جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نگاهی سریع به فن آوری اطلاعات


نگاهی سریع به فن آوری اطلاعات
فن آوری اطلاعات یا همان «IT » صنعتی است كه روز به روز در تغییر و تحول است . این تغییرات به همان نسبت كه در خود این فن‌آوری تأثیرگذارست ، در جامعه نیز موثر خواهد بود . این روزها ما شدیداً از IT در منازل خود و برای ارتباط با یكدیگر بهره می گیریم . این فرآیند انتقال پیام به خودی خود شامل گستره وسیعی از تكنولوژی هاییست كه با هم كار می كنند تا پیامی در كوتاهترین زمان از نقطه ای به نقطه ای دیگر فرستاده شود كه این گیرنده می تواند یك انسان یا یك دستگاه باشد . در گذشته برقراری ارتباطات توسط سیم های متعدد و كابل های طولانی صورت می گرفت اما این قضیه امروز متفاوت شده چرا كه فن آوری ارتباطات بی سیم جایگزین روش دیروز شده است و الان طیف گسترده ای از اطلاعات از همین راه منتقل می شود. به عقیده من فن آوری بی سیم بسیار موثر است چرا كه قبلاً ارسال و دریافت داده ها و به روز كردن آنها كاری دشوار و سنگین بود .
علاوه بر اینها IT می تواند امنیت را نیز در جامعه گسترش دهد ؛ چه امنیت اطلاعاتی و چه اجتماعی . مثلاً در نظر بگیرید كه فن آوری انتقال اطلاعات می تواند به اشكال گوناگونی تظاهر كند مثلاً از طریق شبكه های زیرزمینی ، هوایی ، ماهواره ای و دریایی این فرآیند را به جریان بیندازد. اكنون سیستمهای ماهواره ای در جریانند كه شما می توانید حتی موقعیت و مكان یك انسان یا شی را با تفاوت فقط چند سانتیمتر ، معین كنید . در عصر حاضر فاصله ها بسیار نزدیك شده و می‌توانیم بگوییم كه ما اكنون در دهكده ای جهانی زندگی می كنیم . دهكده ای كه ساكنان آن می توانند در كوتاهترین زمان از یك قاره به قاره ای دیگر سفر كنند . سفری مجازی كه به كسب اطلاعات و دانسته های جدید منجر می‌شود . اكنون ما شاهد ظهور پدیده های آموزش و درمان مجازی و حتی اعمال جراحی مجازی هستیم . كسی چه می داند شاید بتوان در آینده برقراری ارتباطات ذهنی را از این طریق میسر كرد . «ژول ورن» ، نویسنده شهیر فرانسوی كه آثاری چون «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» را از خود به جای گذاشته ، از فن آوری هایی صحبت كرده بود كه در آن زمان محال به نظر می رسید و به شكل دریا بود . اختراعاتی چون هواپیما و زیردریایی . در آن دوران ، این «پیشگوی اختراعات قرن بیستم» ، آرزوها و رویاهایی این چنین در سرداشت و اكنون تمامی این ابداعات و بسیار فراتر از آنها محقق شده است . من هم فكر می كنم جوانان و كودكان ما رویاهایی در سر دارند كه بسیاری از آنها در بازیهای كامپیوتری و فیلم های علمی – تخیلی به تصویر كشیده شده اند . شاید همین كودكان امروز ، مبتكران و مخترعان فردا باشند كه رویاهایشان را عیناً به دنیای واقعی وارد می كنند. تجربیات دهه‌های گذشته ثابت كرده كه هر چه ارتباطات سریعتر ، آسانتر و گسترده تر برقرار شود ، امكان كار گروهی نیز بیشتر خواهد شد چرا كه عده زیادی می توانند مانند یك كل واحد روی یك پروژه كار كنند و شاید اعضای این گروه هرگز یكدیگر را ملاقات نكرده باشند . من اكنون می توانم تصویر ، صدا ، عكس‌ها و نوشته های دوستانم كه در آن سوی سیاره ماه هستند را ببینم ، بشنوم ، بخوانم و از آنها لذت ببرم و مهمتر از همه دانسته هایم را به آنها یاد بدهم .
اتصال به اینترنت برای من ساده است و از طریق یك خط تلفن میسر می‌شود. این شبكه ارتباطی در مقیاسهایی گسترده‌تر هم شكل می‌گیرد تا مراكز و سازمان‌های بزرگ با دیگر نمایندگان یا شركای خود مرتبط شوند. كابل‌های پرسرعت و تكنولوژی بی‌سیم از این دست هستند كه قادرند داده‌های تصویری، صوتی یا متنی را دریافت و ارسال كنند.
By : Bruno Nalte
مترجم : آذین صحابی
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید