پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

گل کردن حافظه با گل‌کلم


گل کردن حافظه با گل‌کلم
محققان می‌گویند، مصرف سبزیجات از فراموشی سالمندان جلوگیری می‌كند. برای شما هم پیش آمده است كه اسم نوه‌ها یا فرزندانتان را فراموش كنید یا یكی از آنها را به نام دیگری صدا كنید؟
برای شما هم پیش آمده است كه عینك یا دست دندان مصنوعی‌تان را شب قبل گوشه‌ای از منزل بگذارید و فردای آن روز فراموش كنید آنها را كجا گذاشته‌اید؟
همه ما ممكن است به چنین وضعیتی دچار شویم. ولی حتما قبول دارید، پیری است و فراموشی. هرچند همه سالمندان دچار ضعف حافظه نمی‌شوند ولی به طور كلی با افزایش سن احتمال فراموشكاری بیشتر می‌شود. همان‌طور كه شنیده‌اید خوردن روزانه یك عدد سیب، انسان را از مراجعه به دكتر بی‌نیاز می‌كند. حالا باید به شما بگوییم خوردن یك بشقاب سبزیجات می‌تواند در كند شدن روند فراموشی سالمندان موِثر باشد.
● معجونی از ۵ میوه و سبزی
میانه شما با سبزی‌ها و میوه‌ها چطور است؟ شاید در سنین بالاتر جویدن میوه‌های سفت برایتان دشوار باشد ولی می‌توانید به آسانی با تقسیم آنها به قطعات كوچك‌تر با خیال راحت انواع میوه‌ها را نوش‌جان كنید.
انواع میوه‌ها و سبزی‌ها می‌توانند از بروز آلزایمر پیشگیری كرده، حتی در بهبود علائم آن موِثر باشند. این محققان اعتقاد دارند، عصاره ۵ میوه و سبزی شامل گل‌كلم، سیب‌زمینی، پرتقال، سیب و تربچه حاوی موادی است كه تا‡ثیر آنها مشابه داروهای درمان آلزایمر است. بیشترین میزان این ماده در گل‌كلم یافت می‌شود.
آلزایمر كه هیچ درمانی برای آن پیدا نشده، شایع‌ترین شكل زوال عقل در میان سالمندان است. این بیماری به شدت توانایی‌های فرد را در انجام فعالیت‌های روزانه مختل می‌كند و در بخش‌هایی از مغز كه تفكر، حافظه و زبان را كنترل می‌كند، ایجاد اختلال می‌كند.
بیشتر داروهای درمان آلزایمر نقش بازدارندگی آنزیم استیل كلرینستراز را دارند كه عامل تجزیه پیام‌رسان عصبی استیل كولین است. ماده موِثر در این ۵ میوه، گلوكوسینولات است كه در تمام خانواده كلم‌ها یافت می‌شود. مصرف مرتب این تركیبات در جلوگیری از كاهش میزان استیل كولین دستگاه عصبی مركزی بسیار تا‡ثیر دارد.
● حافظه آهنین
اگر شما هم از سالمندانی هستید كه با مشكل فراموشكاری دست به گریبانید، از همین لحظه آستین‌هایتان را بالا بزنید و به خودتان كمك كنید.
قدم نخست این است كه از گفتن اینكه موضوعی را فراموش كرده‌اید، نترسید و خجالت نكشید.
اگر حافظه شما همانند دوران جوانی كار نمی‌كند، گناه شما نیست. به جای اینكه زانوی غم بغل بگیرید، تلاش كنید راه‌های جدیدی را امتحان كنید كه از كم شدن حافظه جلوگیری می‌كنند یا به تقویت حافظه شما كمك می‌كنند.
می‌توانید یك كاسه بزرگ را روی یكی از میزهای اتاقتان بگذارید و وسایلی مانند عینك یا قرص‌هایتان را كه در طول روز از آنها زیاد استفاده می‌كنید، درون آن قرار دهید. گوش كردن به اخبار رادیو و تلویزیون نیز برای تقویت حافظه شما مفید است، چون ذهنتان را با مسائل درگیر می‌كند و از قوای ذهنی خود مرتب استفاده خواهید كرد. كتاب بخوانید یا از اطرافیانتان هر روز یك مطلب جدید یاد بگیرید، مثلا طرز تهیه یك غذای جدید یا پرورش یك گل را در باغچه منزلتان از دیگران بیاموزید. خواندن روزنامه را فراموش نكنید، مثلا صفحه سالمندان همین روزنامه را هر هفته مطالعه كنید.
