پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


رسانه ابزار قدرت است


رسانه ابزار قدرت است
امروزه نقد رسانه یك مبحث توسعه‌نیافته است. به این دلیل عمده كه رسانه‌های باب روز تقریبا اجازه هیچ‌گونه صحبت در این رابطه را نمی‌دهند.
البته گاهی نقدهایی در جامعه صورت می‌گیرد اما اكثر آنها با فشارهای وارده از طرف رسانه‌های روز از مسیر اصلی منحرف می‌شوند. گزیده‌ای كه در زیر می‌خوانید تلاشی برای معرفی این شاخه است. این گزیده براساس ویژگی‌های جامعه و فرهنگ معاصر آورده شده است.
▪ تمام مراكز صاحب قدرت متكی به حضور رسانه‌اند. آنها با استفاده از كنترل حسی، تقلید، خط داستانی، فن بلاغت و نمایش، محصولات، نامزدها و نظراتشان را به مخاطبان می‌فروشند.
▪ امروزه اكثر رسانه‌ها در برنامه‌های خود، از اخبار تا تبلیغات، با استفاده از نمایش، ساده‌سازی و با اهمیت ساختن به جلب‌نظر تماشاچیان می‌پردازند.
▪ رسانه‌های خبری بخشی از قدرت جامعه و سیستم اقتصادی جامعه محسوب می‌شوند. این رسانه‌ها به جای كناره‌گیری از ماجراها و تلاش در جهت داشتن یك نظر صحیح و بی‌طرف، خود وارد ماجرا شده و همه اطلاعات را براساس اهداف خود تغییر می‌دهند. این بدین معنا نیست كه فقط شركت‌های رسانه‌ای در این درگیری نقش دارند، حتی روزنامه‌نگارانی كه ترجیح می‌دهند بی‌طرف و واقع‌بین باشند متاثر و تحت كنترل سازمان‌هایی هستند كه برای آنها پوشش خبری می‌دهند.
▪ گردانندگان یك رسانه خود و همپیمانان‌شان را به عنوان قهرمانان و قدیسان و مخالفانشان را به عنوان عوامل شر، نادان‌ها و شخصیت‌های پریشان معرفی می‌كنند و در این راستا دست به ساختن قصه‌های هیجان‌انگیزی برای پیروزی در جنگ می‌زنند.
▪ امروزه سیاست‌های رسانه با دستكاری در اطلاعات به پیش می‌رود. اطلاعاتی كه عوض می‌شوند و می‌توانند تمام سیستم و اعتبار یك سازمان را زیرسوال ببرند. این تلاشی است كه رسانه‌ها براساس منافعشان انجام می‌دهند.
▪ رسانه امروز سرشار از حركت است. داستان‌گویی، استفاده از فن بلاغت و تصاویر حسی، همه تلاش‌هایی برای تحت تاثیر قرار دادن ادراك و اعمال افراد هستند.
برانگیختن احساس ترس،‌ آرزوها و ارزش‌ها در جامعه گونه‌هایی از این حركت هستند.
▪ در نهایت اینكه امروز رسانه‌ها در تلاش برای گفتن واقعیت‌هایی هستند كه دچار تغییرات و محدودیت‌های مختلفی شده‌اند. خیلی از این تلاش‌ها در جهت گفتن واقعیت تحریف شده در داستان‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی كه اغلب بر ضد فرهنگ هنری جامعه‌اند، دیده می‌شود. حاصل این‌گونه محصولات گمراه كردن رسانه است.
مترجم: مهدیه مفیدیی
منبع: سایت Transparency
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید