جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


ریو هم به سوریه رفت


ریو هم به سوریه رفت
شركت سایپا با همكاری كیاموتورز كره جنوبی در حال تولید خودروی ریوست. سایپا قرار است امسال حدود ۱۲ هزار دستگاه و در آینده سالانه ۷۵ هزار دستگاه از این خودرو را تولید كند. طی سه سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار دستگاه ریو در كره تولید شده كه ۴۲۰ هزار دستگاه آن در بازارهای آسیا، اروپا و امریكا به فروش رفته است. (فروش ریو در امریكا حدود ۱۸۰ هزار دستگاه بوده است).
این خودرو توانست عنوان AUTOBEST (بهترین خودرو) سال ۲۰۰۶ را به خود اختصاص دهد. همه ساله یك هیئت ۱۲ نفره از كارشناسان اروپایی خودرویی را به عنوان خودروی برتر سال معرفی می‌كنند. امسال هم جایزه بهترین خودرو طی مراسمی به مدیر اجرایی كیاموتورز كره جنوبی اهدا شد. رقبای جدید در این رقابت خودروهایی نظیر رنو كلیو با ۵۹۹ امتیاز، فورد فوكوس با ۶۵۹ امتیاز، شورلت اسپارك با ۴۶۷ امتیاز و سوزوكی با ۴۴۹ امتیاز بودند كه ریو توانست با ۷۰۶ امتیاز صدرنشین شود.
جایزه AUTOBEST به خودروهایی داده می‌شود كه قیمت آنها كمتر از ۱۵ هزار یورو باشد. یونگ كیم مدیر اجرایی كیاموتورز پس از دریافت این جایزه گفت: این اولین باری است كه جایزه مذكور به یك خودروی آسیایی اعطا شده و دلیل آن نوع طراحی و كیفیت ریوست. وی افزود: خودروهایی كه توسط كیاموتورز تولید می‌شود كاملاً مطابق با استانداردهای اروپایی است. ریو یك خودروی سدان بسیار خوش استیل و با كارایی بالاست.
این خودرو دارای موتور ۱۶ سوپاپه انژكتوری، حدود ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۵ دنده است؛ در حالی كه اتومبیل‌هایی با چنین مشخصات فنی، اغلب گرانترند. مصرف سوخت پایین، تعمیر آسان، فرمان هیدرولیك، كلید ضد سرقت و ترمز دیسكی با سیستم خنك كننده از دیگر مزایا و تجهیزات این خودروست.
با این كه بیش از یك سال از آغاز تولید ریو در شركت سایپا نمی‌گذرد، اولین محموله صادرات آن ۱۵ مهر ماه ۱۳۸۵ به كشور سوریه صادر شد.
صادرات این خودرو پس از آن آغاز شد كه براساس ممیزی سالانه گروه كیفیت شركت كیا ـ هیوندای كره جنوبی در سال ۲۰۰۶، ریوی سایپا با كسب امتیاز بسیار خوب در بین محصولات ۱۷ شركت همكار كیا ـ هیوندای در كشورهای مختلف، رتبه دوم را به دست آورد.
با توجه به مشخصات منحصر به فرد این خودرو و سابقه آن در بازارهای بین‌المللی، تقاضای زیادی برای صادرات ریو به بازارهای مختلف وجود دارد و برهمین اساس صادرات آن علاوه بر سوریه به سایر كشورها نیز به زودی آغاز خواهد شد. سایپا قرار است تا پایان امسال حدود ۳ هزار دستگاه ریو را به سوریه صادر كند. قیمت ریوهای صادراتی سایپا بین ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان است و براساس ارزیابی‌های صورت گرفته، تقاضای موجود در بازار سوریه برای خودروی ریو ۵ هزار دستگاه در سال است كه سایپا این میزان تقاضا را پاسخ خواهد داد. سایپا تاكنون ۳۰ هزار پراید نیز به سوریه صادر كرده است كه بالاترین آمار خودروهای خارجی سوریه را تشكیل می‌دهد. ماه گذشته نیز اولین محموله قطعات خودروی سایپا ۱۴۱ به كشور ونزوئلا صادر شد. با اضافه شدن ریو به محصولات صادراتی سایپا، سهم این شركت در صادرات صنعتی كشور افزایش خواهد یافت.
لازم به ذكر است ۵۰۰ هزار دستگاه از این خودرو هم اكنون در خیابان‌های امریكا، اروپا و كشورهای آسیایی تردد می‌كنند كه نشان دهنده استاندارد بودن این خودرو و مطابقت آن با سلایق مختلف مردم در كشورهای گوناگون است.
منبع : اندیشه گستر سایپا


همچنین مشاهده کنید