جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

در زمستان پوست کلفت باشید


در زمستان پوست کلفت باشید
روغن بادام یك مرطوب كننده و نرم كننده موثر است. از یك كرم مرطوب كننده با پایه چرب استفاده كنید تا رطوبت دیرتر از دست برود.
پریسا اصولی
هوای سرد و خشك در زمستان به خصوص همراه با وزیدن باد می‌تواند باعث خشك شدن پوست و حساس شدن آن شود. به همین دلیل، فصل زمستان فصلی است كه پوست نیاز به مراقبت بیشتری دارد.
● مرطوب كننده‌‌ها را جدی بگیرد
در فصل زمستان استفاده از وسایل گرم‌كننده، به همراه بسته بودن در و پنجره‌های منزل، می‌تواند باعث خشك شدن هوا شود. بنابراین باید از یك مرطوب كننده مثل دستگاه‌های بخور استفاده كرد. با مرطوب كردن هوای خانه به خصوص در طول شب و حین خواب می‌توانید تا حد زیادی از خشكی پوست جلوگیری كنید.
در ضمن پس از تمیز كردن صورت و استفاده از یك محلول پاك كننده، بلافاصله مرطوب كننده را روی پوست خود بمالید. حتی پوست‌های چرب نیز در زمستان نیاز به یك مرطوب كننده خوب دارند. برای اثر بهتر می‌توانید كرم مرطوب كننده را ابتدا در دست خود كمی گرم كرده و سپس روی پوست بمالید. روغن بادام یك مرطوب كننده و نرم كننده موثر است. از یك كرم مرطوب كننده با پایه چرب استفاده كنید تا رطوبت دیرتر از دست برود.
از نور آفتاب اجتناب كنید. در حال حاضر تقریبا همه از مضرات آفتاب و لزوم اجتناب از آن اطلاع دارند ولی معمولا در فصل زمستان آن را فراموش می‌كنند. حتی در هوای ابری و هوای سرد هم استفاده از یك ضد آفتاب خوب روزانه لازم است. قبل از خروج از منزل از یك لایه ضخیم ضدآفتاب وسیع‌الطیف با SPF معادل ۱۵ یا بیشتر روی صورت و دست‌ها استفاده كنید زیرا انعكاس نور آفتاب در فصل زمستان ۱۷ درصد در هوای آفتابی ۸۰ درصد و در هوای برفی، بیش از فصول دیگر است. برای انتخاب ضدآفتاب خود می‌توانید از یك پزشك متخصص پوست كمك بگیرید.
● سرما و خشكی دست‌ها
با شروع زمستان و فصل سرما، خشكی، پوسته پوسته شدن و التهاب دست‌ها از زیبایی آنها می‌كاهد، ضمن اینكه در این فصل ناخن‌ها دیرتر از فصل گرما رشد كرده و شكننده‌تر می‌شوند. البته با پرداختن به نكات زیر می‌توان از خشكی پوست دست جلوگیری و زیبایی آن را حفظ كرد. توجه داشته باشید شستن زیاد دست باعث خشكی بیشتر آن می‌شود.
سعی كنید دست‌های خود را كمتر بشویید و اگر مجبور شدید، فقط كف دست را بشویید. چرا كه پوست روی دست حساس‌تر است. برای خشك كردن دست، از حوله‌های نخی استفاده كنید. البته خشك كردن دست فقط در حدی باشد كه آب آن گرفته شود و مقداری رطوبت روی آن باقی بماند. درضمن از شستن دست با آب داغ پرهیز كنید.
كرم‌های مرطوب كننده نیز تاثیر خوبی بر پوست دارند. هنگام شست‌وشوی ظرف‌ها حتما از دستكش استفاده كنید. همچنین هنگام انجام كاری كه با گرد و خاك زیاد همراه است، استفاده از دستكش‌های نخی لازم است زیرا گرد و خاك یكی از عوامل خشكی پوست محسوب ‌می‌شود. در روزهای سرد هنگام خروج از منزل از دستكش پشمی استفاده كنید، چون سرما نیز یكی دیگر از عوامل خشكی پوست دست به شمار می‌آید.
● برای نرمی پوست دست چه باید كرد؟
۳/۱ فنجان گلیسیرین، ۳/۱ فنجان روغن زیتون، یك قاشق سوپخوری آبلیمو و یك قاشق سوپ‌خوری روغن بادام را با یكدیگر مخلوط كرده در شیشه‌ای در بسته نگهداری كنید و هر شب با پنبه به پوست دست خود بمالید. قابل ذكر است كه این محلول را نمی‌توان مدت زیادی نگهداری كرد. اگر روی دست‌های شما قرمز، خشك و ملتهب و ترك خورده است كمی گلیسیرین و به اندازه ۳/۱ فنجان گلیسیرین، آب لیمو را در شیشه‌ای ریخته، تكان دهید و دو یا سه بار در روز و شب با پنبه روی دست بمالید. پس از مدت كوتاهی از نرمی و لطافت دست‌های خود حیرت زده خواهید شد.
یكی دیگر از مخلوط‌هایی كه پوست دست‌ها را نرم و لطیف می‌سازد، مخلوط گلیسیرین، آب گوجه فرنگی تازه و كمی نمك است. روش دیگر قرار دادن دست در آرد جو است. به این ترتیب كه دست را در یك كاسه محتوی آرد جو قرار داده به آرامی ماساژ دهید. سپس با آب سرد بشویید و كرم بمالید. بعد از چند دقیقه دوباره روی دست‌ها كرم بمالید. این كار سلول‌های مرده پوست كه ایجاد خشكی كرده‌اند را از بین می‌برد.
● خشكی و خارش پوست در زمستان
افرادی كه در مناطق سرد و خشك زندگی می‌كنند با مشكل خشكی و خارش پوست، در زمستان آشنا هستند. خشكی پوست ناشی از كمبود آب موجود در پوست است. با توجه به نكات زیر می‌توانید از بروز این مشكل جلوگیری كنید:
▪ بسیاری از كتاب‌ها و مجلات برای حفظ رطوبت پوست توصیه می‌كنند كه روزانه، حداقل هفت یا هشت لیوان آب بنوشید، ولی این مسأله صحت ندارد، بهترین راه نفوذ آب به درون پوست، قرار دادن ناحیه مورد نظر به مدت ۱۵ دقیقه در آب ولرم و همچنین خودداری از استحمام مكرر و روزانه است.
▪ بعد از هر بار استحمام، از مرطوب كننده‌های پوست استفاده كنید، چرا كه این مرطوب‌كننده‌ها، چربی طبیعی پوست را كه بر اثر استحمام از بین رفته است، جبران می‌كنند و از آنجایی كه چربی طبیعی پوست برای جلوگیری از تبخیر آب پوست ضروری است. بنابراین مرطوب كننده‌ها سبب حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از خشكی آن می‌شوند، زمان مصرف مرطوب كننده‌ها بلافاصله بعد از استحمام و خشك كردن بدن با حوله است. هیچ مرطوب ‌كننده‌ای نمی‌تواند با وازلین و پارافین برابری كند، چرا كه آنها هم ارزان و هم بسیار موثر هستند. از روغن آفتاب‌گردان و روغن بادام نیز در صورت نداشتن حساسیت پوستی می‌توان استفاده كرد. این روغن‌ها موثر، مطمئن و نرم كننده هستند. در ضمن ارزان قیمت بوده و برای مبارزه با خشكی و خارش پوست در زمستان، بسیار مناسب هستند.
▪ در عین حال، متخصصان به خانواده‌ها توصیه می‌كنند تا با مصرف مركبات كه حاوی ویتامین C هستند در فصل سرما از خشكی پوست پیشگیری كنند.
▪ مصرف غذاهایی چون جگر، كره، تخم‌مرغ و هویج كه حاوی ویتامین A هستند، منجر به حفظ سلول‌های سطحی و بافت چربی پوست می‌شود. گفتنی است بروز علایمی همچون پوسته شدن، خارش و خشكی پوست می‌تواند نشانه كمبود ویتامین در بدن باشد.‌
● نقش آب و املاح در دوچرخه‌سواری
نوشیدن حجم زیادی از آب یكی از الزامات دوچرخه‌سواری است. هر كالری گرمایی كه تولید می‌كنید، باید با بخارشدن آب از سطح پوست شما پایین بیاید (مثل رادیاتور اتومبیل) در نتیجه میزان بسیار زیادی آب برای جایگزینی نیاز دارید. دوچرخه‌سواری در آب و هوای گرم و خشك یا در ارتفاع برای هر یك ساعت، نیاز به حدود یك لیتر آب دارد.
از دست دادن حتی یك تا دو درصد آب موجود در بدن باعث مختل شدن فعالیت دوچرخه‌سواری‌تان به میزان ۵ تا ۱۵ درصد خواهد شد، بنابراین شما باید از ۱۵ دقیقه پس از آغاز ركاب‌زدنتان نوشیدن آب را شروع كنید. > منتظر تشنه شدن نباشید چرا كه اگر زمانی احساس تشنگی كردید، بدانید كه بدنتان دچار كم‌آبی شده است و هیچ چیزی به اندازه كم‌آبی باعث اختلال عملكرد بدنی دوچرخه‌سواران نمی‌شود. برای اینكه بدانید آب كافی نوشیده‌اید یا نه؟ راه دیگری هم هست و آن اینكه هر دو تا سه ساعت یك بار باید ادرار تقریبا خالص دفع كنید وگرنه باید بیشتر آب بنوشید. یك راه مناسب در حین دوچرخه‌سواری ممتد، نوشیدن تركیب آب و آب‌میوه به یك میزان، برای رساندن آب و انرژی خواهد بود. این تركیب را با نوشیدنی‌های انرژی‌زای ورزشی نیز می‌توانید بسازید و داخل قمقمه و یا یك كیسه آب كوله‌پوشتی‌تان بریزید، ولی یادتان باشد پس از انجام آن بلافاصله با آب آن را بشویید تا برای برنامه‌هایتان سالم و تمیز بماند.
در مسیرهای دوچرخه‌سواری كوهستانی، به اجبار از آب چشمه‌ساران استفاده خواهید كرد ولی دقت كنید از سلامت چشمه اطمینان حاصل كرده و از قرص‌های تصفیه آب استفاده كنید تا از احتمال بروز بیماری‌های مسری كه از آب منتقل می‌شوند، بكاهید.
● نمك‌ها یا الكترولیت‌ها
تركیبات معدنی ذرات دارای بار الكتریكی هستند كه داخل آب حل می‌شوند و در سیستم‌های الكتروشیمیایی مثل بدن انسان وجود دارند. اهمیت آنها در عملكرد رشته‌های عصبی و عضلانی و حفظ سطح اسیدی قلیایی سلول‌ها و بافت‌های بدن بر همگان آشكار است.
سدیم، پتاسیم و كلر از این دسته هستند. در تحقیقات جدید معلوم شده است كه این الكترولیت‌ها در ورزش‌های شدید و همراه با تعریق از دست نمی‌روند بلكه به‌وسیله بافت‌های بدن جذب و حفظ می‌شوند، بنابراین مصرف نمك‌های حاوی سدیم برای دوچرخه‌سواران نیاز نیست بلكه حتی طی دوچرخه‌سواری‌های طولانی‌مدت با تعریق زیاد تجمع نمك در بدنتان پیش خواهد آمد و لزوم مصرف آب بیشتر را می‌طلبد اما مصرف پتاسیم موجود در برخی مواد غذایی به متعادل كردن این الكترولیت‌ها در بدن كمك می‌كند و شما با خیال راحت می‌توانید از میوه‌های غنی از پتاسیم بهره ببرید به‌طور مثال، میوه‌های خشك (زردآلو و هلوی خشك شده)، گوجه‌فرنگی، موز، انجیر، كشمش و خرما نوش جان كنید!‌
● سرمازدگی
سرمازدگی به معنی یخ زدن پوست و بافت زیر آن است و در دمای پایین‌تر از ۱۵- درجه سانتیگراد اتفاق می‌افتد. در سرمازدگی سطحی، پوست به رنگ زرد خاكستری در می‌آید. بدون درد و بی‌حس است و در صورت گرم كردن آن قسمت، درد زیادی ایجاد می‌شود. در سرمازدگی عمقی، بافت سفت، سفید و كاملا یخ زده است. كودكان بیش از بزرگسالان در معرض خطر سرمازدگی هستند، زیرا كودكان سریع‌تر از بزرگسالان حرارت بدن را از طریق پوست از دست می‌دهند.
معمولا مناطقی از بدن مثل گونه‌ها، بینی، گوش‌ها، انگشتان و پنجه پا بیشتر در معرض سرمازدگی هستند. پیش از سرمازدگی كامل در پوست، علایم به صورت سفید شدن و بی‌حس شدن است. در صورت بروز این علایم باید این اقدامات را انجام داد:
▪ سریع كودك را به داخل منزل بیاورید.
▪ همه لباس‌های خیس را از تن كودك درآورید.
▪ قسمت‌های سرمازده بدن را درون آب گرم (نه آب داغ) فرو ببرید تا حس این اعضا برگردد.
▪ در سرمازدگی كامل، پوست به رنگ سفید درمی‌آید، حالت مومی دارد و بی‌حس و سفت است.
● سرمازدگی یك مورد اورژانسی است و به اقدامات زیر نیاز دارد:
▪ فرد سرمازده را به داخل خانه بیاورید.
▪ لباس‌های او را عوض كرده و لباس خشك و گرم بپوشانید.
▪ بیمار را سریع به بیمارستان برسانید.
▪ تا رسیدن به بیمارستان مایعات گرم به او بدهید.
▪ اعضای سرمازده را درون آب گرم با دمای حدود ۱۰۰ درجه فارنهایت فرو ببرید یا به مدت ۳۰ دقیقه كمپرس گرم كنید. اگر آب گرم در دسترس نیست، او را به آرامی در یك پتوی گرم بپیچانید.
▪ از گرمای مستقیم روی اعضای سرمازده مثل كیف آب‌جوش و نزدیك شدن به آتش خودداری كنید.
▪ پوست سرمازده را ماساژ ندهید و برف روی پوست نمالید.
▪ وقتی پوست به رنگ صورتی درآمد و بی‌حسی برطرف شد، سرمازدگی رو به بهبود است.
▪ پوست سرمازده را پانسمان و استریل كنید. در مورد انگشتان دست و پا، بین انگشتان را پانسمان كنید و در صورت وجود تاول، به تاول‌ها دست نزنید.
▪ اعضای سرمازده را با پوششی مثل پتو بپیچید تا دوباره دچار سرمازدگی نشوند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید