدون در نظر گرفتن شرایط نشو و نمای آنها، نه تنها باری را از دوش قضات و دستگاه قضایی و به طور كلی جامعه برنداشته است بلكه موجب تقویت روحیه انزوا طلبی، تعمیق حس طرد و ریشه ای شدن حس عناد آنان نسبت به جامعه و در نتیجه بروز ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی شده است.
لایحه رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان با دیدی فرانگر و اصلاحی سعی كرده است با تصویر شرایط چنین افرادی به مراتب محسوس‌تر از گذشته، قوانین مربوط به جرایم اطفال و نوجوانان را شفاف‌سازی كرده و شرایط سنی و تعیین حدود مسوولیت كیفری این قشر از جامعه را در صورت ارتكاب جرم تعیین نماید. همچنین مواردی از جمله تخصیص شعب ویژه رسیدگی به این گونه جرایم، بهره گیری از مشاور، نحوه تحقیق و ترتیب رسیدگی، آرا و تصمیمات، تخفیفات، بهره گیری از كانون های اصلاح و تربیت و سایر مقررات مربوط به جرایم اطفال و نوجوانان در این لایحه لحاظ شده است.
ایران اسلامی، چشم به راه این قانون است تا مگر كودكان و نوجوانان بزهكار در سایه آن بازگشت سعادتمندانه به جامعه را تجربه كنند.
فاطمه روزبهان
منبع : روابط عمومی و اطلاع رسانی قوه قضاییه


همچنین مشاهده کنید