آلبوم‌های خانوادگی، مرور اتفاقات گذشته است. در جمع خانواده آنها را ورق بزنید و با یادآوری روزهای گذشته، خاطرات آن روزها را برای فرزندان و نوه‌هایتان تعریف كنید. با فرزندان و مهمانان خود كه برای دیدارتان به منزل شما آمده‌اند، شطرنج بازی كنید و گاهی هم جدول حل كنید.
یك تقویم جیبی كوچك تهیه كنید و تمام آنچه را كه ممكن است فراموش كنید، درون آن بنویسید، مثل نوبت دكتر، روز تولد نوه‌تان یا آخرین مهلت پرداخت قبض‌های منزل.
یك دفترچه تلفن كنار تلفن اتاقتان بگذارید و هنگامی كه یكی از فرزندان یا نوه‌هایتان با شما تماس می‌گیرد و كاری را از شما می‌خواهد، آن را در آن دفتر یادداشت كنید. برای اینكه مصرف به موقع داروهایتان را فراموش نكنید، می‌توانید به تعداد وعده‌هایی كه باید دارو بخورید، شیشه‌های كوچكی تهیه كنید. فرض كنیم ۳ نوبت ۶ صبح، ۲ بعدازظهر و ۱۰ شب باید دارو بخورید. پس ۳ شیشه بردارید و روی یكی بنویسید ۶ صبح، روی یكی ۲ بعدازظهر و روی یكی ۱۰ شب. هر روز صبح داروهایتان را داخل این شیشه بیندازید. وقتی كه به این شیشه‌ها نگاه می‌كنید، یادتان می‌آید كدام دارو را نخورده‌اید.
● آلزایمر، سكوت حافظه
گاهی لازم است علائم فراموشی را جدی بگیرید و با پزشك مشورت كنید. اگر اسامی افراد را دائما فراموش می‌كنید یا فكر می‌كنید حافظه‌تان روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شود و یا اگر در روند طبیعی زندگی شما اختلال به وجود آمده و نمی‌توانید كارهای روزمره را به‌تنهایی انجام دهید، باید به پزشك مراجعه كنید.
گاهی اختلال حافظه می‌تواند نشانه بروز آلزایمر باشد. در بیماری آلزایمر، حوادث و اتفاقات مربوط به دوران كودكی و نوجوانی را به راحتی به یاد می‌آورید، در حالی كه از به یادآوردن اتفاقات چند لحظه قبل كه در حافظه اخیر شما ذخیره شده، ناتوانید.
افراد مبتلابه آلزایمر چندبار یك واقعه را تعریف می‌كنند، سوِال‌هایشان تكراری است، گاهی اسم اشیا یا افراد را به یاد نمی‌آورند و وسائل‌شان را گم می‌كنند و یا در جای اشتباه می‌گذارند.
این افراد، هنگام صحبت كردن دنبال كلمه می‌گردند، ولی كلمه مناسب را پیدا نمی‌كنند. گاهی هنگامی كه از منزل خارج می‌شوند، راه منزل را گم می‌كنند. حتی ممكن است در حساب و كتاب‌های مالی دچار مشكل شوند.
پزشك می‌تواند با توجه به شرایط بیمار و شرح حال او و انجام برخی معاینات به بروز این بیماری پی ببرد، مثلا از بیمار می‌خواهد ۱۲ كلمه را تكرار كند. نوعی از آلزایمر كه بیشتر شایع است <آلزایمر با شروع دیررس> است كه از حدود ۶۰ سالگی شروع می‌شود.
نگه‌داشتن كلسترول و چربی و قند خون در محدود طبیعی و داشتن فشار خون نرمال، پیاده‌روی و داشتن روابط اجتماعی در میانسالی در پیشگیری از آلزایمر مفید است. تعاملات اجتماعی و روحیه خوب نقش مهمی در مبارزه با آلزایمر دارند. تغذیه، ورزش و مصرف ویتامین E در حد مجاز نیز در پیشگیری از آلزایمر موِثرند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید