جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


دوباره از همان راه می گذریم...


دوباره از همان راه می گذریم...
● نگاهی به فیلم «رؤیای خیس» ساخته پوران درخشنده
▪ كارگردان: پوران درخشنده
▪ بازیگران: فرامرز قریبیان، همایون ارشادی، بابك انصاری، فلور نظری و ...
▪ خلاصه داستان: «آرش» بعد از جدایی پدر و مادرش از یكدیگر و پیش آمدن ماجرای ازدواج مجدد مادرش، به خانه پدری می رود. او در محیط جدید با زندگی و فضای متفاوتی آشنا می شود كه عشق به «نازنین» ادامه آن است...
«پوران درخشنده» از شاخص ترین كارگردانان ملودرام ساز سینمای ایران است كه كارگردانی را از سال ۱۳۶۵ با فیلم «رابطه» شروع كرده. دومین فیلم او كه شاید از مهمترین فیلمهای كارنامه اش است، «پرنده كوچك خوشبختی» بود كه در اواسط دهه ۶۰ مورد توجه بسیاری از مخاطبان سینما قرار گرفت و نام درخشنده را برای همیشه به عنوان فیلمسازی در حوزه ملودرام خانوادگی ثبت كرد.
اما بعد از این، درخشنده نتوانست موفقیت سال ۶۶ را تكرار كند و سه فیلم دیگر ساخت كه بیشتر به واسطه تعلقاتشان به سینمای تجاری قابل توجه بودند. «زمان از دست رفته» (۱۳۶۸)، «عبور از غبار» (۱۳۶۸) و «عشق بدون مرز» (۱۳۷۷) تا اندازه ای توانستند در جلب مخاطب موفق باشند، اما در كارنامه كارگردانشان آثار درخوری نبودند. اما «شمعی در باد» كه در ۱۳۸۲ ساخته شد، بیشتر حول محور یك ساختار موضوعی اجتماعی، توانست هم مخاطبان عام سینما و هم منتقدان و تماشاگران خاص را متوجه خود كند و فیلم موفق دیگری در پرونده آثار پوران درخشنده بود. موفقیتی كه طی سال گذشته و امسال نیز با «رؤیای خیس» و «بچه های ابدی» استمرار یافته است.
«رؤیای خیس» در میان هشت فیلم پوران درخشنده جزو آثار مهم او به شمار می آید، زیرا اولاً در زمینه سبك پرداخت و ارائه موضوع و حتی سوژه داستانی دارای تفاوتهایی با موضوعات دیگر آثار این كارگردان است. ثانیاً، اینكه شاید با فاصله ای اندك بیانگر یكی از موضوعات مهم اجتماعی امروز جامعه و نیز یك ملودرام خوش ساخت عاشقانه است كه نمونه های كمتری از آن در سینمای ایران وجود دارد.
داستان فیلم پوران درخشنده مقدمه ای دارد كه زمینه های آغاز داستان اصلی را فراهم می كند و سپس داستان اصلی شروع می شود. محوری كه به طور قطع نقش موضوع عاشقانه و ساختار اجتماعی آن اهمیت ویژه ای دارد.
فیلم از آنجا كه قهرمان داستان وارد فضای جدید زندگی اش می شود، آغاز می گردد. از لحظه ورود آرش به خانه پدر، فیلم لحنی روان، هدفمند و خوش پرداخت پیدا می كند.
نگاه درخشنده به موضوع نیز نگاه تازه ای است. او در واقع موضوعی ساده را كه مربوط به دوران خاصی از زندگی نوجوانان قهرمان فیلمش است، به عنوان سوژه انتخاب كرده و آن را در معرض ارتباط و بازخورد با جامعه قرار می دهد.
«رؤیای خیس» تا آنجا كه به ساختار بیرونی داستان مربوط می شود، عشق بین آرش و نازنین را به گونه ای كاملاً جذاب و دوست داشتنی روایت می كند و در حوزه ساختار و محتوا هم فضایی اجتماعی را به تصویر می كشد و نوع خاصی از تقابل جامعه با جوانان را مورد انتقاد قرار می دهد.
«رؤیای خیس» پس از آمدن قهرمان به فضای جدید داستان، روایت كاملاً هدفمند و ریتم هماهنگ و روانی می یابد. روایت عاشقانه این فیلم با جذابیت و لحنی دلنشین پیش می رود؛ آرش در خانه ساكت و آرام جدیدش به آرامشی تازه دست یافته است.
قفل كوچك در كنار اتاقش را باز می كند و به گذشته می رود. او پس از عبور از خاطرات سالهای دور پدرش، در مقابل پنجره ای می ایستد كه سالها پیش پدر، در مقابل آن ایستاده بود. این آغاز تجربه ای است كه تا پایان داستان پسر و پدر را با هم جانشین می كند و در مواجهه با یك موضوع مشترك قرار می دهد. در واقع داستان «رؤیای خیس» داستان عشق پدر آرش است كه در دوره ای دیگر و در جامعه ای دیگر، دوباره اتفاق می افتد. شاید نخستین برداشت از چنین جانشینی ای، میل به نمایش یك موضوع واحد (شاید هر زمانی و هر مكانی) باشد كه قرار است در دو دوره متفاوت اجتماعی مطرح شود و در جامعه امروز مورد تحلیل و بررسی جدی تری قرار بگیرد.
نكته مهم دیگر در فیلم پوران درخشنده، حضور كاملاً موفق بازیگران آن است. بابك انصاری و فلور نظری در نقش قهرمانان نوجوان داستان با وجود تجربه اندك بازیگری، حضوری موفق و مؤثر دارند و بازخوردی واقعی را با برجسته كردن كلیات مورد نظر موضوع اجتماعی فیلم ارائه می دهند.
پدران این دو نوجوان هم، (فرامرز قریبیان و همایون ارشادی) نقشهایی كاملاً اجتماعی و باورپذیر را از دو انسان (یا پدر) با دیدگاه ها و گذشته متفاوت ارائه می دهند كه از میان این دو بازیگر هم قریبیان، در داستان و فیلم و هم در زمینه ارائه نقش مهمتر و تأثیرگذارتر به نظر می رسد.
بقیه بازیگران «رؤیای خیس» نیز به فراخور نقش و نوع حضوری كه در فیلم دارند، بخوبی از عهده وظایفشان برآمده اند. بنابراین می توان گفت كه فیلم در زمینه كار بازیگرانش هم موفق بوده است.
در مجموع، «رؤیای خیس» یك ملودرام اجتماعی ساده و روان است كه داستانی جذاب و دلنشین را با رویكردهای ظریف اجتماعی روایت می كند. این فیلم در حوزه جلب مخاطب نسبتاً موفق است و به نظر می رسد كه در صورت چشمپوشی از برخی كاستی ها، در زمینه جلب نظر مخاطبان خاص سینما هم موفق باشد.
آی سان نوروزی
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید